• imsel

pälsängrar!!?? Nån som vet nåt??

Har skrivit en tråd, och har massa frågor, men ingen verkar veta.
    Kanske du vet?
    Här är tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-146/m29699516.html

Svara där eller här.

Vill bara veta vad man behöver göra.
    Mina frågor står i den tråden.

Snälla hjälp mig, om du vet nåt, eller nån sida man kan kolla.
    har kollat på anticimex sida, men där står inte mycket.

• Svar på tråden pälsängrar!!?? Nån som vet nåt??
  • trent

Jag hade kontaktat Anticimex direkt. Hellre lägga ut några tusenlappar och förhoppningsvis bli av med de jävlarna innan problemet blir för stort. Själv har jag gett upp och insett att vi aldrig blir av med dem?

• Vivs

Ja usch, det är ju pälsängrar du har.. Vi hade det i vår gamla lägenhet, fullt av dem.. tog dit anticimex som sanerade. Vi fick rensa precis ALLT i hela lägenheten, de fanns mellan papper och framför allt i kläder (som de lever på). Vi slängde hur mycket som helst. Sen var de borta.

När vi flyttade till en annan lägenhet fanns det några där med.. enligt anticimex finns de i typ alla gamla lägenheter och den här var från 40-talet. Vi pratade med grannarna och det visade sig att alla hade några hemma. Det var dock bara några enstaka så vi tog bort dem som dök upp ibland.

Nu har vi flyttat igen, till ett hus, och har hittills inte hittat någon.. de är grymt äckliga men ofarliga. Om man städar ofta och inte lägger fram yllekläder eller matrester så brukar de kunna hållas undan. Efter att vi upptäckte dem första gången packar vi in alla kläder som inte används ofta i garderober med blixtlås eller påsar med blixtlås, där kommer de inte in..

Hoppas det fixar sig!

• Vivs

Just det, pälsängrar dör i minusgrader så man kan lägga ut saker vintertid (typ skor och sånt man inte vill slänga). De dör och försvinner också om man tvättar kläderna.

• imsel

Å! Tack så mycket för era svar!
    Fick lite panikattacker igår när jag väl började tänka på allt som man måste göra, men sen att jag inte kan vara här och göra det själv, alltså rensa saker och kolla överallt.
    Sambon brukar inte vara sådär jättenoga med allt.
    Men han förstår hur jobbigt det är för mig, så han kommer nog göra det väldigt noggrant.

Jag ska ju som sagt flytta i slutet på februari, men jag kommer kanske inte vara här mer än kanske en helg till, så sambon kommer få göra nästan allt.
    Både packning och rensning och noga koll på alla saker efter ängrar.

Nu har jag tvättat de kläder som jag ska ha med mig till min mamma som jag åker till imorgon, där ska jag vara iaf en vecka.
    har satt in de tvättade kläderna i påse, och knytit, och ska sätta in den så i resväskan.

Men hur gör amn med alla saker som man inte kan tvätta och så?
    Alltså typ necessärer som vi haft garderober, resväskor, ja allt sånt.
    Spelar det roll om det är tyg eller inte, de kan väl finnas varsomhelst va??!

Soffan??...sånt då?
    Hoja, jag vet att de inte är farliga..
    Men är så orolig över att de kan finnas överallt, sängen, foffan..
    Bläää. Hjälp mig lugna ner mig!

• Vivs

Om du har badkar - skaka necessärer och väskor där så ser du om några ängrar ramlar ut. Ja, de kan ju finnas överallt men om de inte har något att leva på så dör de. Vi sprayade under soffan med insektspray från anticimex och i sängen dammsög vi. De trivs nog inte i sängar, det är inte material de äter. De gillar framför allt ylle. Ta det lugnt och skaka ur allt noga så blir du nog av med dem. Och tänk på att byta dammsugarpåse när du är klar

• imsel

Ringde anticimex idag.
    De sa att det absolut inte är någon fara.
    Att de inte kunde föröka sig.
    Men de borde de ju kunna, men hon sa att det var typ högst osannolikt.
    vet inte vad hon grundade det på, att de inte förökade sig just här.
    Men så sa hon iaf.
    Vi har ju bara sett två maskar än så länge.
    rensade nästan allt i min garderob, och ingenting där.
    Även garderoben med täcken, kuddar och några sängkläder, inget där heller.
    Så det är nog inte så hemskt.

Hon sa oxå att man inte behöver tvätta allt.
    Utan man behöver mest bara skaka allt, då ser man om det ramlar ner nåt.
    Så ägg eller nåt behövde vi inte oroa oss för.
    Känns jätteskönt.
    Men jag har ändå sagt åt sambon att först ta ut allt från tv-rummet, dammsuga och torka, sedan skaka av lådor, och sätta dem vars det är rent, och sedan kolla varenda grej som vi stoppar ner.
    Det borde räcka för att vi inte ska få med nåra till nya lägenheten.
    Hon på anticimex sa oxå att det är ingen idè med nån spray, det dödar bara dem man sprutar det på, och det går inte in i lister och sånt.
    Då var det bättre att dammsuga.

Men tack allihopa för alla svar!
    Om ni har nåt annat att tillägga får ni ju gärna göra det fortfarande.

• Åsa Lund

Jag fick tipset (av Anticimex) att inte ha för trångt mellan kläder i skåp och lådor samt att torka ut lådorna då och då. Skulle man få in ängrar i huset kan man lägga kläderna som inte blivit förstörda i frysen för att försäkra sig om att de ska klara sig.

Svar på tråden pälsängrar!!?? Nån som vet nåt??