• Göteborgstjej

Nästäppa och allegi/kortisonspray?

Har probelm med graviditetsnästäppa. Detta hade jag under min förra graviditet också, det sista halvåret ungefär. Första graviditeten använde jag typ Nezeril och blev inte rekomenderad ngt annat, jo visst koksalt men det var ju lönlöst...

Nu - min barnmorska sa (inte samma barnmorska som förra gången) att jag kunde använda kortisonspray, sådan man har mot allergi. När jag hade gjort slut på en flaska och skulle köpa en ny blev apotekstanten tveksam till om jag verkligen skulle använda sådan spray... I alla fall under lång tid...
    Vad har ni hört?

• Svar på tråden Nästäppa och allegi/kortisonspray?
  • nettisen

fick kortisonspray utskriven av doktorn då jag har fått bihåleinflammation. Läkaren sa att jag skulle bara ta 1 sprut istället för 2 eftersom jag är gravid. Och max i tio dagar

• AnnaH

Såhär står på nastappa.nu :

"Kortisonsprejer för näsan tillhör de läkemedel som med största sannolikhet inte har några effekter på mänskliga foster, men här finns otillräckligt med information. Osäkerheten bygger på att man i djurstudier funnit att kortison kan ge vissa skelettmissbildningar men all klinisk erfarenhet tyder på att så inte är fallet hos människan. Många gravida kvinnor med svåra allergier står på kortisonbehandling, som är nödvändig för att de skall orka med sin graviditet, men det finns inga rapporter om att denna behandling har givit upphov till fosterskador. Läkemedelsverkets bedömning är dock att erfarenheten inte är tillräcklig för att man generellt kan rekommendera behandling av gravida kvinnor utan att man skall överväga varje enskilt fall.
    Hur blir det för Dig? Ja, jag tror inte Du behöver vara rädd för korisonsprejen! Jag tror Du tar en större risk genom att ha så mycket besvär från Din näsa som Du har vilket innebär dålig sömn etc. Men beslutet att använda sprejen måste Du ta själv."

v.28
  • Göteborgstjej

AnnaH: ja det var väl ungefär så hon på apoteket sa. Men hjälp så svårt att bedöma om man ska eller inte ta den!

• hannelelle

min läkare (som jobbar på mvc) visste inte heller!

jag behöver verkligen nässpray mot min allergi (kvalster & pollen) men han visste inte alls vad som gällde, kändes ju jättebra...inte! så nu måste jag själv ta reda på fakta, men det är ju som sagt jättesvårt att ta ställning när man inte är insatt!

apoteket orkar jag inte ens fråga, dom får ju inte rekommendera någonting till gravida, inte ens plåster, typ....

• Göteborgstjej

hannelelle: menar du att du har frågat en läkare som inte heller han visste?! Jag personligen tycker det är urmärkligt att inte det gjors en mängd studier på detta, med tanke på hur enormt många det är som både blir täppta vid graviditet samt blir gravida och är allergiska. Jag själv behöver kortisonsprayen både för grav.nästäppa och björkallergi.

• arkeologitjejen

Har astma som klassas som svår och tar en mängd olika mediciner varje dag. Har precis som du TS varit riktigt orolig och ett tag försökte en läkare lägga om mina mediciner och stryka allt kortison från min medicinering, men jag blev då så dålig att det bara var att gå tillbaka till det andra. Har varit hos fyra olika läkare, mest för min oro, för att kolla medicinerna och förutom en som vikarierade hos min astmaläkare så har läkaren på MVC, min astmaläkare samt läkaren på vårdcentralen SAMT apotekets rådgivning sagt att det är viktigare att mamman har koll på sin astma och sina allergier än att stryka kortisonspray helt. Däremot skall man vara försiktig med att ta kortison i tablettform. De sa även att det är farligast under första trimestern att ta kortison eftersom det främsta problemet för fostret/barnet är att ryggraden kan missbildas samt att det är högre risk för missfall under första trimestern. Nu säger läkarna att jag kan ta mina vanliga mediciner som vanligt (är i vecka 35), men att jag ska vara försiktig med tabletterna (prednisolon).

Så svaret på din fråga är nog att visst finns det en risk med kortison, men tar du det i näsan så påverkas inte fostret särskilt mycket då det mesta inte går ut i det centrala blodomloppet (har jag fått som svar). Dock skulle jag kontakta min allergiläkare om jag var du innan jag använde kortisonsprayen för mycket. Du kanske behöver allergitabletter just nu (det hjälper mot min nästäppa) och då måste du kolla vilka du kan äta osv.

• Lana

hannelelle: vad tar du för nässpray? jag har också allergi/astma och när jag pratade men min läkare på sahlgrenska allergimottagning så sa hon att det är okay att ta kortisonspray. för den hamnar BARA i näsan,samma med kortison i lungorna, inhalator. det är värre med kortisontabletter tex kestine.dem ska man ta så lite man behöver.

• Nonamee
    Lana skrev 2008-02-12 15:47:21 följande:
    hannelelle: vad tar du för nässpray? jag har också allergi/astma och när jag pratade men min läkare på sahlgrenska allergimottagning så sa hon att det är okay att ta kortisonspray. för den hamnar BARA i näsan,samma med kortison i lungorna, inhalator. det är värre med kortisontabletter tex kestine.dem ska man ta så lite man behöver.
    Funderar lite över argumentet; "tar man spray i näsan så stannar det där", det är ju total bullshit. Man kan ju jämföra med att dra en lina amfetamin eller kokain i näsan... då påverkas ju inte bara näsan, eller hur?!

Alltså jag är mest nyfiken hur läkare tänker när dom säger detta. Har själv samma problem men nästäppa och allergi och skulle behöva kostisonspray men vet inte om jag vågar använda det.
  • vattendjuret

Min läkare (som även är min mamma) tipsade om Rihnocort Aqua, är receptfritt. jag har använt den sen i oktober och behöver bara använda en fjärdedels dos för att nästäppan ska ge sig. 

Normalt sett så brukar gravida avrådas från att ta kortison men i frm av nässpray är det ingen fara.

Svar på tråden Nästäppa och allegi/kortisonspray?