• Jenny70

Någon som har erfarenhet av Shih Tzu?? Bichon Havanais??

Fördelar?? Nackdelar??

Önskar en barnvänlig, familjekär & hyfsat lättskött hund.

Inte bjäbbig, men gärna framåt & lite småbusig sådär.

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Shih Tzu?? Bichon Havanais??
  • HundNytt com

Både Shih tzu och Havanais är bra förstågångshundar (förutom vad gäller pälsvård om man väljer att ej ha dem nerklippta).

Shih tzun är ngt lite mer självständig än Havanaisen, men fortfarande förarvek. Den är tillgiven, ganska lugn och sansad, trevligt temperament, glad i barn.

Havanaisen är ytterligare mer förarvek (undergiven). Den är mkt lättlärd, glad i barn och av vänligt sinnad natur. Den går också mkt väl ihop med andra hundar (det gör Shih tzu generellt också).

Jag tycker inte att man väljer en hund efter håret/frisyren - utan efter temperamentet. Alltså - vad gäller långhårshundar - så finns det otaliga frisyrer att välja mellan - då båda dessa hundraser har som människohår - det fäller knappt - men det växer och blir längre o längre om man ej klipper - och därmed också mkt mer pälsvård. Jag tycker både dessa raser är nog så söta nerklippta - det är dessutom mkt mer parktiskt att ha dem i en kortare frisyr. Är man däremot intresserad av utställning så är det ett måsta att ha dem i lång päls.

Läs gärna mer om dessa hundraser samt andra småhundar på:

www.minihundar.se

Lycka till!

• HundNytt com

Jo, kom på en till sak. Havanaisen är generellt mer skällig av sig, Shih tzu räknas som en relativt "tyst" hundras - absolut inte bjäbbig.

• LinaFalk

Jag har två Havanaiser Den mest okomplicerade hund man kan tänka sig! Men endel pälsvård krävs dock, om man inte väljer att klippa ner den. En otroligt trevlig, lättlärd och familjelkär hund. Mår bra av hjärngympa precis som alla andra raser och behöver en ledare att te sig till. Det är absolut ingen enmanshund men på nåt sätt så är den det när det väl gäller, eller hur jag skall förklara det.
    Rekommenderas VARMT!!!

Gravid!!!!!!! BF 3 aug!
  • Jenny70

LinaFalk: Enmanshund...vad menas med det??

& du som dessutom har Havanaiser...är dom bjäbbiga?? (& hur UTTALAS det egentligen?? Bichon Havanaiser??)

HundNytt com: Tack för svar!!

• jeli79

Jag har 2 st Shih-tzu`s. Det är ju en del pälsvård men jag har valt att ha mina ned klippta. Förut klippte jag dem själv men nu lämnar jag bort dem. Väldigt glada hundar och går jätte bra med barn (mina iallafall)!

• LinaFalk
    Jenny70 skrev 2008-02-14 09:35:34 följande:
    LinaFalk: Enmanshund...vad menas med det??& du som dessutom har Havanaiser...är dom bjäbbiga?? (& hur UTTALAS det egentligen?? Bichon Havanaiser??) HundNytt com: Tack för svar!!
    Att hunden tyr sig till en i familjen. Havanaiserna är inte sådana, utan "älskar alla", men däremot följer de mig överallt, men det är ju så med de flesta hundar, att en i familjen är den med stort "D" eller hur man ska säga.

Jag tycker inte dom skäller mycket, visst skäller dom när det kommer folk, men jag tycker det är jättebra att dom vaktar huset. Annars är dom inte speciellt skälliga!

kan ge dig hemsidan till kenneln jag har köpt mina ifrån, jättebra och riktigt seriös kennel!
    hem.passagen.se/isfolketskennel
    Gravid!!!!!!! BF 3 aug!
  • LinaFalk

menar du hur Bichon Havanais uttalas? såhär: Bischon Havanäs

Gravid!!!!!!! BF 3 aug!
  • Trollemora

jag har tyvärr en annan uppfattning av de havaniaser jag mött. Skälliga och väldigt osociala mot andra än matte/ husse. Då är det ändå mina föräldrar som har en och hon har till och med bott hos oss i över ett halv år men hon är väldigt egen och passar det inte henne så går det inte att muta henne heller. Hon är inte alls glad i barn trots att det aldrig har hänt något, något barn gjort henne något. Mina barn kan inte klappa henne ens.
    Sen har jag mött en del havaniaser till och ingen av dem har varit tillgänglig att klappa och prata med då jag inte tillhör deras flock. antingen har jag haft väldig otur men jag skulle aldrig skaffa en. dock har jag två blandisar efter mina föräldrars hund, en tjuvparning.
    där har faktiskt havanaisen bästa egenskaper kommit fram och lika så hanhundens bästa så jag är ju nöjd med dem.

vad värmer ett mammahjärta mer än att höra sina barn säga; Mamma jag älskar dig
  • Trollemora

Tänkte på det, vet ju inte vad ni vill ha eran hund till men jag tycker personligen att dv schnauzern är väldigt trevlig och go familjehund som orkar med en dag fylld av aktiviter men också kan slappa hemma.

