• susanna82

Kroatien!!! Sökes erfarenheter!!!

Hej!
    Vi funderar på att åka på sol semester med barnen till Kroatien. Men vet inte mycket om hur det är där. Vad är era erfarenheter?

Är det barnvänligt?
    Hur är befolkningen?
    Är maten god?
    Hur är nöjeslivet?
    Kan man röra sig fritt?
    Något speciellt man bör tänka på?
    Är det billigt?

Var i Kroatien har ni rest!? Berätta så mycket ni orkar och kan :)

• Svar på tråden Kroatien!!! Sökes erfarenheter!!!
  • monnie

puffar, åker dit i sommar!

• susanna82

monnie!
    Vad kul! Är det första gången?

• Sexymala

Oj, vi var där och segladem kan det varit 2000?!
    Bilade genom europa, hyrde segelbåtar i side och seglade söderut, men kom aldrig till dubrovnic, vände innan fär att hinna tillbaka.

Men vi var iaf fyra familjer med många mindre barn över 5 år var alla iaf. Eftersom vi seglade såg vi inte mycket av "landet" och vi var mycket på de olika öarna, som är Fantastiska. så båt"luffa" är ett bra förslag. Ta sig till lite olika öar olika dagar. Det beror väl iofs på hur länge ni skall vara borta. Vi seglade i 2 veckor.
    Maten duger, säkert häftigare för vuxna, många barn upplever det bara "konstigt" Det gäller att hitta något som man vet vad det är, som är vanligt o finns på många restauranger, men det är inga problem. Jag talar bara ur barnets perspektiv. Beror ju helt på vilken inställning man har osv..

Nöjesmöjligheter har jag ingen aning om.
    Men städerna är grymt mysiga, spciellt de på "öarna"

Men en strand ni MÅSTE besöka är Brac, underbart fin stenstrand med häftig design!! Lika så vattenfallet som finns i en flod, men minns inte namnet. det går säkert att leta upp på internet

SÖK på internet. Leta leta leta, man kan aldrig få nog av att söka info om resemålet på internet!!

• snobben

Jag var i Tucepi i aug. Uuubnderbart vackert, varmt som sjutton. Vattnet slår allt. Bodde på ett hotell med all inclusive. Maten var god.

Tucepi är ett litet ställe, i allafall där vi bodde. Ingen direkt nöjesliv men oerhört barnvänligt och än en gång så otroligt vackert. Tror jag har lite bilder i mitt galleri därifrån.

Om du har det besvärligt, tänk då på en tax som försöker ta sig fram i djup snö.
  • grynan

Kroatien är helt fantastiskt (tycker jag å smabon iaf =)
    Vi har varit där 5gånger totalt, både norra och sädra Kroatien. Vi har inga barn men det är gott om barnfamiljer där och längs strandpromenaden (där alla går på kvällarna) verkar det funka utmärkt att dra barnvagn. Befolkningen är supertrevlig men sen finns ju alltid undantag, vi tyckte att södra kroatien, runt Makaerska är trevligast. I sommras var vi i Pula (norra) och det var inte riktigt lika bra när det gäller service.
    Maten är det bästa i hela Kroatien, vi brukar spenderar våra två veckor med att äta musslor och andra skaldjur tills vi storknar. Det sköljer vi ner med massor av vitt inhemskt vin som är kanon och desstom inte dyrt! Nöjeslivet är ok, eller det beror ju på vad man vill ha, det vanligaste är att efter middagen så köper man en glass( dem har säkert 100 olika smaker på sin kulglass) sen går man strandpromendaden fram(finns strandpromenad överallt) sedan avlsutar man med att sätta sig på en bar/cafe och tar ett glas vin elelr en drink. Vill man gå på nattklubb så finns det ju också men bara ett fåtal.

Kan man röra sig fritt...jaaaaa, Kroatien är inte ett dugg farligt.
    Priserna har varierat på olika ställen men en halvliter öl bruakr ligga runt 12-15kuna, det är ca 20sek.
    Vad man ska tänka på, jag tycker att man ska välja ett hotell som är litet, inte dem stora hotellen för dem e inge roliga. Då får man öststatskänslan!

