• Fuga

Någon som haft en bebis som varit 17% "för liten" enligt tillväxtultraljud?

Jag har gjort två tillväxtultraljud och enligt det sista var bebisen 17% mindre än genomsnittet. Det är ju inom normalkurvan så det är ju inget fel.

Nu ringde dom från SÖS och erbjöd att kolla näringstillförsel från moderkaka mm... jättefint med att vården dubbelkollar men man blir ju lite nojjig i alla fall.

Mådde era bebisar bra, hur stora var de när de föddes?

• Svar på tråden Någon som haft en bebis som varit 17% "för liten" enligt tillväxtultraljud?
  • soofi

när jag väntade min tjej så va jag med på tillväxtultraljud och dom kollade näringstillförsel, så hon fick det hon behövde. kommer inte ihåg att hur många % mindre hon va. men dom gjorde några kontroller och följde så att hon växte men dom sa att hon kommer vara lite mindre när hon föddes dom räknade fram att hon nog skulle vara runt 2500 g när hon skulle föddas. men när hon föddes så kom det en lite mindre tjej.. hon vägde 2200g och va 46 cm.. jag gick två dagar över tiden. hon växte på bra sen när jag började amma henne.

det är bra när dom gör extra kontroller och så..

• VåraHjärtan

Min son var 15 % mindre och dem gjorde också en koll via naveln så han fick den näring han skulle ha,.. dem tippade på att han skulle väga 2900 g när han  skulle titta ut.. ut kom han 3840 g!. 50 cm lång på bf dagen.

han växte till sig i stutet antar jag :)

• Bellbox

Jag har nu gjort 2 som visat på bra flöde

Första gjorde en ultraljuds-BM & då var värdet -19,9%
    2 veckor senare mätte en Dr och fick det till -11,6%...

BM tog upprepade mått för att kontroll-mäta  mätte både huvud, bål & lårben... medan Dr bara tog 1 huvudmått & 1 bålmått... Så antingen är Dr mycket skicklig eller också ligger sanningen någonstans mellan de båda värdena

Men lillan mår bra enligt flödesmätningen så jag försöker tänka positivt

FLER som gjort flera mätningar?? Hur varierade er %-sats mellan mätningarna? Vad var mest nära "sanningen" sen (av er som fött)

BF 4 mars
  • Vaniljkex

Pixter och Crazyfamily,

Ar det i navelstragen de har matt flodet? Har de aven matt flodet i artererna som gar till moderkakan?

Jag har fatt veta att artarerna till min moderkaka har hogre tryck an normalt, trots att mitt blodtryck ar ganska lagt, vilket kan tyda pa minskad naringstillforsel framover. Risken for tillvaxthamnig ar ca 50% och samma for havandeskapsforgiftning, men att allt ser bra ut i navelstrangen och med bebisen, som tom ar nagot storre an forvantat. Har de kollat dessa artarer pa er eller var det tillvaxthamningen som medforde att flodet mattes?

• Bellbox

Vaniljkex: Tack för informationen vad är det för värden som man kan avläsa? Vet inte om de gjort det, men tänkte att om du vet vad de värderna "kallas" så kan jag kolla på pappren jag fick med hem
    Hur kommer det sig att de misstänkte det i ditt fall?

BF 4 mars
  • Vaniljkex

Pixter,

Det mats mha Doppler-UL, sa kallas det har i England iaf, och man far se (och hora) en kurva pa skarmen over hur blodet pulserar i livmoderartarerna. Pa min UL-rapport anvands forkortningarna PI och RI for bade hoger och vanster artar, dvs fyra siffror totalt.

Min doktor som gjorde rutin-UL i v 20 sag det da och ville att vi skulle komma tillbaka for nytt UL i v 27 for ny storleksmatning, men att det kunde vara nagot tokigt visste vi ju inte da. Nu har han iaf konstaterat att det inte ar helt normalt blodflode, men det behover inte betyda att det blir nagon tillvaxthamning, men att de haller ogonen pa oss. Vi ska tillbaka om tva veckor igen for nytt UL.

Jag antar att det ar bra att fa diagnosen tidigt, sa att de kan ge oss basta mojliga vard, men det innebar ju eventuellt att vi oroar oss i onodan, for jag har forstatt att man inte brukar kolla det har sa noga, utan bara mata storleken pa bebisen, som ju i vart fall ar helt normal anu sa lange.

• Bellbox

Åhhhh bor du i England?!
    Mitt andra hemland

Från min 1:a mätning står:
    ¤ Pi 0,96 norm.

Från andra står:
    ¤ Dopplerflödesmätning i art umb: PI= 0,98, flödesklass 0, pos enddiastolisk flöd.

BF 4 mars
  • Vaniljkex

Pixter,

Jajeman, bor i London...

Da har de nog inte matt pa samma stalle pa oss, "art umb" later ju som navelstrangen. Jag har inga siffror fran navelstrangen, da den fungerade helt normalt, bara fran "uterine arteries", dvs de som gar till moderkakan.

Det ar iaf skont att veta att det inte brukar innebara nagra problem i slutanden for barnen att fodas sma, sa lange de har koll pa det innan forlossningen, sa att bebisens syresattning mm mats extra noga.

• Bellbox

Vaniljkex: Den enda tanke som maler lite just nu är att den ultraljudsbarnmorska som utförde mätning 1 fick bebisen till -19,9% & hon mätte upprepade ggr för att få så exakt som möjligt + att hon mätte alltså huvud, bål OCH femur...

Dr mätte 13 dagar senare & tog då 1 huvudmått & 1 bålmått... Då hade bebisen enlig honom ökat sin tillväxt och var nu då -11,6....
    Man undrar liksom om det är rimligt att en bebis kan gå från -19,9 till -11,6 på 13 dagar??

Men det viktiga är ju att flödet såg bra ut

Känns dock som att om bebisen växer i DEN takten kan det väl lika gärna sluta på +19% eller???

BF 4 mars
Svar på tråden Någon som haft en bebis som varit 17% "för liten" enligt tillväxtultraljud?