• Pyssilullan

Ngn som har recept på God korvgryta?

Ingen som har ngt smarrigt recept på en korvgryta?

• Svar på tråden Ngn som har recept på God korvgryta?
  • yndra

Snabb korvgryta
    ca 6 personer

600g falukorv
    1 lök
    1 Paprika
    1 burk vita bönor i tomatsås
    1 förp krossade tomater (500g)
    ca 300g fryst broccoli
    salt, peppar, lite timjan

Skär lök och paprika i ringar, bryn i lite margarin.
    Dela korven och "lagom" bitar och ha i grytan.
    Stek en stund och häll på bönor och tomater.
    Ha i de nu upptinade broccolibucketterna (dela dem om de är för stora) och krydda.
    Låt det puttra tills broccolin är färdig.

Servera med ris.

• Nina1982

Mina föräldrar gör en god och enkel. Jag har inga mått utan kör på hur mycket man behöver.

Korv (falu)
    Potatis
    Kålrot
    Morötter
    Vitkål
    (Brocoli, blomkål, paprika skulle jag också ha i men de gör inte det)
    Vatten
    Buljongtärning grönsak

Låt det koka ihop tills rotsakerna är mjuka. ha i korven efter halva koktiden.

Enkelt och billigt och gott. Servera med senap (viktigt )

• Mithera

Vi har det här i vår korvgryta (har inga exakta mått):

falukorv
    krossade tomater + vatten
    potatis
    haricuvert
    dill
    + div andra grönsaker som finns hemma för tillfället (zucchini, paprika, broccoli, lök m.m.).

Potatisen skalas och skärs i stora bitar. Lägg i en gryta och häll på krossade tomater och vatten. Koka upp och koka en stund. Skär korven (och grönsakerna) i bitar och lägg ner dem i grytan. I med haricuveten oxå + dill. Koka tills potatisen är klar. Smaka av med salt.

• Scrumptious

Falukorv
    Buljong tärning
    vatten
    potatis
    morötter
    kålrot
    palsternacka eller vilka rotfrukter man har hemma.

Jag kokar tärnade (lite större)potis och rotfrukter i buljong tills de börjar bli mjuka ca 15 min. I med korven och efter ca 5 min är det klart. Servera med gott mjukt bröd och ost. Jättegott och nyttigt.

• Ida86

jag steker falukorv i strimlor. samtidigt kokar jag potatis, morötter och purjolök i buljongvatten. när grönsakerna blivit mjuka häller jag i falun och "färgar" med lite colorit.

färdig att servera.. :)

• Inka

Jag gör en korvgryta som min pappa alltid gjorde när jag var liten

4-5 st blandade starka korvar som chorizo, kolbasz osv
    4-5 st morötter
    5-6 st potatisar
    Ajvar Relish, valfri styrka (tar alltid stark)
    Maizena, ljus redning

Skala potatis och morötter. Skär i bitar, skär korven i mynt.
    Lägg allt utom korven i en stor gryta och täck upp med vatten, lägg ev i en köttbuljongstärning. Koka upp och koka tills morötter och potatis är halvmjuka, häll i korven och mycket Ajvar minst fem matskedar , koka upp några minuter och häll sedan över lite maizena så att det blir mer grytkonsistens än soppa. Servera med bröd som du doppar i den goda såsen och ev en klick creme fraiche!

• scharlotta

www.tasteline.com/default.ns&lngRID=3830&intChannelID=

Det står tomatsoppa, men minska på krossade tomaterna/öka resten av ingredienserna så blir det en fantastiskt god gryta! Vill man att den ska gå fort att göra så använder man kikärtor på burk och potatis på burk. 15 min, sen är det klart!
    Lika god kall som varm!

• nelina

Det här är min mammas recept, jättegott!

4 stora morötter
    1 kålrot (men jag tog en halv, den var rätt stor)
    1 purjolök eller gul lök
    8-9 potatisar
    ev vitkål
    falukorv (jag tog drygt en halv ring)
    1 ½ köttbuljongtärning
    5-6 vitpepparkorn
    persilja

Tärna/skiva morötter, kålrot, purjo och vitkål i lagomt stora bitar. Fräs dem i en stor kastrull. Häll på vatten så att det precis täcker grönsakerna (ca 6-7 dl), lägg i buljongtärningar och vitpepparkorn. Koka tills kålroten nästan är helt mjuk, lägg i den tärnade potatisen, koka tills den är mjuk. Tärna korven och bryn den, lägg sedan i den i kastrullen och låt den koka med en stund. Smaka av med salt och lägg i persilja. Servera med senap!

Svar på tråden Ngn som har recept på God korvgryta?