• scilent E

Någon som kan översätta från Norska, sökes! ....Gäller en stickbeskrivning...

Veiledende pinner:
    Liten rundpinne nr 6 og nr 10
    Legg opp 68m på pinne nr 6.
    Strikk vrangbord 2 rett, 2 vrangt
    til arb måler 5 cm.
    Skift til p nr 10, og strikk
    halvpatent:
    Halvpatent:
    1 omg: 1 vrangt, *1 m rett ned
    i m fra näst siste omg (slik at m
    fra forrige omg loser seg opp og
    blir liggende som et kast rundt
    m), 1 m vrangt*. Gjenta fra *-*
    hele omg.
    Disse 2 omg gjentas til luen
    måler 26 cm. Avslutt med en
    omg rett. Strikk glattstrikk og fell
    slik: 2 r sm hele omg = 34 m.
    Srikk 1 omg rett.
    Strikk 2 r sm hele omg = 17 m.
    Klipp av garnet, trekk tråden
    gennom resten av maskene,
    stram til og fest tråden godt.

That´s it... Jag är inte någon stickare egentligen, men vill lära mig mer. Kan sticka lite som det är nu... fast jag inte kan komma på hur man stickar aviga så om någon törs sig på att förklara det oxå så feel free to try

Hoppas någon orkar hjälpa mig.... gärna översätta gaska rakt av och kanske med lite mer ingående förklarinngar då jag inte riktigt KAN sticka överhuvudtaget, hihi...

• Svar på tråden Någon som kan översätta från Norska, sökes! ....Gäller en stickbeskrivning...
  • stenfalk

Översätta hela mönstret orkar jag inte, men jag kan försöka göra en liten ordlista. (Som jag tolkar det, kan inte norska egentligen, men jag är bra på stickbeskrivningar)

rundpinne = rundsticka
    vrangbord = resårstickning
    vrang = avig
    rett = rät
    Gjenta fra *-* = upprepa mellan *-*
    Glattstrikk = slätstickning
    fell slik = avmaska såhär

Hoppas det kan vara lite hjälp på vägen. Och behöver du mer hjälp så svarar jag gärna. Bara lite för lat för att försöka översätta allt :-P Du har ingen bild på vad det ska bli? *nyfiken*
    En ovärderlig källa till kunskap för stickare är www.knittinghelp.com Där kan man se video på massor av saker. Och det är så mycket lättare att förstå genom att se än genom att försöka förklara med ord. Där kan du påminna dig om hur man gör aviga maskor, och en massa annat.
    Och välkommen ner i stickträsket

• scilent E

Ok, jag tackar. Ska gå in på den länken nu direkt.
    Det är iaf en mössa jag ska sticka och den finns på denna sidan

www.syochsytt.se/

om du går in på...
    * Mönster/böcker
    * Mönsterblad...
    så är det den helgråa mössan på Art Nr 407

tack för ditt svar

Svar på tråden Någon som kan översätta från Norska, sökes! ....Gäller en stickbeskrivning...