• Legolina

ugn med varmluft eller vaddå?

Hej - finns här någon som kan hjälpa mig reda ut det här med varmluftsugnar?

En del säger som följer:

"Det är ingen riktig varmluftsugn men den har ju en fläkt så det är samma sak"

Vad bubblar de om? Vad är riktig och inte riktig och vad är skillnaden?

I en annons från Beijer stod det varmluft - men det var en sån med över/under värme och fläkt.

Vilken av de olika är BÄST då?

Jag är helt förvirrad och hoppas på svar

• Svar på tråden ugn med varmluft eller vaddå?
  • Legolina

Finns ingen som vet skillnaden?

• veera

Jag är ingen som helst expert på ugnar och inte vet jag vad som är de rätta namnen, men jag har i 10 års tid haft en ugn som jag kallar för varmluftsugn.
    I den så går det att ha fläkten på utan under och övervärme, fläkt + över eller undervärme, torkning, grill, pizza gräddning, över eller undervärme utan fläkt(=vanlig ugn).
    Jag kör nästan alltid med fläkten på, utan under/över värme, för då undviker jag att nåt bränns fast i botten av ugnen.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • LLNLLLNB

Enligt mig: fläkt= varmluftsugn. Har aldrig hört om en vanlig ugn som haft fläkt!

• Freja och Alvin

vi har fläkt i våran vanliga ugn , men enbart för att då blir inte glaset varmt alltså barnsäkert

• biaw

varmluftsugnar är super, allt går mycket snabbare! är så nöjd med vår nya ugn..

• Legolina

Tack för svar!

Jag gick för övrigt till en riktig fackhandel och fick klara besked.

1 Äkta varmluft: Värmeelementet titter vid fläkten och sprider värmen jämnt i ugnen.

2 "Nästan" varmluft: Värmeelementen sitter i övre och undre delan av ugnen och en fläkt cirkulerar värmen så den blir NÄSTAN jämn i hela ugnen.

Man kan ju ha flera funktioner i en ugn, men har man inte det som beskrivs i punkt 1 är den onte "äkta". Men man kan ju vara nöjd med sin ugn ändå

Själv satsar jag på en "äkta" från husqvarna. (en svart med pyro-rengöring).

Skönt att ha bestämt sig faktiskt...

• johandra

Du kommer inte ångra dig

Varmluft e toppen..och pyrolysen e inte helt fel den heller...mycket roligare att göra rent ugnen nu för tiden

Har själv en elektrolux-ugn som jag fyndade på coop

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
Svar på tråden ugn med varmluft eller vaddå?