• Juno

Tråden för bästa (och nyttigaste) brödrecepten

Tråden för brödbakare. Jag behöver inspriation och recept på goda bröd, nyttiga bröd och bröd som barnen gillar

Fyll på!

• Svar på tråden Tråden för bästa (och nyttigaste) brödrecepten
  • lotta78

här kommer ett recept på ett jättegott bröd, vet dock inte om det går hem hos barnen, har inga egna .. än. Men det är saftigt och gott ialla fall!

5 dl mjöl (hälften vetemjöl hälften något grövre)
    1 dl linfrö
    2 dl havregryn
    4 dl filmjölk
    2 tsk bikarbonat
    3 msk honung eller lingonsylt
    1 rivet äpple
    1 dl russin eller katrinplommon
    lite salt

(smeten är väldigt kletig, den ska vara så)

lägg i smord brödform (jag brukar lägga i bakplåtspapper)
    175 grader i 1h 20 min
    jag brukar stänga av ugnen och låta den stå i eftervärmen i ytteligare en halvtimma

Lycka till!

• Pollica

Ett gott bröd som kanske inte precis är ett viktväktar bröd men inte heller jätte onyttigt. Min lilla dotter älskar detta brödet & är hur enkelt som helst är det att baka.

Saftigt morotsbröd

Brödet får vacker färg, god smak och blir riktigt saftigt tack vare de rårivna morötterna. Antingen bakar man stora runda bröd eller så gör man små portionsbröd.
    Jag har även bytt ut mjölken mot sojamjölk & det fungera också jätte bra. Brukar även ta honung istället för sirap för att få det lite nyttigare. Man kan även byta ut lantvetemjölet eller rågsikten mot dinkelsikt men det har jag inte provat på dottern ännu.

3 stora bröd eller cirka 20 portionsbröd
    5 dl mjölk
    50 g jäst
    25 g rumstempererat smör
    2 tsk salt
    2 msk honung eller ljus sirap
    3 dl rårivna morötter
    13?15 dl lantvetemjöl eller rågsikt
    Pensling:
    Uppvispat ägg
    1/2 dl solroskärnor
    1/2 dl linfrön (kan uteslutas)
    Ev. flingsalt eller örtsalt

Gör så här:
    1. Värm mjölken fingervarm, 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Rör om så att jästen löser sig.
    2. Tillsätt övriga ingredienser samt det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk cirka 30 minuter.
    3. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta degen smidig. Eventuellt behövs lite mera mjöl. Dela degen i tre delar (eller i 20 delar till portionsbullar).
    4. Forma till runda bröd eller bullar. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa under bakduk cirka 20 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.
    5. Pensla med ägg och strö över solroskärnor och flingsalt.
    6. Grädda mitt i ugnen 15?20 minuter (kortare tid för portionsbröden).
    7. Låt bröden svalna under bakduk.

• Juno

Perfekt! precis sådana recept jag längtade efter! Här ska bakas!

Svar på tråden Tråden för bästa (och nyttigaste) brödrecepten