• mamma till 2

Hjärnskakning? (vuxen)

När kan man känna sig "lugn" efter en hjärnskakning?
    Ska göra en lång historia kort...

Fick en rejäl smäll i bakhuvudet i lördags natt och svimmade efter det. Låg avsvimmad i ett par minuter och blödde endel. Fick en riktigt stor bula (och i den har det spruckit 2 st ca 4 cm långa jack) och huvudet (alltså formen på ena sidan) är lite "intryckt". Åkte till akuten igår morse för att jag kräktes och var allmänt förvirrad och hade en fruktansvärd huvudvärk.

Efter att ha väntat i lite mer än 3 timmar (kanske inte låter mycket men kändes länge just i det tillståndet) så orkade jag inte vara kvar längre. Mådde så jävla dåligt och var väl inte riktigt mig själv efter smällen så jag åkte därifrån. Tänkte att det går väl över.
    Men efter några timmar hemma så kände jag att jag nog måste åka in iaf då jag kännde mig sämre.
    Sagt och gjort, åkte in igen. Efter att jag varit där i 4 timmar så frågade jag om dom visste på ett ungefär hur lång tid det skulle ta.
    Det visste dom inte men med tanke på att det bara var en läkare där och fullsatt på akuten så trodde dom att jag skulle bli kvar till natten innan jag fick träffa läkaren.

Jag mådde som sagt skit och hade en hemsk huvudvärk, dom fick ju heller inte ge mig någon värktablett innan läkaren tittat på mig. Dessutom lider jag av panikångest och socialfobi och det blandat med mitt mående efter smällen (var väldigt förvirrad och kännde mig allmänt konstig) gjorde att jag bestämde mig än en gång för att åka hem.
    Fast dom tyckte att det skulle vara bra om jag iaf kom tillbaks idag så jag fick träffa en läkare.
    Men jag var så trött och kännde mig lite bättre på dagen så jag struntade i det och tänkte att lite vila gör nog susen.

Så till saken nu, lyckades kanske inte göra historien så kort

Jag har fortfarande jätteont i huvudet och bulan är lika stor fortfarande och känner mig förvirrad och glömsk. Men mår inte illa längre.
    Är det vanligt att det är så efter en hjärnskakning? Tänkte bara att det kanske inte behövs åka in till sjukhuset? Dom vill ju helst röntga har jag hört.. Men jag menar, det har ju gått nästan två dygn och jag lever ju än så det bör väl inte vara nåt större fel på mig..
    Någon som har erfarenhet av detta som har lust att skriva någon lugnande rad?

• Svar på tråden Hjärnskakning? (vuxen)
  • Dame72

Jag tycker du ringer sjukvårdsupplysningen och PRATAR med någon som kan ställa frågor och höra på dig hur du eg mår. Att råda dig att åka in vill du inte höra och säga att det inte är nåt vore också fel utan att se dig och höra dig prata.
    /Anna

mamma till 2 skrev 2008-02-11 23:17:58 följande:

När kan man känna sig "lugn" efter en hjärnskakning? Ska göra en lång historia kort... Fick en rejäl smäll i bakhuvudet i lördags natt och svimmade efter det. Låg avsvimmad i ett par minuter och blödde endel. Fick en riktigt stor bula (och i den har det spruckit 2 st ca 4 cm långa jack) och huvudet (alltså formen på ena sidan) är lite "intryckt". Åkte till akuten igår morse för att jag kräktes och var allmänt förvirrad och hade en fruktansvärd huvudvärk. Efter att ha väntat i lite mer än 3 timmar (kanske inte låter mycket men kändes länge just i det tillståndet) så orkade jag inte vara kvar längre. Mådde så jävla dåligt och var väl inte riktigt mig själv efter smällen så jag åkte därifrån. Tänkte att det går väl över. Men efter några timmar hemma så kände jag att jag nog måste åka in iaf då jag kännde mig sämre.Sagt och gjort, åkte in igen. Efter att jag varit där i 4 timmar så frågade jag om dom visste på ett ungefär hur lång tid det skulle ta. Det visste dom inte men med tanke på att det bara var en läkare där och fullsatt på akuten så trodde dom att jag skulle bli kvar till natten innan jag fick träffa läkaren. Jag mådde som sagt skit och hade en hemsk huvudvärk, dom fick ju heller inte ge mig någon värktablett innan läkaren tittat på mig. Dessutom lider jag av panikångest och socialfobi och det blandat med mitt mående efter smällen (var väldigt förvirrad och kännde mig allmänt konstig) gjorde att jag bestämde mig än en gång för att åka hem.Fast dom tyckte att det skulle vara bra om jag iaf kom tillbaks idag så jag fick träffa en läkare.Men jag var så trött och kännde mig lite bättre på dagen så jag struntade i det och tänkte att lite vila gör nog susen.Så till saken nu, lyckades kanske inte göra historien så kort Jag har fortfarande jätteont i huvudet och bulan är lika stor fortfarande och känner mig förvirrad och glömsk. Men mår inte illa längre. Är det vanligt att det är så efter en hjärnskakning? Tänkte bara att det kanske inte behövs åka in till sjukhuset? Dom vill ju helst röntga har jag hört.. Men jag menar, det har ju gått nästan två dygn och jag lever ju än så det bör väl inte vara nåt större fel på mig..Någon som har erfarenhet av detta som har lust att skriva någon lugnande rad?
  • mamma till 2

Jo jag borde väl göra det, jag tänkte ringa min läkare på vc på morgonen. Tänkte bara höra vad folk har för erfarenheter av sånt här.
    Kan ju inte åka in nu iaf, måste isf vänta tills imorgon. Är ensamstående och barnen sover och har ingen som kan vara barnvakt.
    Tck för ditt svar

• Dame72

Men då är det väl ändå skönt att bara få prata med nån. Är ganska så säker på att du får lugnande svar
    Sköt om dig!
    /Anna
    (som hade huvudvärk länge efter lätt hjärnskakning, tog det inte lugnt från början lixom )

mamma till 2 skrev 2008-02-11 23:33:30 följande:

Jo jag borde väl göra det, jag tänkte ringa min läkare på vc på morgonen. Tänkte bara höra vad folk har för erfarenheter av sånt här. Kan ju inte åka in nu iaf, måste isf vänta tills imorgon. Är ensamstående och barnen sover och har ingen som kan vara barnvakt.Tck för ditt svar
Svar på tråden Hjärnskakning? (vuxen)