• Sussie1975

NUPP O KUBB-test. Vilket är bäst?? Linköping.....

Har bokat tid i Linköping för ett KUBB el KUB-test?? hur man nu säger......
    Men iaf så gjorde jag ett vanligt ultraljud idag där allt såg bra ut o då tala vi om dom här testen, och vad jag förstog så var det sistnämda det bästa testet, stämmer det?? 1900:- får vi betala.

Vi ska göra hos han professor Anders Selbing.
    Är han bar???
    Vill gärna höra era erfarenheter det här.....
    Risktalen, vad ligger dom imellan?

www.crocus.nu/

• Svar på tråden NUPP O KUBB-test. Vilket är bäst?? Linköping.....
  • mammamamma

KUB innebär att man både tar ett blodprov och gör ett ultraljud för att mäta barnets nackspalt. Man får sen en sammanvägd risk utifrån dessa resultat. NUPP är bara själva ultraljudet med mätning.

Vet inte vad risktalen ligger mellan. Jag fick 1 på 20 000 på KUB.

Undrar lite varför du måste betala så mycket? För mig kostade det inget.

• Nennis1

Jag betalade heller ingenting...

1:20 000 är det lägsta risktalet man kan få.

• Utter72

Hej.

Varför det kostar? Jo, i vissa landsting är detta gratis, men vissa erbjuder inte detta test alls. Så därför måste man åka till en privat klinik, och betala såklart ...
    mammamamma har helt rätt, NUPP är bara ultraljudet, medans i KUB ingår det även blodprov, dvs KUB = NUPP + blodprov.

Vi gjorde hos Anders Selbing och han var verkligen superbra! Så jag rekommenderar verkligen att göra hos honom.

Lycka till!

• Sussie1975

Ja precis. Jag bor i Örebro och där gör dom inte det här testet ännu, men om ett halvår.... vad jag fattar för så gör dom det bara i Stockholm, Linköping, Helsingborg, Malmö, Lund, Södertälje, Göteborg, och sen nåt ställe mer kanske......
    Det är bara att se glad ut och betala!
    Så då är KUB det bästa då? tack

• Sussie1975

Utter72 vad kul att han är bra! Fick du betala själv hos Anders?
    får man bilder oxå? kan han se könet i fulla v. 13?

• Axels och Annies mamma

I Göteborg erbjuds bara de över 35år att göra NUPP, vill man göra KUB eller är under 35 är det bara att göra det privat och betala.

Lev livet idag, imorgon kan det vara försent
  • affis

Anders Selbing är underbar, om du frågar mig. Vi gjorde en missbildningsundersökning hos honom. Han verkar älska sitt jobb och han var glad och öppen både mot oss och mot lilleman i magen (som han också pratade "med")

Eftersom jag bor i Östergötland så fick vi också en missbildningsundersökning via landstinget, men om du frågar mig så var den INGET i förhållande till undersökningen hos professor Selbing. Värt varje krona, tycker jag.

Gällande NUPP eller KUB så gjorde vi det nupp-test vi fick via landstinget. Eftersom siffrorna på det var lågt så valde vi att inte bekosta KUB-testet. Vi ansåg att Selbings missbildningsundersökning gav de svar vi sökte.

Lycka till! :)

• Utter72

Sussie1975: Jag tillhör också Örebro ... Så ja, jag fick betala själv och tycker precis som affis: värt varenda krona.

Man fick en CD med bilder på (vi valde dock inte 3D). Och ja, han kunde säga könet (till 75% som han sa...). Snart får vi se om han hade rätt .

• Sussie1975

Kan han se könet? hade kul varit superkul!

• Sussie1975

Aha utter72 fasiken vad kul!!! Jasså ni kollade hos han?? jag skrev det som önskemål i nån ruta när man bokade på internet (tiden) så cd ingår automatiskt då?

Svar på tråden NUPP O KUBB-test. Vilket är bäst?? Linköping.....