• Misse

"Och" efter komma?

Jag har nyligen fått höra av flera personer att man absolut inte får sätta ett kommatecken före ordet "och". Jag har hört talas om denna regel förut men brukar inte bry mig så mycket om den i de fall där jag tycker att den hindrar mig att skriva en bra och lättförståelig text. Kan någon förklara meningen eller nyttan av denna regel samt när den kan ha uppkommit? Gäller det alla slags texter eller bara mer vetenskapliga eller formella? Äldre skönlitterära texter verkar ju mycket mer generösa med sin skiljetecken, de används hej vilt! :)

Någon som tror sig veta?

• Svar på tråden "Och" efter komma?
  • vagabond77

Och & kommatecken hör inte ihop.

kommatecknet är något som syftar till att inkludera något i samma mening och det blir som upprepning.

Jag, farmor, mamma och morfar åkte till Stockholm.

Jag, och farmor, mormor, morfar blir för mig helt fel.

Likaså fungerar inte heller; Jag och, farmor...

Om du räknar upp exempelvis substantiv så ska de vara åtskilda med komma; En blomma, en bil, en get och en boll fanns i lådan.

Och:et ska finnas mellan det sista två uppräknade substantiven.

Vet inte om det var detta du syftade på, eller något annat. :)

• vagabond77

Ett "Och" ska aldrig inleda en mening. Ett komma är som en paus och en mening ska kunna avslutas vid komma, således kan man inte börja med och efter kommat heller.

Om du tänker dig att jag stoppade in "och" efter kommat i meningen ovan så kanske du ser att det låter fel.

• danitra

Nej det hör inte ihop. I vårdat skriftligt språk används dom inte efter varandra, vilken nivå man bör ligga på beror ju på sammanhanget.

I talspråk som på t ex MSN är det ju inte lika noga.                                                   

• Skarpa

Kollade på språkrådets hemsida, och hittade detta:

www.sprakradet.se/servlet/GetDoc

Om man tittar, så har de ett "och" efter komma i stycket direkt under svarsrubriken. Så det verkar ju inte vara helt fel med "och" efter komma heller. (Att jag själv använder mig av det syns ju i inläggets första rad )

Guess what! I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!
  • danitra
    Skarpa skrev 2008-02-12 01:19:43 följande:
    Kollade på språkrådets hemsida, och hittade detta:www.sprakradet.se/servlet/GetDoc man tittar, så har de ett "och" efter komma i stycket direkt under svarsrubriken. Så det verkar ju inte vara helt fel med "och" efter komma heller. (Att jag själv använder mig av det syns ju i inläggets första rad )
    Hmm, då var nog min svensklärare ute och cyklade. Själv reflekterar jag inte så mycket över hur jag skriver så jag vet faktiskt inte hur jag gör själv.

Tyvärr verkar det inte gå att direktlänka till ett uppslaget ord på sidan du länkade till.
  • Skarpa
    danitra skrev 2008-02-12 01:23:01 följande:
    Hmm, då var nog min svensklärare ute och cyklade. Själv reflekterar jag inte så mycket över hur jag skriver så jag vet faktiskt inte hur jag gör själv. Tyvärr verkar det inte gå att direktlänka till ett uppslaget ord på sidan du länkade till.
    Hmm... länken funkar för mig... testa gå in på www.sprakradet.se se, gå vidare till Frågelådan (via länk i orange ruta till höger), sök på "komma", så är det svaret längst ner jag stöder mig på.
  • Skarpa
    Skarpa skrev 2008-02-12 01:25:14 följande:
    Hmm... länken funkar för mig... testa gå in på www.sprakradet.se se, gå vidare till Frågelådan (via länk i orange ruta till höger), sök på "komma", så är det svaret längst ner jag stöder mig på.
    Svaret näst längst ner, till och med!
  • vagabond77

Alltid lär man sig nåt nytt.

fråga
    Kan man ha kommatecken före och?
    svar
    I en uppräkning sätter man komma mellan de uppräknade leden utom mellan det näst sista och det sista. Där sätter man ut ett och i stället. Ex.: Han kunde bara lova blod, svett och tårar.

