• snuffeli

vår valp är hungrig hela tiden

vi har en bordercollie valp på snart 5 månader som är hungrig hela tiden. och såfort han får något och äta så hinner man inte ens blinka så är det borta. När han var yngre så kunde han gå och äta grus och sånt för att fylla ut magsäcken så vi fick ge honom mer mat än vad han skulle ha..

nu får han nästan 2dl pro plan valpfoder och sen får han även lite vanligt foder
    4 ggr om dagen. 

han är absolut inte tjock.. men han kommer säkert bli ?

någon som vart med om samma ? hur gjorde ni ?

• Svar på tråden vår valp är hungrig hela tiden
  • Fragole

Min första tanke är mask. Har ni avmaskat honom? Såna där småttingar sätter ju i sig både det ena och det andra så de har ganska lätt att få mask...

Blunda bland de blinda (BF 9/3)
  • lia76

Valpar kan äta allt, hungrig eller inte så slukar de allt.
    Skulle du ställa fram hela säcken skulle valpen äta upp alltihop!
    Ge honom bara det han ska ha.
    Om du inte blötlägger maten så kommer den svälla i magen på honom och det är inte bra om han då får för mycket.

Därför dte är livsfarligt om de ksulle komma åt matsäcken och börja äta allt, då kan magsäcken spricka då all mat börjar svälla.

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Triple Trouble

vissa hundar äter ju mer, är han väldigt aktiv? annars kanske han har mask, har du avmaskat honom nyligen?

• snuffeli

ja han är avmaskad.. :)

• Birgitta2

Vår f.d hund kallade vi "stenätaren". Han åt så mycket sten att det klirrade när han bajsade. Valpar äter allt. Ge honom inte mer man än han behöver. Det kommer göra honom tung och fet och osund. Ge honom det han behöver för sin hälsa. Ni får vara påpassliga och se till att han inte äter sten och grus helt enkelt.

Och som någon sa ovan: valpar äter hur mycket som helst. Och det är din sak att justera matgivan. Många hundar äter nästan ihjäl sig om de fick, och kräks sedan, och äter mer.

• snuffeli

han fick nog lite för lite avmaskning sist för vi råkade blanda 250mg och 500mg tabletter så jag ska göra en till avmaskning nu.

han är väl rätt aktiv.. 
    man vill ju inte heller att han ska gå och vara hungrig stackarn.

• Birgitta2
    snuffeli skrev 2008-02-12 12:55:45 följande:
    ;man vill ju inte heller att han ska gå och vara hungrig stackarn.
    Men valpar är ALLTID hungriga. De har inget stopp. Och ditt ansvar är att se till att hunden vänjer sig vid ett visst antal måltider per dag. Om du skulle ge hunden det den ville ha hade den faktiskt dött av överätning. Och ändå varit hungrig!
  • snuffeli

Okej. då ska jag läsa igen  på förpackningen och ge honom exakt bara det han ska ha :)

tack för alla svar, fick lite klarhet i det hela :D

• vargavarg

Tanken som slår mig när jag läser är att ska han ha 4 mål om dagen när han är 5 månader? Är det uppfödarens rekomendationer? Vi har också valp och där ska vi dra ner till 3 mål/dag nu när han är 3 månader gammal. Givetvis med den dagsdosering så att han får i sig samma mängd som han kräver med tanke på ålder och vikt. Men han blir kanske mer mätt om han får mer mat åt gången?

• snuffeli

jo kanske det, jag tänkte mer tvärt om att han kanske blir mer mätt om man får mindre men fler ggr. men vi ska börja vänja han med 3ggr om dagen istället.

• Ayya

Hundar har ju inte samma mättnadskänsla som vi människor har. Vissa hundar äter allt som finns och vissa hundar är mer kräsna.

Är ju inte så att han går och lider mellan måltiderna för att han är hungrig.

• Birgitta2
    snuffeli skrev 2008-02-12 13:45:23 följande:
    jo kanske det, jag tänkte mer tvärt om att han kanske blir mer mätt om man får mindre men fler ggr. men vi ska börja vänja han med 3ggr om dagen istället.
    Fem-månadersvalpar kan mycket väl få fyra gånger om dagen. Men tre brukar vara vanligast. När de är unghundar, runt 9-10 månader skär man ner till två gånger. Och i vuxen ålder räcker det att utfodra en gång. Själv, personligen, tycker jag nog hunden behöver mat både morgon och kväll i alla fall. Fast dygnsgivan skall fördelas på två. Inte ge två dygnsgivor.
Svar på tråden vår valp är hungrig hela tiden