• Jessi19

hur gör ni flygande jacob

undrar hur ni gör flygande jacob....

• Svar på tråden hur gör ni flygande jacob
  • oOHildaOo

kyckling
    grädde
    chilisås
    bananaer
    jordnötter

vispa grtädden innan så blir såsen tjockare o goare :)

• salt

Det krångliga är att lura upp honom på taket, sen går det liksom av sig självt!

...kunde inte låta bli

• ludenben

arlas recept.

1 grillad kyckling, urbenad, skinn borttaget och i mindre bitar
    Bananer delade på längden
    Grädde vispad, blandad med chilisås över banan och kyckling i form
    In i ugnen
    Bacon och jordnötter överst

• Eisa

Grillad kyckling som jag skär i bitar
    stekta baconbitar ovanpå det
    skivad banan
    jordnötter
    chilisås + grädde (lite vispad) över det

VANSINNIGT gott!

• Eisa
    salt skrev 2008-02-12 15:17:43 följande:
    Det krångliga är att lura upp honom på taket, sen går det liksom av sig självt!...kunde inte låta bli
    Hahahahahaha!
  • ludenben

Vissa har ris i formen men det låter inge vidare. I alla recept jag har sett ska riset va till...

• 4 barnsmamsen

Jo då, jag har alltid ris i formen, blir jättegott och hur lättvindigt som helst att ha allt i samma form! Lätt att förbereda då också, så blir det mindre disk efter maten istället
    Däremot har jag också testat att vispa grädden, men fick det inte bra. Såsen blev så tjock att den inte gick ner ordentligt i maten utan mer lade sig ovanpå. Och då vispade jag ändå inte länge alls. Men det är ju en smaksak.
    Lycka till!

• MrsLi

Antingen steker jag kycklingfile själv eller så användar jag en grillad kyckling som plockas ut i lagom bitar.
    Sedan brukar jag krydda den lite med italiensk salladskrydda.

Lägger kycklingen i botten på en form sedan strör jag över stekt bacon (användar alltid 2 paket) och sedan 1-2 skivade bananer.
    I pkt vispgrädde som vispats rätt hårt. Sedan häller jag i 1 1/2 - 2 dl chilisås och blandar runt.
    Och häller sedan ut detta i formen och strör över jordnötter.
    I ca 200C i 20 min.

Serverar alltid med jasminris

• Buus85

Grillad kyckling som jag delar i mindre delar.
    Vispad grädde blandat med 2 msk chilisås och italiensk salladskrydda.
    Sen det viktigaste, bananerna Det är såå gott i den maten.
    Och till sist jordnötter.
    Jag använder inte bacon, men det kanske man skulle testa.

• EllinorA

På vår Kvantum-butik finns det frusen grillad kyckling som är färdigskuren i lagom bitar. Salladskyckling heter den. Det använder jag alltid till flygande jacob, jättesmidigt.

Alltså:

2 påsar salladskyckling
    2 pkt bacon
    1 skivad banan
    3 dl vispad grädde med chilisås i
    jordnötter

Serveras med ris. MUMMA

• annicavillhabeis

ris i botten av formen, lite av den lättvispade grädden med chilisås i över riset, bara ett tunt lager, över det kyckling, antingen grillad eller egentstek, småbitar över, stekt bacon över detta å sen resten av grädden över det hela, banan å jordnötter brukar vi ha brevid.

• Dandelions

Kan man byta ut grädden mot något annat eller fungerar lätt matlagningsgrädde?

• annca

Strimlar kycklingfilé och läger i en smord form.
    Strimlar backon och strör över.
    Skivar banan och fördelar över.
    Blandar tomatpuré, matlagningsgrädde, salt och cayennepppar och häller över.
    Bakar i ugn, 225 grader, ca 20 min.
    Serverar med kokt ris och en skål jordnötter bredvid.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • annicavillhabeis
    Dandelions skrev 2008-02-13 15:24:06 följande:
    Cream fraich går att byta till, blir inte rikigt det samma, men gör det ibland om man ingen grädde har hemma..
  • ludenben
    Dandelions skrev 2008-02-13 15:24:06 följande:
    Grädden ska ju vispas så jag skulle nog inte byta ut den. Onyttigt så vi har bara det  vid speciella tillfällen men testa detta receptet som vär tidigare i tråden, då går det nog att byta ut mot milda 4% extra eller becel 7%.
    4 barnsmamsen skrev 2008-02-12 16:14:01 följande:
    Jo då, jag har alltid ris i formen, blir jättegott och hur lättvindigt som helst att ha allt i samma form! Lätt att förbereda då också, så blir det mindre disk efter maten istället Däremot har jag också testat att vispa grädden, men fick det inte bra. Såsen blev så tjock att den inte gick ner ordentligt i maten utan mer lade sig ovanpå. Och då vispade jag ändå inte länge alls. Men det är ju en smaksak.Lycka till!
    Det här låter som om det blir gott att byta ut grädden Även om det är ris i formen
  • Gummsan85

tärnar alltid kycklinfileer och steker dom gyllenbruna sedan steker jag bacon (båda älskar vi bacon så de brukar bli ganska mycket av det) sedan lägger jag de i en form och eftersom jag inte gillar varma bananer och äter aldrig jordnötter så hamnar de aldrig i maten men har sett att alla använder grädde.. jag tar vanlig matlagningsgrädde då den inte e lika tjock och blir inte lika fet i smaken som vanlig grädde sen tar jag ca 2 dl chilli sås å in i ugnen ca 20-30 min på ca 200 grader. tycker dock inte att den blir så bra som en väns pojkvän gjorde en gång (den var helt underbart god) men men min blir ätbar och alla andra gillar den så :)

• ReginaF

Jag gör en lite annan version av flygande jakob. I stort sett är receptet samma som skrivits många gånger här ovan, men jag lämnar bort både banan och nötter. Har faktiskt aldrig ätit med banan och nötter, så jag vet inte hur det blir. Men utan är det riktigt gott. Sen använder jag inte grillad kyckling, utan kycklingstrimlor som jag bara sätter ostekta i formen.

Svar på tråden hur gör ni flygande jacob