Om och står efter en parentetisk sats eller fras som markeras med komma är kombinationen komma + och korrekt. Ex.: Här ser vi Daniel, 9 år, och Alexandra, 7 år, på väg till skolan.

Sedan skall det vara komma mellan två huvudsatser som förbinds med och. Ex.: De tyska turisterna har varit flera i Danmark än i Norge, och Sverige har haft det lägsta antalet.

I mycket korta sådana meningar kan komma utelämnas. Ex.: Människan spår och Gud rår.

Från språkrådet....

• danitra
    Skarpa skrev 2008-02-12 01:25:14 följande:
    Jodå, jag kunde leta upp rätt svar. Ville bara berätta att direktlänken inte funkade.
  • Rigor

Och varför skulle man inte kunna använda och i början av en mening? Det fanns något man kallade "journalistsvenska" där det var tillåtet, och med den lärde jag mig den dumheten att börja meningar så. Och ofta funkar det ganska bra, trots att det är helt fel. Men (som man heller inte får börja med) så är jag inte speciellt vetenskaplig eller faktamässig eller nåt annat heller för den delen. Jag är ju bara en vanlig liten människa. Knappt det...

• Misse

Roligt att det kommer svar så snabbt :)

Ja, jag håller med om att det vanligtvis inte alls passar ihop. Däremot tycker jag att ett absolut förbud verkar konstigt och lite onödigt, så därför skulle jag vilja veta varför detta förbud finns. Kan det inte vara lämpligt med och och komma ibland ändå?

• Skarpa
    danitra skrev 2008-02-12 01:30:03 följande:
    Jodå, jag kunde leta upp rätt svar. Ville bara berätta att direktlänken inte funkade.
    Ah, okej
  • Misse

Ha ha, ni är mycket snabbare än jag :) Nu tycker jag att jag fått bra svar, tack för det!

• fairyfloss

Hah, jag visste väl att man kunde använda och efter komma när man binder bisattser! Annars hade jag varit illa ute, för jag gör så hela tiden .

• giftgrodan

Och det är inte fel att börja en mening med och eller men!

Från språkrådets frågelåda.

"fråga
    Är det korrekt att börja en mening med och eller men?
    svar
    Det är inte fel att ibland inleda en mening med och eller men. En mening kan börja med men när den står i motsättning till hela den föregående meningen, inte bara en del av den. Det är ofta bättre än att försöka uttryck motsättningen med ett dock eller emellertid, ord som kan låta onödigt formella. Man skriver alltså gärna: Experter har intygat att han fått hörselskadan genom att i alla år ha arbetat som musiklärare med fiolelever. Men försäkringskassans läkare vägrar att acceptera hörselskadan som arbetsskada. Det är bättre än Försäkringskassans läkare vägrar dock?

På motsvarande sätt kan man börja en mening med och när den innebär ett tillägg till informationen i föregående mening eller meningar. Särskilt när meningen är sista ledet i en uppräkning eller uttrycker ett slags sammanfattning, så kan ett inledande och ge särskilt eftertryck: Kontoret har hållit stängt på fredagar. Förfrågningar från allmänheten ligger obesvarade sedan förra året. Ingen ny information har lagts ut på webbplatsen sedan februari. Och det är ändå bara de missförhållanden som gäller ansiktet utåt.

Men meningsinledande men och och bör ransoneras. Det är inte bra om två meningar efter varandra eller mycket nära varandra börjar med men. Flera meningsinledande och efter varandra ger ett pratigt intryck."

• presens konjunktiv

Kommatering är lite...diffust på svenska. Det finns regler, men lite olika system och praxis. Det finns fall då man måste stoppa in ett komma (i uppräkningar, till exempel), och fall då man inte gör det, men sen finns det många, många ställen där det mer är en fråga om stil och personlig smak.

Om man är intresserad av kommatering, läs då Eva Halldingers "Komma rätt, komma fel, komma till punkt", som är en översättning och bearbetning av Lynn Truss "Eats, shoots and leaves". Intressant och rolig!

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Svar på tråden "Och" efter komma?