• grynan

Vill bara tillägga att jag skrev fel, vi har varit i Porec i norra kroatien och inte Pula. Porec är det stälelt vi varit minst nöjda med.

• susanna82

Tack så jätte mycket för alla svaren! Dax att leta resa då :)

Grynan!!
    Hur kommer det sig att ni tyckte minst om Porec?? Resebolaget rekomenderade just Porec.

• grynan

Jämfört med södra Kroatien så är stränderna inte lika fina. I Porec så kan man ta båten 5min till ön som ligger precis utanför och bada där men tyvärr så hittade vi bara 1 lunchställe (som va sådär..lite gatuköks känsla) och 1 fik på ön så man är hänvisad till att åka båt till fastlandet om man vill gå på ngt annat ställe, det är absolut ingen lång sträcka men det kan ändå kännas lite omständigt att åka båt fram och tillbaka(båten går efter tidtabell och tidtabellen hålls).Men ön var jättefin och det är bra bad! I södra delen kan man liksom gå längs strandpromenaden och bada lite vart man vill..man kan hitta sin lilla egna plätt och vara ensam. Vi tyckte inte att Porec var lika charmigt och välskött som dem andra städerna vi besökt. Dessutom var transfern lång(Vi flög till Trieste) och det var inte på långa vägar lika vacker utsikt genom bussfönstret som när man åkte ifrån flygplatsen i Split.

Varför rekommenderade researrangören Porec? Sa dem ngt om hotell? När hade ni tänkt att åka och hur länge ska ni vara där?
    Vi har inte ritkigt bestämt vilken ort vi ska tillbaka till i sommar men det blir förmodligen Brela eller Podgora.

• susanna82

Grynan!
    Vet inte riktigt varför vi fick den rekomendationen. Vi har tänk åka 2 veckor i augusti.

• evva06

Vill varmt rekommndera Kroatien. Min sambo är därifrån och vi har varit där 3 gr, senast i sommar med vår ett år gamla dotter. Innan hon fanns med i bilden var vi i Makarska, som är helt underbart! Alla är supertrevliga, maten är underbar, vatten super, det är billigt. Solen skiner VARJE

• evva06

.....råkade trycka innan ja var färdig.....men som jag sa solen skiner VARJE dag, Kroatien har mest soltimmar i europa. Det är billigt att bo, och som någon annan sa, ta inte de stora hotellen, välj en lägenhet eller liknande, det blir billigast. Alla och då menar jag alla hyr ut till turister, man kan få värsta lyxen för ca 40-45 euro/natt för 2-3 pers.
    I somras var vi i Crikvenica, lie längre upp i landet, där det är mer barnvänligt än i t ex Makarska. Där finns fler barnaktiviteter. Åk till Kroatien, ni kommer aldrig ångra er! Vi sa att vi inte skulle åka i år, men....jag längtar dit, så vi får väl se =)
    Krk är en ö som också är vacker, dit kan man åka från Crikvenica på mindre än en timma med bil, och även till Rijeka, om man vill shoppa lite lyx. Där finns en 4-5 våningsgalleria med ALLT man kan tänka sig.
    Glassen MÅSTE du äta, och även helstekt lamm. Ska ni bila skulle jag stanna till vid en naturpark som kallas "sju sjöar" Väldigt vacker natur, där kan man tillbringa hela dagen med att avndra och bada.
    Ha det så gött i sommar nu!!!

• grynan

Ser att ännu en Kroatien frälst hittat hit =)

Tänk bara på att under augusti så tar många semester ,dvs det kan vara rätt mycket folk.
    Varför jag frågade om reslängd var för att om man är borta två veckor så tycker jag att man inte ska välja den minsta orten, eller om man säger så här; Jag har gärna många resturanger att välja på och jag vill gärna kunna aktivera mig. På små orter kanske man väljer att vara bara 1v.

Svar på tråden Kroatien!!! Sökes erfarenheter!!!