• Wisteria

Glasfiberväv på väggarna?

Det är så här att vi håller på att renovera en sommarstuga, och på väggarna har vi tänkt oss glasfiberväv som vi sen ska måla. När vi började göra förarbetet så tog vi för givet att det var som att sätta upp tapet, dvs att man inte behövde ta bort all tapet som redan satt på väggen, bara det som satt löst. Men nu läste jag att all gammal tapet MÅSTE bort, annars fäster inte väven. Är det någon som vet om det är sant? Någon som har satt upp glasfiberväv tidigare?

Uäk, vad jobbigt om vi måste börja om med de väggar vi redan har slipat och spacklat..

• Svar på tråden Glasfiberväv på väggarna?
  • Linda och Fredrik

vad jag minns så måste all tapet bort, men det var några år sedan så den tekniken kankse har utvecklats lite kan man hoppas.
    Testa en remsa så får ni veta....

• Babycham

Jag har glasfiberväv i min lägenhet... efter tidigare hyresgäster.. dom gjorde ett förfärligt underarbete.. så väggarna hänger och dallrar... Jag rekomenderar att göra ett bra underarbete..

dagdrömmare.. med extra mycket klister.. blöter man upp bakom.. och den tidigare tapeten släpper..

• Wisteria

Linda och Fredrik: Åh nej! Jaja, det är egentligen bara en vägg där vi har lämnat tapeten kvar, för där satt den stenhårt, resten av väggarna är nästan helt rensade.

Får väl göra som ni säger, prova prova prova =)

• Wisteria

Babycham: Vi har varit noga, och de tapeter som sitter kvar sitter riktigt hårt, men det kanske inte räcker ändå... nåja, vi får testa. Ska höra med en kompis till min sambo, han är målare, så han borde ju veta!

• Lunar

det finns en tapet som heter återställartapet och den är skit bra men dyr.
    vi drog bort så mycket av den gamla tapeten som det gick och sen smällde vi upp denna tjocka, ovan på det tapetserade vi sedan så vi slapp spackla alla gamla skarvar och så. braa stora hål spacklades.
    ska du nu sätta glasfiber så kan jag verkligen rekomendera att du använder handskar. du får en himla massa glasfiber i fingrarna annars.

• Maggi74

Ja, vi renoverade hela huset och satte då även upp glasfiberväv...... Det MÅSTE vara jämn vägg innan man sätter upp den, för ALLT syns igenom!!! Dessutom så rekommenderar jag att ni inte snålar med limmet, utan sätt på ordentligt på väggen innan väven ska upp, så att ni inte får en massa luftbubblor! Tänk på att väven suger åt sig väldigt mycket lim, så var inte rädda för att kladda på ordentligt!

När ni sen kanske ska måla väven så får ni räkna med att den suger åt sig väldigt mycket färg första gången ni målar, så det kan löna sig att köpa extra mycket färg.......

Lycka till!!!!

• Catriiin

Vi använde nån glasfiberväv som hette EasyCover när vi gjorde om brorsans rum och då behövde vi inte ta bort de gamla tapeterna. Blev helbra!

• Wisteria

Hmm.. vi var iväg till stugan idag och skulle fortsätta slipa och spackla, då vi helt plötsligt upptäckte att tapeten inte satt riktigt så bra som vi först trodde. Så nu skrapar vi bort allt, lika bra det =). Lite extra jobb, men det är ju nödvändigt, så..

Tack så mycket för att ni tar er tid att svara!

• MagdalenaTheQueen

vi håller på å sätta upp väv i våran lägenhet, och fanns där även innan, men fy faan va slarviga de har varit förut! de har varken spacklat eller slipat innan de satte upp väven så det är massa ojämnheter och gropar som syns jätteväl när solen ligger på...Det värsta är ju att det är i princip omöjligt att få bort väven så endera måste vi grovspackla över hela väggen, slipa och sätta upp ny väv, eller sätta över en ny våd väv och leva med att det blir skarvar som syns...Det senare alternativet blir det nog eftersom vi har begränsat med tid på oss..

• Wisteria

Magdalenathequeen: ajaj, lät inte alls bra. förstår att det inte är speciellt roligt.

Nu kan vi gå över till min nästa fråga: kan jag måla med vilken sorts färg som helst på väven, eller måste det vara någon speciell typ??

• monnie

vi har satt upp väv i vår lägenhet, gjorde ordentligt underarbete först & sen köpte vi en väv som det inte var glasfiber i men som var grundmålad & den är verkligen att rekomendera! den var mycket lättare att sätta upp & underlaget blev snyggare!! Det var inte just nån prisskillnad så jag ångrar bara att vi inte har den i alla rum!

• fröken

Använd sån där glasfiberväv som kallas problemlösartapet, den täcker mindre skavanker.

• MagdalenaTheQueen

Nu har vi flyttat in och fixat till väggen...spacklade och slipade över det ojämna och satte helt enkelt upp en våd väv direkt över...det blev några bubblor för underlaget var ju inte det bästa under förra väven...men bättre det än att det ser ut som nån har huggit med en yxa i väggen!!!
    Vi testade med sån "fix"-tapet först, men den ville inte fästa ordentligt så struntade i den....Det blev absolut inte perfekt, men 1000 ggr bättre än förut!

Svar på tråden Glasfiberväv på väggarna?