• MissXXX

TIPS på hur man "gör om" i en hyresrätt!

Hej hej alla mäniskor som är fulla med inspiration och ideér ( till skillnad från mig )
    Jag bor med man och dotter i en lägenhet med 3 rum och kök och känner att det hade varit roligt att bygga om lite, eller iaf göra mer än att bara köpa en ny duk.
    Men VAD kan man göra i en hyresrätt? Kan ju inte riva väggar eller tapetsera hur som helst liksom.. buhuu..

Behöver alla möjliga tips Till ALLA rum

Till er som orkar läsa och r intresserade :p :

Hallen har inga större väggar, bara en smal vägg på ena sidan som delas av toadörren. På andra sidan hänger klädhängare och en garderob.

Köket har bara en hel vägg och skåp på resten. Inte så mkt bänkar och arbetsyta.

Toaletten är ganksa stor och har mkt väggyta.

Sovrummen har en vägg var med bara garderober och är mellanstora.

---------

Någon som har ideér om vad man skulle kunna göra, som ger lägenheten ett stooort lyft, men ändå inte "förstör" när vi ska flytta härifrån om några år?
    Stoort tack för att ni orkat läsa ändå hit
    Kram

• Svar på tråden TIPS på hur man "gör om" i en hyresrätt!
  • La Lola

Såklart kan du tapetsera men det ska vara fackmannamässigt gjort o du kan få göra om det den dan du flyttar. 

• Nyfiken gul

tapetsera o måla kan du göra hur mycket du vill - det handlar bara om att göra det med sunt förnuft.. du kan inte måla taket svart och  bryta upp parkettgolvet o anlägga gräsmatta precis...

Men vanlig standardrenovering kan du visst göra utan problem.. Jag är uppvuxen i hyresrätt och jag har målat o tapetserat och satt upp spegelväggar utan problem...

Ska du borra upp hyllor i tex en kakelvägg så borra snyggt och plugga ordentligt och undvik att sätta upp sånt som förstör hela väggar.

Vill du vara på det säkra kan du alltid kontakta hyresbolaget och höra efter vad som är en okej renovering..

jag har tex lackat om köksluckorna för egna pengar och hoppat över den årliga renoveringen och fått lägenheten godkänd som nyrenoverad i alla fall.

Jag la ut ett klickgolv ovanpå den befinliga korkmattan och nästa hyresgäst fick själv avgöra om hon ville ha kvar golvet som det var eller om jag skulle ta bort klickgolvet..  - hon behöll golvet och jag slapp jobbet...

Så det går att göra mycket mera än du tror...

• Nyfiken gul

Just ja..

Se till att det är ordentligt gjort - kan man inte måla tapetsera själv utan att det ser snett o vint ut så låt en fackman göra det.. Om det ser för illa ut kan du få betala ersättning när du flyttar ut eller få betala en fackman för nytt jobb...

detta gäller allt du gör hemma - alltifrån nya vägguttag, extra telefonjack, målning, borrning, kakel osv osv...

Kan ni inte - låt bli eller anlita fackman..

• MissXXX

Tack för era svar Ska nog slå en pling till hyresvärden och höra vad som är okej Hade vart kul å byta luckor i köket t.ex..

Några mer som gjort nåt kul med sin lägenhet?

• enny signatur

prata emd hyresvärden, de brukar tycka det är oksom ajg förstått de tom man väljer rätt färger. Mattor kan du ju lägga på (stora som täcker hela golvet), i övrigt kan du ju hänga upp stora sake rpå väggen, tyg kan ge en jätte äftig känsla.
    ljuspåverkar upplevelsen av rummet väldigt mycket med, så testa att byta och göra om på så sätt. måla om möbler och liknande ger även rummet en annan känsla med

• MissXXX

ska börja med att byta knoppar på köksluckorna, haha

• vill bli mamma meddetsamma

vi har gjort en hel del, lagt nya golv i de flesta rum, lagt klinkers i hallen,målat röd fondvägg, tagit bort dörrar och trösklar...

man måste ju trivas där man bor! och det mesta är fackmannamässigt gjort ja!

Svar på tråden TIPS på hur man "gör om" i en hyresrätt!