Du måste logga in för att svara i en tråd.

• ilbiz

Norrköping

Hejsan,

Min familj och jag har tankar på att flytta till norrköping. Någon som bor där eller på något annat sätt har kännedom om staden? Finns det något område som du rekommenderar samt avråder från? Har du hört något om olika dagis i staden? Finns det något dagis som du avråder från? Vilka stadsdelar är relativt nybyggda, från 1980- och framåt? Vilka stadsdelar har bra bussförbindelser? Anser du att staden har ett bra utbud för barnfamiljer, såsom bad, grönområden, aktiviter för barn och dylikt?

• Svar på tråden Norrköping
  • Sagofe

Hallå!
    Jag bor i Norrköping.
    Det finns mycket parker, badhus med äventyrsbad, djurparken ett par mil utanför stan, busfabriken i Linköping och en massa andra grejer som passar barn, så jag skulle säga att det är barnvänligt.
    Bra bussförbindelser är det från de flesta stadsdelar skulle jag säga. De flesta har buss eller spårvagn som går till Söder Tull (mitt i stan) där man kan byta linje om det behövs.
    Nybyggda områden vet jag inte så mycket om... Tycker att de flesta områdena är rätt gamla, men att de bygger nya hus i dem mest hela tiden.

• leify

Hej ! jag bor i nkpg det är en bra och barnvänlig stad ! områdena är ganska särpräglade i nkpg så det beror lite på vad du är ute efter vill du bo i city eller förort , villa område ,lägenhet eller blandat ? de här gränserna är ganska tydliga i nkpg tyvärr är det en ganska segregerad stad ....
    vi bor i centarala nnkpg och trivs bara med det du kan väll vara lite mer specifik så är det lättare att hjälpa dig !!!

• ericas mamma

ja bor oxå i norrköping, i vilbergen. är ett mysigt område med närhet till skogen, bra dagis, o bra grönområden, bra bussförbindelser.
    området jag skulle avråda är hageby, marielund.

Erica 060202 BF 080628 ericasmamma.blogg.se
  • Mirakel händer

Jag är Norrköpingbo... Vi bor 7 km utanför Norrköping.

De ställen jag ej skulle vilja bo i är;
    Navetad (ringdansen)
    Klockaretorpet
    Marielund
    Hageby
    Kvarnberget

Där jag kan tänka mig bo om jag måste;

Smedby
    Rambodal
    Vilbergen
    Kättsätter

Dagis har jag ingen koll på eftersom sonen fyller 13 år nästa månad. Busfabriken ska öppna här i stan tror det är någon gång i mars. Lokaltrafiken har bra buss och spårvagnsförbindelser tycker jag i varje fall.

• Sagofe

Håller faktiskt med leify... Lite svårt att veta vilka områden man ska tipsa om när man inte vet hur du vill bo...

Själv bor jag i Ektorp, i en lägenhet. Hela området är omringat av hus, husen är uppdelade och skapar små gårdar med lekparker, och inga bilar kör inne i området. Perfekt, enligt mig. Väste själv upp här i området (samma lägenhet tom, vilket sammanträffande!) och trivdes hur bra som helst.
    Nära till Strömmen och Folkparken, gångavstånd till stan och med både buss och spårvagn på nära håll.

• Sagofe

Och så väXte jag ju upp i området, inte väSte

• pumpkinpie

Born n raised in Smedby, det är fint och tryggt där! Vill man ha lite mer nybyggt ligger Rambodal strax intill (tidigt nittiotal). Skulle jag flytta tillbaka till Norrköping skulle jag nog bara kunna tänka mig att bo i Smedby eller på Lindö!

• reggaewoman

Kanske lite OT men vad är det för fel på kvarnberget? Jag blev så nyfiken...hade massa kompisar därifrån när jag var barn...verkade mest vara redigt (och rikt) folk som bodde där tyckte jag. Fast det var ju på det glada 80-talet...vad har det för rykte nu för tiden???

Camilla1974 skrev 2008-02-12 22:09:17 följande:
    Jag är Norrköpingbo... Vi bor 7 km utanför Norrköping.De ställen jag ej skulle vilja bo i är;Navetad (ringdansen)KlockaretorpetMarielundHagebyKvarnbergetDär jag kan tänka mig bo om jag måste;SmedbyRambodalVilbergenKättsätterDagis har jag ingen koll på eftersom sonen fyller 13 år nästa månad. Busfabriken ska öppna här i stan tror det är någon gång i mars. Lokaltrafiken har bra buss och spårvagnsförbindelser tycker jag i varje fall.
  • Strandängen

Jag bor inte i Norrköping just nu, men är uppväxt där och har mina föräldrar som bor kvar där. Finns ju som i alla städer bättre och sämre områden, sen beror det ju såklart vem du frågar.

Mindre bra områden enligt mig är:
    Navestad
    Hageby
    Marielund
    Klockaretorpet

Bra områden:
    Smedby
    Rambodal
    Lindö
    Vilbergen

Sen beror det ju på om du tänkt dig bo i lägenhet eller hus...

Svar på tråden Norrköping