om man tror att barnet kan klara av att sitta någolunda stilla och barnet själv vill följa med, när man förklarat vad som kommer och hända och vad det innebär, så tror jag inte alls att det är dumt. jag tycker barn ska få vara med på det som händer och jag tror att det kan vara bra för dem att se hur allt går till. "små grytor har också öron" och jag antar att det kommer att pratas en hel del efter och innan begravningen.
på min pappas begravning hade vi inget litet barn med, men däremot min bror som har autism. han ligger ungefär på en 3-årings nivå vad gäller förståelse, trots att han är betydligt äldre. vi hade med en person som skulle kunna gå ut med honom om det visade sig att han inte klarade av det. det gick bra och vi tror att det var en stor tröst för honom att ta farväl av pappa och se hur kistan sänktes ner i jorden. han pratar fortfarande om det när vi går till kyrkogården.
dessutom tycker jag att det har varit en enorm tröst att se små barn i all sorg. det påminde om att livet fortsätter trots all smärta och sorg.
MEN! det är viktigt att utgå från barnet. känner du inte att din son skulle ha behållning att vara med på begravningen, och du inte skulle kunna slappna av med honom med, tycker jag inte att du behöver ta med honom för att din bror väljer att ta med sitt barn. det är ju upp till var och en att bestämma och det ska ju inte behöva bli så att barnet eller de runt omkring far illa.
detta är mina åsikter och tankar... jag förstår absolut varför många väljer att inte ta med sina barn på begravningar, men jag har också träffat barn i de yngre åldrarna som haft stor behållning av att vara med och se hur allt gått till, och ta farväl som de vuxna, fast på sitt vis.
men utgå från barnet och din egna känsla och vilja...