• Jossan

hur blir det om man startar enskild firma och man har skulder hos kronofogden?

Jag och min kompis satt och diskuterade för några dagar sen att en gemensam vän till oss ville starta eget.
    Han har ingen kompis som ska vara med och inga 100 000kr så allt utom enskild firma går bort. Men samtidigt har han skulder hos kronofogden och kan tex inte få en lägenhet själv.

En enskild firma är ju organisationsnr=personnr så han kan ju aldrig få kredit.
    Men vad gör kronofogden dom kan väl inte gå in och ta hans pengar han får in varje månad det är ju en firma och då skulle den ju gå i kk direkt?

jag tror inte dom kan göra det utan isåfall tar dom pengarna han tar ut åt sig själv eller så.. min kompis tror dom plockar pengarna direkt

någon som vet vad som gäller?

kram J

• Svar på tråden hur blir det om man startar enskild firma och man har skulder hos kronofogden?
  • giz

tror inte han får lånet att starta firman för om han har kronkalle i hasorna...... fast det är en jäkla djungel det där.....

• Jossan

giz
    alla firmor startas inte med lån.. man kan starta en hel del firmor utan att använda lån och det var inget tal om att han skulle ta lån så det tror jag inte han ska..

fast det med lån kanske har mycket att göra på vad det är för affärside har man en extremt bra sådan kanske dom kan bortse från betalningsanmärkningar

kram J

• giz

ehhh om han inte har startkapitalet på 100000 så måste han väll ta lån?
    eller var det skulderna hos kronkalle som var 100000?
    anyway trots att man har en toppen affärs ide så brukar inte banken ta den......men man kan ju alltid testa
    han kan ju få startkapital från af (ca 7000kr mån) men det går ju ingen firma runt på, av erfarenhet så tar det minst 1 år innan man ens ser vinsten på det och 3 år innan den kan kallas stadig.
    men jag tycker han kan ringa kalle å kolla sen skriva ihop iden, af kräver en kontaktperson på banken och en på ett försäkringsbolag då man lägger fram idén.

• Jossan

giz.. aha jag tänkte mer på startar man aktiebolag så måste man lägga in 100 000kr i aktier(?)

han har en affärside som han skulle gå runt på redan efter 1 år och han kommer från första månaden få in pengar så han kommer inte gå via af heller och inte så krävs det ett lån..
    kronofogden är inte så snabba med svar för han mailade dom för 2 veckor sedan..

kram J

• Miss Daisy

Det kostar bara några tusenlappar att starta en egen firma. Ett startkapital på 100.000 kronor behöver man bara om man startar ett aktiebolag. Har man skulder hos kronofogden så betalar man som vilken vanlig privatperson som helst eftersom det är en enskild firma, då räknas företaget och personen som samma.

• Jossan

pizan
    men hur kan då företaget gå runt.. jag menar säg att företaget/personens inkomster är 32000kr/mån och kostader + skatt kanske 20000.. betalar man till kronofogden kanske det blir fel om man betalat in för lite skatt och sen ska betala in resten är pengarna när skatten ska vara betald blir skulden till kronofogden ännu mer

kram J

• giz

ahhhhhhhaaaaaaaaaaaaa

men tror att det ska ses skillnad på fira och privat.
    men det kanse står på kronkalles sida??

• Miss Daisy

Jossan! Man kanske kan ringa till kronofogden att göra upp en plan. Jag vet inte, min sambo har egen firma men inga skulder, men det jag vet är att när man har egen firma så räknas din egen och företagets ekonomi som samma, dvs ni är en och samma person. Men sen kanske man bara tar ut en vissa summa i lön, resten använder man till ny investeringar osv. Antar att kronofogden drar på den summan som man tar ut, precis som med lönen hos en vanlig person.

• Jindra

Om man har skulder, speciellt skatteskulder, hos kronofogden kan det blir problem att få FA-skattesedel, vilket är en regel om man ska starta företag....

Om man är arbetslös eller riskerar att blir arbetslös kan man få starta egetbidrag...förenklat är det att man kan få a-kassa de första sex månaderna man driver företaget så man inte behöver ta ut lön till sig själv...men alla får inte och hur lätt de är att få skiljer sig mellan de olika länen, hör med handläggare på AF

• Miss Daisy

Giz! Enligt sambon så har man personligt ansvar för firman, dvs om man går i konkurs så går man i konkurs även som privatperson. Om man däremot har ett aktiebolag så är det aktiebolaget och inte du som person som går i konkurs.

Svar på tråden hur blir det om man startar enskild firma och man har skulder hos kronofogden?