• nyår

risk för tvillingar

Vår barnmorska frågade oss nu när vi skulle påbörja behandling (puregon+pregnyl) om vi funderat över risken för tvillingar. Nej, det hade vi inte. :)

Min första fråga är vad de faktiska riskerna med en tvilling-graviditet är?

och min andra fråga är hur man eventuellt handskas om det skulle bli 3 ägg som lossnade samtidigt och det då skulle finnas risk/chans för trillinggraviditet. Kommer fertilitetsavdelningen att tillåta det eller kommer de stoppa? :)

• Svar på tråden risk för tvillingar
  • MaddeMamman

risk för tvillingar????
    ser det som CHANS för tvillingar (Säger jag nu, o jag kommer att ändra mig när de närmar sig 1½-årsåldern)
    risker med en tvåäggsgraviditet är inte mycket anourlunda mot en enlinggraviditet. du blir tyngre och det är kämpigare för dig men för bebisarna behöver det inte inbära någon fara. prmatura barn finns ju bland enlignar också. de stora riskerna ligger hos enäggstvillingar som delar moderkaka kanske tom innre hinnsäck.
    lycka till med vad ni än får

• nyår

Jag säger det samma....jag är glad om det blir ngt överhuvudtaget sen om det är en eller två spelar ingen roll bara det blir något! :)
    Skönt att höra att du skriver att det inte nödvändigtvis behöver innebära risker för barnen.

Men barnmorskan menade att det finns par som avbryter sin fertilitetsbehandling pga risk för tvillingar... Om man är fullt frisk och lagom fit-for-fight så borde det väl inte vara ngr problem?

• Dollars matte

Visst finns det risker för både mor och barn! Även om man är frisk och har längtat länge så är det inte självklart att man vill utsätta sig för riskerna, det är ju högst individuellt vilka som drabbas och av vad.

Jag tycker det är bra att hon ställde frågan, så att det inte blir en överraskning för er och ni kan fundera och ta beslut om det i lugn och ro innan det eventuellt inträffar.
    De kan ju inte hindra er från att ha sex, men finns det risk att fler ägg släpper så är de skyldiga att rekommendera att ni ska avstå och skydda er under den ägglossningen.

Här kan du läsa lite mer om risker och andra fakta:
    http://www.9manader.nu/gravid/forloss/tvilling

21/2 är det dags igen
  • bluebride

jag äter pergo, så det finns risk för tvillingar, men jag välkomnar dem om jag får några, är så trött nu att det inte funkar

Längtar efter barn!
Svar på tråden risk för tvillingar