• oxytocin

Domännamn med å, ä och ö

Ni som har det - är ni nöjda? Har det uppstått några problem med det nån gång?

• Svar på tråden Domännamn med å, ä och ö
  • inze

Min man har det. Nu när de flesta använder IE7 (fungerade inte utan tilläggsprogram i IE6) fungerar det bra att surfa dit. Har varit lite mer strul med mailadress så en sån har han bara på kul, den går inte riktigt att använda praktiskt då en del mailprogram inte klarar av det även om man skriver ut adressen utan åäö.

• oxytocin

Tack för svaret, inze.

• Quiz
    inze skrev 2008-02-13 13:38:59 följande:
    Min man har det. Nu när de flesta använder IE7 (fungerade inte utan tilläggsprogram i IE6) fungerar det bra att surfa dit. Har varit lite mer strul med mailadress så en sån har han bara på kul, den går inte riktigt att använda praktiskt då en del mailprogram inte klarar av det även om man skriver ut adressen utan åäö.
    Som du skriver så funkar det dåligt med de flesta mailklienter. Att skriva det utan å ä ö (ersätta med a och o eller utelämna helt) funkar ju inte, då blir det ju ett helt annat domän namn. Det är som att trycka 8 istället för 9 eller utelämna en siffra när man ska ringa..
  • inze
    Quiz skrev 2008-02-15 20:40:10 följande:
    Som du skriver så funkar det dåligt med de flesta mailklienter. Att skriva det utan å ä ö (ersätta med a och o eller utelämna helt) funkar ju inte, då blir det ju ett helt annat domän namn. Det är som att trycka 8 istället för 9 eller utelämna en siffra när man ska ringa..
    Nu menade jag inte att man utelämnar åäö eller ersätter med a eller o utan jag menar att det inte fungerar om jag skriver ut adressen som man kan göra utan att använda åäö. Jag vet inte vad det heter men detta är ett exempel på vad jag menar:

Webbläsare som stödjer svenska tecken översätter http://registrera-domän.se automatiskt till http://xn--registrera-domn-elb.se utan att användaren märker något.

Sedan finns det ju även många webbsidor där man ska ange sin mailadress som kontrollerar att man angett giltiga tecken som inte godtar åäö-adresser.
  • Quiz

ahh, du menar punycode =) Då är jag med.
    Har faktiskt varit med om folk som tyckt att det "inte var så viktigt" att man skrev rätt...

Svar på tråden Domännamn med å, ä och ö