• Anonym

Polisanmälan?

Jag gjorde en polisanmälan mot mitt ex för hot.
    Har varit inne på förhör, dom har förhört vittnen osv.
    Åklagaren rubricerade allt som grov kvinnofridskränkning.
    Detta var i början på november, dom har ännu inte kontaktat mitt ex om detta.
    Så han har lite smått börjat igen.
    Hur lång tid ska det ta innan dom kontaktar den andra personen egentligen?

• Svar på tråden Polisanmälan?
  • Jumsan83

är inte insatt i detta men om han har börjat igen ring polisen berätta för dom att han har börjat med hot så förhoppningsvis så tar dom kontakt med han igen..

• älska livet

han måste ju ha fått skrivit under en delgivning när du anmälde honnom första gången..så han är nog medveten om att det år på g

• Anonym

Nej dom har inte kontaktat honom alls. Utan dom säger bara tt ärendet ligger hos åklagaren.

• Anonym (Hm)

Om det "bara" är hot gör dom inte så mycket. Det är om han skulle ge sig på dig fysikt dom gör något.. Men knappt då heller.. Men fortsätt att anmäla varje gång. Tillslut måste dom göra något..

• Anonym (Hm)

Ring kvinno jouren och prata med dom dom kan sånna här saker.

• Anonym

Han har tidigare misshandlat mig framför vårat barn.
    Känns lite konstigt att anmäla och sedan så händer inget. Det vore ju bra att han ialla fall vet om att han är anmäld.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-02-13 08:56:39 följande:
    Han har tidigare misshandlat mig framför vårat barn.Känns lite konstigt att anmäla och sedan så händer inget. Det vore ju bra att han ialla fall vet om att han är anmäld.
    Jag var med om samma sak, anmälde mitt numera x för misshandel och olaga hot, inget hände....efter ett par månader och ett antal flera hot kontaktade jag kvinnojouren som följde med mig och gjorde ännu en polisanmälan, då äntligen började det hända grejer...
  • Anonym

Jag hade med mig ett målsägandebisträde som jag fått genom kvinnojouren. Men det verkar ju inte ha hjälpt.

• älska livet

så fort man är anmäld för något får man en delgivning som man är tvungen att skriva under å skicka tilbaka till polisen för att de ska veta att man läst å förstått att man är anmäld..skriver man inte under så kommer polisen hem till en personligen å tar en underskrift..så jag tycker det är konstigt att han inte fått delgivning

• Anonym (=)
    älska livet skrev 2008-02-13 09:46:49 följande:
    så fort man är anmäld för något får man en delgivning som man är tvungen att skriva under å skicka tilbaka till polisen för att de ska veta att man läst å förstått att man är anmäld..skriver man inte under så kommer polisen hem till en personligen å tar en underskrift..så jag tycker det är konstigt att han inte fått delgivning
    Nej, nu är du ute och cyklar. Polisen åker inte hem till en misstänkt för att få en underskrift. För polisen kvittar det väl om den misstänkte erkänner eller inte. Delgiven blir man. Anser polis och åklagare att vederbörande är så pass "misstänkt" och inte frivilligt kommer in så blir personen efterlyst, troligtvis då för hämtning till förhör. Men inte för att få en påskrift utan för att kunna fortsätta med ärendet.

Om man blivit misstänkt för ett brott och polis inleder en förundersökning så kommer den misstänkte bli kallad till ett föhör där man underrättar personen om vad denne är misstänkt för.

Jag tror att du TS missuppfattat lite. Polisen har säkerligen förhört din f.d, annars hade man inte skickat ärendet till åklagare.

Alla förhör anses nu vara gjorda och ärendet ligger nu hos åklagaren.
  • Anonym

Tyvärr så är jag inte ute och cyklar.
    Var i kontakt med polisen och ärendet har fastnat hos åklagaren.
    Dom vet inte varför men skall höra av sig så fort som möjligt.
    Det var så att polisen som förhörde mig och mina vittnen slutade i november. Sedan så hamnade papprena hos åklagaren och där blev dom kvar.
    Mitt ex är inte delgiven eller förhörd!

• Anonym (=)
    Anonym skrev 2008-02-13 14:32:38 följande:
    Tyvärr så är jag inte ute och cyklar.Var i kontakt med polisen och ärendet har fastnat hos åklagaren. Dom vet inte varför men skall höra av sig så fort som möjligt.Det var så att polisen som förhörde mig och mina vittnen slutade i november. Sedan så hamnade papprena hos åklagaren och där blev dom kvar.Mitt ex är inte delgiven eller förhörd!
    Det var inte dig jag menade med att vara ute och cykla.

Där emot så låter det väldigt kontstigt att polisen lämnat över ärendet till åklagare innan man hört den mistsstänkte
  • Anonym

Som jag har förståt är det åklagaren som betämmer brottrubriceringen. Och polis inväntar alltid direktiv från åklagaren.
    Men tyvärr så verkar det som mitt ärende hamnde sist i pappers högen.

• Anonym (=)
    Anonym skrev 2008-02-13 15:04:05 följande:
    Som jag har förståt är det åklagaren som betämmer brottrubriceringen. Och polis inväntar alltid direktiv från åklagaren.Men tyvärr så verkar det som mitt ärende hamnde sist i pappers högen.

Nej, så är det inte. Anmälningsupptagaren rubricerar brottet hos polisen. Åklagaren kan i och för sig ändra rubriceringen under utredningens gång, men då har det säkerligen tillkommit annat till anmälan. Jag vet eftersom jag själv rubricerar anmälningar stup i kvarten. Polisen använder sig ju av brottsbalken när man rubricerar brott, likaså åklagare.

Även polisen kan leda en förundersökning utan beslut från åklagare. Det är när polisen gjort klart sin förundersökning som man lämnar ärendet vidare till åklagare om man inte behöver ett beslut om anhållande. En förundersökning kan alltså antingen vara polisledd eller åklagarledd. Är den åklagarledd är det inte ett polisärende längre.

Svar på tråden Polisanmälan?