• Anonym

Har svarta annan färg på öronvax??

Min sambos sons mamma är mulatt, så min sambos son har lite annorlunda arvsanlag. Jag bara undrar om nån vet om svarta människor har mörkare öronvax? Pga av mer pigment? Från början trodde vi det var smuts men så insåg vi att det kanske beror på nåt annat...
    Hans vax har också en tendens att sitta riktigt fast vi öronutgången, så det nästan ser ut som svarta tatuerade fläckar... Ser inte så fräscht ut. Han är väldigt ljus i hyn för övrigt.
    Nån som vet?

• Svar på tråden Har svarta annan färg på öronvax??
  • Anonym

näääh, det kan jag inte tro.
    Hade själv lite för mycket vax i örat när jag var liten och när det torkade blev det mörkt.

• Vero

*skrattar* Det där har jag aldrig tänkt på, det måste jag kolla! Väntar ju själv en liten "point half" i augusti så jag får väl kolla in sambons öron lite noggrannare

• Anonym

Ja och dom kissar svart och bajsar vitt

Du jag tror verkligen inte det är större skilllnad på vita och svarta.

• soraya

"Svartas" blod har ju i allmänhet inte annan färg än "vitas", inte deras saliv, sperma, kiss eller bajs heller....
    Och vet du, min mulatt-sambos mjäll är lika vitt som blonda personers!
    Däremot tror jag öronvaxets konsistens och kletighet kan variera från person till person.
    Har killen någon irritation i örongångarna kanske?

• Ladybug

Hm...
    Alla svettas vi olika och har olika produktion av talgutsöndring osv osv.
    Kan inte vaxet se olika ut på människor då också?
    Spelade Trivial Pursuit Genusupplaga och blev mäkta förvånad över en av frågorna där. Minns ej frågan och svaret ordagrant utan citerar fritt ur minnet: "Skiljer sig en asiats öronsvax från en europees öronsvax?"
    Svaret var nåt i stil med:"JA. Asiaters öronsvax är torrare och smuligare."
    Kanske beror det mer på vilken miljö man vistas i och luftfuktighet osv.
    Jag ska överfalla maken (som petar sig i öronen alldeles för ofta) och granska hans tops och jämföra med mina, på kul.
    Udda studie men man måste ju lära sig nåt nytt ibland.
    Rapport kommer! (Givetsvis utan onödiga detaljer)

• Snurp

Asiaten kanske hade Curry i örat?

• Jessie

Ursäkta mig men är det bara jag som reagerar på att man "driver" med fok när dom frågar saker? Jag upplever det som negativt när man är ironisk emot dem som frågar. Trots att jag inte ställt denna fråga så reagerar jag..men men kanske är känslig. Till frågan angående vaxet så vet jag faktiskt inte skall faktiskt kolla upp det med min kompis som är mörk och har mörka barn.

• Fideli

Om det luktar konstigt är det en infektion iallafall!

• Anonym

Jessie, jag håller med. Det är ingen konstig fråga alls. har också fått TP-frågan om asiaters öronvax och skulle inte bli förvånad om svarta hade mörkare öronvax pga annat pigment.

• Anonym

Många saker som känns självklara är eg inte så självklara. För några år sedan jobbade jag ihop med en tjej från Zimbabwe och hon berättade en hel massa lustiga saker som var annorlunda både kroppsligt och rent allmänt. En lite kul grej hon berättade var att plåstren i afrika är mycket brunare än här + att det är rent hopplöst att köpa puder och foundation som svart i sverige. Det fixade hon alltid när hon var hemma o hälsade på, då kunde hon välja på lika många bruna nyanser som vi kan välja på blekfisnyanser här. Värdelöst vetande kanske men jag tycker att det är lite kul kuriosa om saker man själv inte ägnat en tanke.

• Anonym

Men känner ni verkligen inga mörkhyade personer? Ni pratar om "svarta" som om de vore en främmande ras, och inte alldeles vanliga människor.
    Skrämmande...

Svar på tråden Har svarta annan färg på öronvax??