• Redbit

Irriterande språkfel nr 10

Vi kan väl inte klara oss UTAN "irriterande språkfel"?

Detta är en fortsättning på serien av trådar där vi som bryr oss ondgör oss över allehanda språkliga felaktigheter (och fnissar glatt åt språkliga tokigheter)!

Språkfel, stavfel, uttalsfel - alla varianter av språkvandalism som får våra ögon eller öron att vrida sig i dödssmärtor, är välkomna!

Om tråden är seg kan man alltid roa sig med att läsa igenom www.avigsidan.com - en guldgruva för oss - fylld av mer eller mindre misslyckade språkliga akrobatismer!

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-176/m23563703.html

Länktips:
    www.skrivihop.se
    www.sprakradet.se/frågelådan

• Svar på tråden Irriterande språkfel nr 10
  • Redbit

Var ju tvungen att återuppliva tråden...

Såg just i en annan tråd: "Jag blir oxtokig!"

Det har jag aldrig hört förut! Skogstokig däremot... är detta något dialektalt?

Och för att få med ett fel också... från Aftonbladets nätupplaga:
    "Onykterhet, olyckor och kortslutning ? nu skickar FN observanter till svenska Forsmark. Man observerar att det finns möjligheter att bli bättre på ett område."

Observanter? Jag hoppas att observatörerna är observanta, men... och ska de bara observera att där finns möjligheter att bli bättre? På ett enda område! Förbättringspotential brukar väl alltid finnas, hur bra det än är!

• white cheese

Googlade oxtokig, och ordet finns i alla fall med i Chalmers ordlista för datateknologer (kanske, verkade det vara iaf )...

Vad tycks om detta inlägg:
    "AJg klär försej mest dottern i jeans och sånt på dagsis. Tajta och de hindrr henen mer."
    Hon kan ju inte vilja att folk ska förstå vad hon skriver?!

Hittade även ett mysigt inlägg som lyckades innehålla följande:
    hadde jätte dålig exonomi
    prövade än gong
    har kontackt med
    vill vara stålt
    har hedeligt känat i hop

*sliter mitt hår*

• presens konjunktiv

Detta är långt ifrån det värsta vi har sett i den här tråden, men jag är så *trött* på amerikaner och deras "resteraunts". Jag vet inte hur många gånger jag har sett det på sistone.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Redbit

"Det är dem som syns i tigningar"

De/dem-problemet oaktat... en tigning i detta fallet måste vara en hårt censurerad, alternativt kontrollerad tidning! Jag visste inte att vi hade en sådan mediakultur?

• Clobberella

Jag förstår inte den här meningen (just nu i en omröstning nära dig):
    "Såg på tv på nåt program att det verkar vara för många att inte 30 sexpartners är många?..."

Vad menar människan? Är 30 många eller inte?!

Tack för den nya tråden! Överlever nog inte utan

• Clobberella

white cheese skrev 2008-02-15 17:45:05 följande:

"Någon som har hjärnkoll?"
    Psykolog?
  • Luciole

Eller psykopat...?
    Hjärnkoll -> Mind control = Hjärntvätt...Fundersam...Skrattande?

• Clobberella

Harlequin-reklamerna (eller vad det nu är) här på sidan är också intressanta:
    "förglömliga kärlekshistorier med äkta romantik och ett läckert halsband!"
    Va?! Innehåller kärlekshistorierna läckra halsband? Måste genast beställa! Finns det falsk romantik förresten?

"Erotiska berättelser som kittlar dina sinnen och ett vackert armband!"
    Hur fasen kittlar man ett armband?!

• astalacasta

En av Din vännerna älskar Du. Finna ut Vem!

citat från en sunkig Facebook-Alla hjärtans dag-automatisk översättning från engelska.

Svar på tråden Irriterande språkfel nr 10