• EmmAhh

Dela av rummet?

Jag skulle vilja sätta upp något slags draperi för att dela av min lilla etta så jag får ett sovrum och ett vardagsrum. Men vad ska jag ha för stång? Jag hittar ingen som passar. Först tänkte jag att det kanske finns några gardinbeslag som man kan fästa i väggen som fungerar för att ha en stång rakt över rummet men det går inte. Sedan kom jag på idén att ta en stång som man har till duschdraperiet, men de är alldeles för korta. På IKEA hade de stångar som var upp till 2,40cm långa. Mitt rum är 3,5-4m, eller något sånt.. Någon som har tips på någon bra stång eller hur jag på annat sätt ska lösa det här? Det blir alldeles för trångt att ha en sån här EXPEDIT hylla från IKEA - rumsavdelare. Helst vill jag inte borra så mycket i taket.. Draperiet har jag inte tänkt ha över hela rummet utan det ska bara sträcka sig ca 2,5-3m.

• Svar på tråden Dela av rummet?
  • lillan 89

Det enda jag kan komma på är sån där skena man sätter upp i taket. Jag vill också dela av min etta, men jag vet inte heller hur. Jag funderar iaf på en sån skena.. Kommer inte ihåg vad dom heter, men finns på IKEAS hemsida.

• EmmAhh

Jo tror jag vet vilken du menar. Funderar på den också även om jag inte vill ha något som måste fästas i taket. Hade det bara varit två fästen hade det varit lugnt också, men på den här verkar man behlva sätta flera.. typ ett var 50cm.

• Rostis

det finns ju gardin/lamp vajer/vajjer (eller hur det nu skrivs)...

• EmmAhh
    Rostis skrev 2008-02-12 18:42:04 följande:
    det finns ju gardin/lamp vajer/vajjer (eller hur det nu skrivs)...
    Vad menar du för ena? Vart finns de? Hur fästs de?
  • Solian

Vi har vajrar som man kan fästa från vägg till vägg. Finns på IKEA. I vajrarna har vi hängt tyg i klämmor.

Vajern på IKEA heter DIGNITET, är 5 meter lång men kan kapas till önskad längd.

• EmmAhh
    Solian skrev 2008-02-13 19:08:14 följande:
    Vi har vajrar som man kan fästa från vägg till vägg. Finns på IKEA. I vajrarna har vi hängt tyg i klämmor.Vajern på IKEA heter DIGNITET, är 5 meter lång men kan kapas till önskad längd.
    Tack, jag ska kika på den.
  • Joonas

Jag använde mig av persienner i metall som jag fäste i taket och använde som rumsavdelare i min tvåa som hade en hall på 23 kvm. Därbakom kunde jag gömma min säng då sonen fick sovrummet. Till vardags var persiennerna uppe, men om vi fick gäster kunde jag snabbt dra ner och vinkla...

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • EmmAhh

Nu har jag köpt den där vajern. Jag köpte ett par gardiner till, men vad är det bäst att hänga? Är ju liksom ögglor högst upp på gardinerna och har ju köpt klömmor. Det ser kanske konstigt ut? Blir dte bättre att bara ha ett stort tygsskynke?

• Tyshaa

jag skulle tatt tyg som e lite transparent men enda inte for genomskinligt for att det ska se lite storre ut och ljuset ska kunna komma igenom

• Tyshaa

okej blir dom inte for korta da om skenan fasts i taket?

• EmmAhh
    Tyshaa skrev 2008-02-14 20:03:58 följande:
    okej blir dom inte for korta da om skenan fasts i taket?
    Ne, de är långa.
Svar på tråden Dela av rummet?