• Mamsingen

Mängd marsipan?

Hur mycket marsipan behöver man för att täcka en tårta på 24 cm i diameter?

Tacksam för svar!
    Linda

• Svar på tråden Mängd marsipan?
  • eileme84

ca 500g o då blir det över lite om du vill dekorera :)

-ÄLskar min Son Theo-
  • Mamsingen

Tack! Tänkte äntligen ge mig på att göra den där White Lady tårtan (som jag tror du gav mig receptet på)

• Mamsingen

Följdfråga:
    Hur bör man ha förvarat marsipanen innan man ger sig på att kavla den? Är den lättast att hantera kylskåpskall eller rumstempererad?

• eileme84

hihih ja just det ja, det hade jag glömt av ;) rumstemp är bäst :) tror inte det är bra att förvara marsipan i kylen

-ÄLskar min Son Theo-
  • Mamsingen

Tack igen. Känns bra att ha en alldeles egen "tårtexpert" att fråga

• annis41
    Mamsingen skrev 2008-02-12 14:25:18 följande:
    Tack! Tänkte äntligen ge mig på att göra den där White Lady tårtan (som jag tror du gav mig receptet på)
    Hejsan!

Akulle man kunna få receptet på tårtan, har letat men inte hittat det.
  • Mamsingen

White Lady
    Chokladtårtbotten med kakao

5 ägg
    3 dl socker
    1 dl vetemjöl
    1½ dl potatis mjöl
    0.5 dl kakao
    2½ tsk bakpulver

Vispa ägg & socker poröst.
    Blanda och sikta ner övriga ingredienser ordentligt i smeten
    grädda i smörad & bröad form i ca 40-45 minuter i nedre delen, på 175 grader! 24 cm form.
    Lager 1
    Tryffel krämen
    200g mörk choklad
    1dl grädde

Häll grädden i en kastrull och värm "får absolut INTE koka" hacka chokladen och blanda i tills den smälter rör ordentligt så det blandas väl.
    Ställ kallt över natten. Sedan vispar du blandningen med elvisp tills det blir en creme, vill du ha lite mer fluffig konsistens på cremen så kan du ta 2 dl grädde till 200g choklad istället.

Lager 2
    Blanda grädde (3 dl?) med arrak tills en bra smak. Vispa sedan grädden.

Spackla tårtan med grädde så att inte de mörka bottnarna lyser igenom den vita marsipanen.

• annis41
    Mamsingen skrev 2008-02-13 11:59:34 följande:
    White LadyChokladtårtbotten med kakao5 ägg3 dl socker1 dl vetemjöl1½ dl potatis mjöl0.5 dl kakao2½ tsk bakpulverVispa ägg & socker poröst.Blanda och sikta ner övriga ingredienser ordentligt i smetengrädda i smörad & bröad form i ca 40-45 minuter i nedre delen, på 175 grader! 24 cm form.Lager 1Tryffel krämen200g mörk choklad1dl gräddeHäll grädden i en kastrull och värm "får absolut INTE koka" hacka chokladen och blanda i tills den smälter rör ordentligt så det blandas väl. Ställ kallt över natten. Sedan vispar du blandningen med elvisp tills det blir en creme, vill du ha lite mer fluffig konsistens på cremen så kan du ta 2 dl grädde till 200g choklad istället. Lager 2 Blanda grädde (3 dl?) med arrak tills en bra smak. Vispa sedan grädden.Spackla tårtan med grädde så att inte de mörka bottnarna lyser igenom den vita marsipanen.
    Tack så jätte mycket!
Svar på tråden Mängd marsipan?