• Pirran

Ert bästa trädgårdstips!?

Kan ju vara bra att få lite tips så här i början av säsongen...

Jag börjar: Köp inte mindre än tre, helst fem plantor av en perenn och plantera i grupper för att få effekt. Ser snyggare ut i en rabatt om det är några få men rejäla bestånd av perenner, istället för 20 olika perenner, en av varje!

Vid nyanläggning av en rabatt; gräv ur jorden ordentligt, använd kantavskiljare som är minst 10 cm för att hindra gräs att växa in i rabatten och fyll på med ny jord. Använd grus som marktäckare, helst om du bor långt upp i landet...täckbark kan hålla kvar tjälen längre!

Använd gräsklipp till marktäckning - det göder samtidigt!

Nå'n fler som vill dela med sig?

• Svar på tråden Ert bästa trädgårdstips!?
  • MosterMaggi

Jag tycker det är roligt att ha bärbuskar, smultron mm att få fina goda bär från.

• Pirran

MosterMaggi - Mmmmm..smultron..skulle nog funka bra som mellanplantering i rabatten.

Pia74 - Vad ända in i....?! VAR bor du!? Vadå försöksobjekt? Makalös trädgård och vilket hus!!!!! Nu måste jag in o kolla ditt krypin på stuberten!

• Champagne

Jag säger bara Roundup!!!

Vi har mycket stenlagda gångar, och det är ett gissel att försöka ta bort ogräs mellan plattorna. Så jag köpte Roundup. Och det växer inte ett grässtrå där jag har sprutat. Och jag har sparat min rygg och mina knän...

Ett annat tips som jag förvisso ej provat själv, det är gräsmattegödning som även tar bort ogräs. En släkting hade problem med maskrosor i gräsmattan och han har inte en enda kvar nu...

• clinan

om ni behöver fiberduk till en exempelvis liten rabatt så använd dagstidningar. Går lika bra.

jag grävde bort massa gräs förra våren gjorde det plant sedan la jag tidningar sedan lite krossad sten och sen överst så har jag singel. Där har inte kommit upp en endaste liten ogräs växt någonstans. Super bra och dessutom billigt!

• Pirran

Sunflower - Vet du vad gräsgödningen heter som tar bort ogräs? Låter iaf jättebra!

clinan - kanontips!! Ska testa det i sommar..tack så mycket!

• LabLover

Är det någon som vet om man kan änvända Roundup runt buskar där det växer ogräs eller är det bara det gamla hederliga rensandet som gäller? Jag menar, överlever ett par gamla barrbuskar lite Roundup kring sin stam?

• clinan

det är klorofyllet som förstörs utav roundup så kommer det på stammen är det ingen fara.

• Champagne

Lablover

Jag hade nog använt mig av handkraft där.. trist om Roundupen skulle förstöra buskarna.

Det är väldigt potent, så använd det med försiktighet.

• clinan

fruktodlare använder roundup att spruta ogräs i odlingarna. Och det angriper inte träden.

• Helenas

Ang roundup så skulle jag inte använda det i närheten av saker jag ska äta eftersom roundup är väldigt giftigt. Alltså inte vid bärbuskar eller där t ex smultron växer.

PS, ni vet väl att roundup är/ska förbjudas att säljas i Sverige...

• Helenas

Trädgårdstips: Glöm inte bort att plantera växter som blommar sent på säsongen också. Missade jag förra säsongen men nu har jag köpt bl a höstflox och höstanemoner.

• Champagne

Helenas

Ska det? Var hittar man den informationen??

• Helenas

Hej hej! Det här hittar jag på nätet:

Ogräsbekämpningsmedel med glyfosat klassas upp och tas bort från konsumentmarknaden.

Ogräsbekämpningsmedel som innehåller glyfosat kommer att klassas upp. Hittills har vem som helst kunnat köpa och använda exempelvis RoundUp, men från 1 januari 2003 får det endast användas yrkesmässigt och särskild utbildning kommer att krävas. Syftet är att minska riskerna för negativa effekter, framför allt förorening av vatten.

Kemikalieinspektionen har klassat om bekämpningsmedlen eftersom risken är stor att ämnena förs vidare genom ytavrinning och hamnar på ställen där de inte hör hemma. Ogräs- och mossmedel som innehåller ättiksyra, pelargonsyra, järnsulfat eller fettsyror stannar kvar i klass 3. De får även i fortsättningen användas av var och en utan särskilda kunskapskrav.

Följande produkter flyttas från klass 3 till klass 2L:

Rambo
    Rambo Spray
    Rambo Bio Spray
    Rambo Bio
    Roundup G
    Roundup S
    Roundup Quick
    Keeper K
    Keeper Spray
    Glyfonova 120 g/l
    Glyfonova 7,2 g/l.
    ---------------------------------------

Sen kan jag tillägga att jag inte kollat i butikerna om det fortfarande säljs eller om det numer säljs en mildare variant av roundup till oss konsumenter.

/Helena

• Champagne

Senast uppdaterad: 2005-04-27

Beslut för glyfosatmedel

Kemikalieinspektionen (KemI) beslutade i november 2002 att vissa ogräsmedel som innehåller glyfosat och som används genom att sprutas skulle placeras i behörighetsklass 2. Beslutet innebar att de endast skulle få användas yrkesmässigt av dem som genomgått särskild utbildning. Syftet med förändringen var att minska risken för att glyfosat sprids vidare till vattenmiljöer.

Några av de berörda företagen överklagade KemI:s beslut till regeringen. Regeringen avslog överklagandena varpå företagen överklagade regeringens beslut till Regeringsrätten. Efter det att Regeringsrätten nu i april 2005, upphävt regeringens beslut lämnas ärendena till KemI för ny prövning. Tills ärendena har prövats på nytt placeras de berörda produkterna i klass 3 och kan i och med det återigen användas av var och en. De berörda produkterna är:

Rambo
    Rambo Bio
    Rambo Bio Spray
    Rambo Spray
    Roundup G
    Roundup S

saxat från Kemikalieinspektionens hemsida... www.kemi.se

• Annis76

Fram för fler som odlar ekologskt! Alltså utan bekämpningsmedel som roundup och utan konstgödsel.

• Champagne

kanske idé att köpa på sig ett litet förråd...

• Helenas

Sunflower: Mmmm, det funderade vi också på när vi hörde ryktet förra sommaren eller den innan det. Men jag har kommit på att jag klarar mig utan. Dock är det frestande på det kirskålsbestånd vi har här...

Svar på tråden Ert bästa trädgårdstips!?