Vad krävs för att ett barn ska få LVU????
Som ryriken lyder.
tacksam för svar!
Som ryriken lyder.
tacksam för svar!
puff
www.sposit.se/juridik/lvu.html bestämmelse
alltså.
"2 § Vård skall beslutas om det på grund av fysisk eller psykisk
misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller
något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att
den unges hälsa eller utveckling skadas. Lag (2003:406).
3 § /Träder i kraft I:990101/
Vård skall också beslutas om den unge utsätter sin hälsa
eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk
av beroendeframkallande medel, brottslig verksamhet eller något
annat socialt nedbrytande beteende."
Hmm låt se nu. LVU innebär att man tar över förmyndarskapet på ett barn. Antingen i samråd med föräldrarna eller så tar dom barnet bara. Jag har själv fått ett LVU då socialtjänsten ansåg att mina föräldrar inte var kapabla att ta hand om mig. Det går då till tingsrätten som beslutar om LVU eller inte. Fram tills barnet är 18 då
Tack för svaren Om tingsrätten ska besluta om LVU så måste det väl finnas vittne eller bevis om att barnet far illa? Och om soc.sek inte känner föräldrarna utan bara hört, kan dom pröva LVU hos tingsrätten?
Det är länsrätten som prövar LVU-beslutet. Handlar det om ett omedelbart omhändertagande utan föregående utredning och länsrättsförhandling? Behöver inte finnas något vittne för att ett LVU beslut skall gå igenom.
nej, det är inte akut.. Men vad får länsrätten till att göra LVU.
Tack för svaret
det krävs väldigt mycket tyvär... tyvär sääger jag för att jag anser att min syster skall få lvu, men soc bryr sig inte och har gjort situatione´n 100ggr värre än den var från början...
hade soc gjort enligt familjen istället för en 14-årings vilja, så hade inte min syster varit sökt av polisen idag...
fördjävligt hur fel det kan vara ibland, och ibland tar dom lvu utan orsak osv... behövs ett bättre system i sverige
länsrätten beslutar oftast om lvu/fortsatt lvu om det är det som soc vill.. De hör nästan alltid bara vad soc har att säga om saken, samma gäller för lvm.