• Jolinsmamma

något gott recept på gryta med fläskkött???

Jag har grytbitar av fläskkött hemma och är sugen på någon god gryta, gärna med potatis i! Någon som har någott gott och relativt lätt recept på det??
    Tänkte först gjort sjömansbiff, men kan man göra det på fläskkött? och i de flesta recept är det porter öl i och det har jag inte hemma...finns det andra recept på sjömansbiff UTAN öl i???

• Svar på tråden något gott recept på gryta med fläskkött???
  • Livshlädje

Jag skulle göra Nasi Goreng, men det är ju ris och inte potatis.. men attans vad gott!

• sweetyz

jag gjorde köttgruta igår med lök,morötter,kanel,hp sås, soja, kalvfond och vatten man kan även ha potatis i den. Denna gryta är super god. Jag gjorde även egna inlagda gurkor mums.

• Jolinsmamma

hmm...nasi goreng...va är nu det? Känner ju igen det men kommer inte på vad som är i?

sweetyz: det lät gott...kanel? är det gott i grytor? Kanske skulle prova det

• Fragole

Jag skulle helt klart göra en kreolsk gryta. Supergott och enketl!

Kreolsk Gryta

Det här behövs till 6 pers:
    900 g fläskfilé
    3 stora eller 6 små starka korvar t ex kabanossen
    1 1/2 tsk salt
    2 krm svartpeppar
    1 tsk mejram
    1 msk vetemjöl
    1 burk syltlök, ca 200 g
    svarta urkärnade oliver efter behag
    1 dl hackad ättiksgurka eller cornichons
    2 röda strimlade paprikor
    4-5 dl vispgrädde

Gör så här:
    1. Putsa filén och skär i tjocka skivor, bulta dem lätt med handen.
    2. Skär korven i skivor och bryn i en tjockbottnad gryta.
    3. Ta upp korven och bryn fläskfiléskivorna. Salta, peppra och krydda med mejram.
    Strö över mjölet.
    4. Tillsätt syltlöken, oliverna som delats, den hackade gurkan och paprikastrimlorna.
    5. Rör i grädden. Det blir gott också med bara 3 dl. Blanda ner korven och koka grytan ca 10 min.
    Smaka ev av med spad från syltlöken.

Serveras med ris

Blunda bland de blinda (BF 9/3)
  • miss Y

Rotfruktsgryta: (4 port)

400 gr grytbitar
    1-2 msk margarin
    1 msk mjöl
    1/2 l köttbuljong
    2 vitlöksklyftor
    1/2-1 dl tomatpuré
    1 påse Findus rotfrukter (kan ju ta av det man har hemma annars)
    salt, peppar & persilja

Bryn köttet i margarin, strö över mjölet. Tillsätt buljong, tomatpuré och kryddor. koka på svag värme ca 1 h. Fräs grönsakerna och tillsätt dem. Koka ytterligare 5-10 min. Strö över persilja. Servera med kokt potatis.

Väldigt enkelt och gott!!

• Jolinsmamma

tackar för goda recept. Nu har jag lite att välja mellan. får se vad jag hittar på=)

Svar på tråden något gott recept på gryta med fläskkött???