• mysrester

Varför sätter man sina barn på internatskola?

Jag förstår det inte. Är det nåt snobberi? "såhär har vi i min fina släkt gjort i 14 generationer, klart mina barn ska få gå i samma skola som prinsessan"?

Eller tycker man inte speciellt mycket om sina barn och ser det som ett sätt att bli av med dem och ta hand om dem bara under storhelger som julen, när allt är mysigt?

Ja, varför? Skaffar man barn åt sig kan man väl ta hand om dem själv?

• Svar på tråden Varför sätter man sina barn på internatskola?
  • Birgitta2

Det beror väl på. Vissa internatskolor är till för ungdomar med speciella behov. De kommer hem varje helg och mår alldeles utmärkt. Andra internatskolor (Lundsberg etc) sätts barnen på därför att det är: 1) tradtion och 2) de skapar kontakter för livet. Några sätter sina barn på internatskola därför att de ofta och ständigt jobbar på resande fot och vill att barnen skall ha en kontinuerlig skolgång. Det finns massor av skäl.

• mysrester

Om man nu tycker om sina barn så ska man väl vilja umgås med dem, och inte skicka bort dem till nåt ställe där de uppfostras till vidriga brats.

• Birgitta2
    mysrester skrev 2008-02-12 12:44:13 följande:
    Om man nu tycker om sina barn så ska man väl vilja umgås med dem, och inte skicka bort dem till nåt ställe där de uppfostras till vidriga brats.
    Min son är verkligen ingen vidrig brat. Och han bad själv att få gå på internatskola av olika skäl. De hade den utbildning han ville ha, skolan låg på annan ort osv osv. Och som den snälla mamma jag är lät jag honom göra detta. Dyrt men med facit i hand, väl använda pengar.
  • Ciccilionaa

Många olika anledningar:

1)ngn förälder kanske är sjuk (kanske cancer) och inte vill att barnet ska behöva se sin förälder "tyna" bort, dvs den tror att den kanske gör barnet en tjänst
    2) reser mycket i arbete
    3) kanske en av föräldrarna är alkoholiserad och den andre föräldern kanske inte vill att barnet ska behöva växa upp och se det.

Det finns säkert många olika anledningar och jag tror inte alla internatelever blir brats.

C

• Butterscotch
    mysrester skrev 2008-02-12 12:44:13 följande:
    Oj, vilka fördomar

Om mitt barn vill gå på internatskola skulle jag absolut tänka på saken. Många internatskolor anses bättre än andra och det skulle säkert kunna öppna upp många dörrar för mitt barn. Jag kan ju inte vara så ego att jag säger nej bara för att _jag_ helst vill ha barnet hemma hos mig - det får bli min dotters beslut. De flesta barn börjar ju inte på internat när de är sju år direkt, utan det sker senare.
  • Karpet

Det finns som sagt många anledningar och de jag kan komma på finns redan uppräknade i tråden. Den allra vanligaste är antagligen att föräldrarna jobbar och reser mycket och därför går barnen på internat istället för att vara hemma med "barnflicka". Sedan finns det ju också många som har det som tradition eftersom utbildningarna brukar hålla ett mycket högre anseende än på de kommunala skolorna, och är barnet ifråga då väldigt amitiöst och visar stort intresse för lärande så gör man ju barnet bara en tjänst genom att låta det gå i skolan med andra akademiskt begåvande barn.

Svar på tråden Varför sätter man sina barn på internatskola?