• BambiH

Vika ihop en ask av papper....men hur gjorde man???

Satt här med mina barn idag o tänkte vika ihop en ask av papper som jag gjorde i mängder när jag va barn....men minnet har svikit mig helt o hållet...
    Nån som kommer ihåg hur man gjorde???
    Jättetacksam för svar!!!

• Svar på tråden Vika ihop en ask av papper....men hur gjorde man???
  • Coursell

Hm..och hur förklarar man då?

Vik ett fyrkantigt papper så det får en märkning av ett kryss.
    Vik in hörnen så som man brukar börja när man viker en loppa...
    Vänd upp o ner så flikarna ligger neråt.

E du  med? eller ska jag sluta?

• Coursell

Ta ena raka sidan och vik ner den mot mittstrecket (den vikta markeringen alltså)
    Gör likadant från andra sidan.
    Vik ut dem igen och gör likadant från de andra två sidorna.

Du hade inte behövt lägga den upp och ner ser jag nu, men minnet kanske har kommit tillbaka?

• HannaL

vet hur man gör men inte lätt å beskriva så här.
    börja me å gör pappret till en fyrkant.
    *vik ena hörnet diagonalt mot de andra, gör lika dant me dem andra så att det bildas ett X när pappret e uppvikt.
    *vik nu alla hörnen mot mitten
    nu har det blivit en mindre 4kant
    nu kan man göra på olika sätt, här kommer det jag tycker e lättast
    *vik upp ena långsidan mot mittengör lika dant på den motsvarande sidan
    *vik upp dem å gör lika dant på den andra 2 sidorna.
    *nu klipper ni på stäcken på två av långsidorna (mitt emot varandra. sen e de bara å vika ;)
    hoppas ni fattar nått av detta, lite svårt åbeskriva *L*
    Lycka till

• Tristanya

nu ska jag försöka förklara
    man viker ett A4-ark så det blir en fyrkant, klipper sedan bort den rektangulära bitan.
    sedan viker man den fyrkantiga biten åt andra hållet, så det blir ett kryss (vikt kryss).
    vik sedan in en spetts mot mitten, och vik hela den delen mot mitten igen (ser då nästan ut som att det är en trekant, hela papperet alltså).
    gör så med alla spetsar! då ska hela papperet vara fullt med små fyrkanter (väck).
    klipp då två klipp, vid dom två väcken som är påsidan om spetsen. klipp två fyrkanter ner mot mitten. gör likadant mitt emot. ska då vara två rutor emellan dom klippta strecken.
    vik sedan ihop dom spettsarna som det inte är klippt något runtom, vik in mot mitten o tryck till så dom ligger kvar där.
    vik sedan dom klippta flikarna så att man kan vika över den flik som man klippte bredvid, så fliken ligger över flikarna (låseer fast dom).

hoppas ni förstår hur man gör nu! om inte annar så kommer ni säkert på under tiden ni viker!

• BambiH

Tack så JÄTTEMYCKET!!! Nu har jag gjort asken

Har aldrig gjort den utan att klippa i innan, men sidan här uppe visar ju ett jätteenkelt sätt...Helt suveränt!!!

Tack tack tack!!!

• Jesster

Åh, tack härifrån med! Förr gjorde jag jättemycket askar och lock men har totalt glömt det

♥ v.18 ♥
Svar på tråden Vika ihop en ask av papper....men hur gjorde man???