vad värmer ett mammahjärta mer än att höra sina barn säga; Mamma jag älskar dig
  • LinaFalk
    Trollemora skrev 2008-02-14 11:20:20 följande:
    jag har tyvärr en annan uppfattning av de havaniaser jag mött. Skälliga och väldigt osociala mot andra än matte/ husse. Då är det ändå mina föräldrar som har en och hon har till och med bott hos oss i över ett halv år men hon är väldigt egen och passar det inte henne så går det inte att muta henne heller. Hon är inte alls glad i barn trots att det aldrig har hänt något, något barn gjort henne något. Mina barn kan inte klappa henne ens. Sen har jag mött en del havaniaser till och ingen av dem har varit tillgänglig att klappa och prata med då jag inte tillhör deras flock. antingen har jag haft väldig otur men jag skulle aldrig skaffa en. dock har jag två blandisar efter mina föräldrars hund, en tjuvparning.där har faktiskt havanaisen bästa egenskaper kommit fram och lika så hanhundens bästa så jag är ju nöjd med dem.
    Haha VA? OJ, då måste du mött ytterligheterna, för det är precis tvärtemot hur Havanaiserna skall vara, har aldrig mött en sådan personlighet hos dem!!
    Gravid!!!!!!! BF 3 aug!
  • MiaMaa

nu har jag inte en shi tzu men en lhasa apso. ser nästan ut som en tzu men har mindre sjukdomar och trevligare tycker jag.

enda som jag kan säga är att den som tibetansk terrier (dom är lite större) är lite som ett barn. gör vad den vill kommer när den kommer...

www.tibetanskterrier.se är en bra sida att läsa på....

min lhasa älskar barn och andra djur. inte ranghög. lättlärd om hon är på det humöret.

lycka till

John-02 Jens -05 Jezzie-07
  • MiaMaa

bjäbbiga är det minsta dessa två raserna är.... dock kräver pälsen en del.

John-02 Jens -05 Jezzie-07
  • Madicken

Alla mina älsklingar!

Jag har en shih-tzu (4 år) som jag själv tycker är suverän familjehund och första gångshund. Hon är tillgiven, skäller inte på andra hundar och väldigt lekfull. Många tror att hon är en valp pga hennes klippning och hennes sätt att leka. Hon orkar gå långa promenader men stannar lika gärna hemma och myser. En nackdel är att hon pga sin korta nos har sprungit in i grenar och skadat ögonen några gånger. Orkar man inte sköta pälsen kan man klippa dem men det kostar ju en slant om man inte gör det själv.

Trollemora skrev 2008-02-14 11:22:08 följande:
    Tänkte på det, vet ju inte vad ni vill ha eran hund till men jag tycker personligen att dv schnauzern är väldigt trevlig och go familjehund som orkar med en dag fylld av aktiviter men också kan slappa hemma.
    Kräver inte schnauzern "extra uppfostran"? Tycker att alla jag möter gör utfall och skäller på mig och min hund.
  • cia å barnen

har och har haft bägge sorteran..bjäbbiga bägge 2 och pälsvård som heter duga..har nu en jack russel funkar skit bra en väldigt aktiv hund å vill vara med över allt men funkar skit bra med barnen..

• Madicken

Ett stort plus med Shih-tzu är att de är klipp&trim-hundar (de fäller inte).

• LinaFalk
    cia å barnen skrev 2008-02-15 19:08:22 följande:
    har och har haft bägge sorteran..bjäbbiga bägge 2 och pälsvård som heter duga..har nu en jack russel funkar skit bra en väldigt aktiv hund å vill vara med över allt men funkar skit bra med barnen..
    Du kan väl inte mena allvar att du tyckte det var jobbigt med en Havanais men inte med en Russel?!?!
    Gravid!!!!!!! BF 3 aug!
  • Cin77

Klart att alla försvarar sina egna hundar och tycker att dom är bäst så jag gör väl likadan't då. Jag har 3 Shih Tzu's och dom är lugna, sociala, skäller endast när dom leker med varandra, gosiga, fäller inte, lättskötta för min del då jag håller dom kortklippta (går till "frissan" 3 ggr om året). Jag har växt upp med andra hundraser med det här är utan tvekan den bästa jag har haft! Jag kan högt rekomendera rasen!

• Blossi

Har haft en jättefin Shihtzu, han var världens goaste lilla parvelhund. Klippte ner honom själv inte svårare än så. Vill man ha en trygg och snäll hund så är det en perfekt ras. Inget bjäbb inget skäll, inte ens när det ringde på dörren. Däremot var han ibland lite rädd för olika saker och gick och gömde sig under köksbordet, bla när brandlarmet gick osv...

Yesterday is gone. Tomorrow has not yet come. We have only today. Let us begin.
  • Amadeus och Maria

Har en Havanais, en underbar glad hund, men skällig till tusen!
    Det är väll den enda nackdelen med rasen, eller näe, pälsvården oxå! Skittrist!
    Men annars är den underbar hund och riktigt familjevänlig!
    Kräver inte speciellt mycket, nöjjer sig med å bara vara med kan oxå vara med ute i skogen å springa, träna lite lydnad å så..

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Shih Tzu?? Bichon Havanais??