• This is me

Hur gör du fiskgratäng?

Heter det fiskgratäng? Fundersam

Ni vet en sån med fisk (torsk ska jag ha) i mitten och så potatismos runtomkring!! Ja det ska jag bjuda på till middag i dag, MEN har aldrig gjort det innan och behöver Era smarriga recept

Ha en bra dag

• Svar på tråden Hur gör du fiskgratäng?
  • Jennyrockar

Jag lägger ett fryst torskblock i en panna, gör iordning färdig fiskgratäng "smet" å häller över å ställer in i ugenen i ca 40 min.

Serverar med kotkt potatis. Skitenkelt.

~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
  • k girl

- Jag gör eget potatismos (kokt potatis, lite mjölk, smör, salt och vitpeppar). För att moset ska få färg måste man sätta i en äggula i det.
    - Jag spritsar ut moset runt fisken
    - Jag gör en dillsås:
    2 dl fiskbuljong (tärning eller konc fond vatten)
    2 dl vispgrädde
    redning
    finhackad dill

Den häller jag ovanpå fisken. In i ugnen!

• Alvi

Måste du ta torsk? Kan du inte ta hoki istället, den är inte utrotningshotad....

Annars gör jag som inlägg 2 typ. Lägger firren i mitten av en form, lägger på valfri gegga, klickar ut hemmagjord potatismos runt och strör även på ost.

BillaLilla och LäskeLäske - mina gullenuttiga hjärtefjun!
  • Lisa79

Jag lägger fisken i en forma och kryddar med salt och citronpeppar och "förgräddar" den lite i ugnen, ca 10 min.
    Medans blandar jag ihop en gegga av grädde, riven ost, och söndersmulad formfranska.
    På fisken lägger jag skivad tomat och purjolök och brer geggan över fisken och in i ugnen.
    Kokt potatis eller potatismos till.
    Supergott!

• pallonhaj

Lägger tinad torsk i en form, har på lite salt o citronpeppar.
    Blandar en sås av kräftost (2/3 av en ask), en burk lätt cremé fraiche, en hackad gul lök. Brer det över fisken och smular över lite riven ost.
    Och om man så vill, spritsad potatismos runtom. Annars brukar jag koka lite potatis och morötter till.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!
  • k girl

Sisu: Haha, jag brukar visst smaksätta moset med någon deciliter västerbottensost när sådan finns tillgänglig.

Håller annars med, använd er av hokifilé istället för torsk. Sej är annars en fin fisk och aborre är skitgott att göra fiskgratäng på. En variant är laxfilé som man täcker med söndersmulad formfranska, smör, smakrik lagrad ost (typ parmesan eller västerbotten) och hackad persilja, lite citronsaft. Det är mums!

• Alvi
    This is me skrev 2008-02-12 09:37:44 följande:
    Tror jag kommer lyckas med denna rätt i dag, jag känner det på mig
    Hur gick det!?!
    BillaLilla och LäskeLäske - mina gullenuttiga hjärtefjun!
  • jamtlandsstårs

300g hookifile
    1dl cremefrech
    1dl aivar relish
    ca 15 tacochips

lägg fisken i smord form,salta peppra
    blanda cremf. och aivar relish,lägg blandningen över fisken
    smula över tacochipsen
    ställ i ugnen 225grader i ca 15 minuter(tinad fisk)
    severa med pottis eller ris

såååå otroligt gott

• This is me
    Alvi skrev 2008-02-13 09:12:29 följande:
    Hur gick det!?!
    Ska sanningen fram så blev det inte fiskgratäng i går och inte heller i dag. Men SNART kommer jag att lyckas. Och recepten fylls ju på så jag har många att välja på. Tack!
Svar på tråden Hur gör du fiskgratäng?