• dorada

STOR cysta på äggstocken och gravid!

Är litet nere idag... Hade födelsedag igår, och såg fram emot sjukhusbesöket som bara skulle vara en eftergranskning från krocken jag var med om då de hade hittat en liten vätskesamling i magen...
    Besöket slutade med en väldigt olycklig jag som måste gråta ut i mammas armar en stund!
    Under gyn. delen av undersökningen konstaterades att jag hade bakåtlutande livmoder, men på UL så konstaterades det att jag inte hade bakåtlutande livmoder. Det var "vätskan". Vätskan visade sig också vara en cysta på ena äggstocken. Storleken på cystan är 9cm... Allt blev ganska upp och ner igår och därför snappade jag nog inte upp allt dom sa, satte mest där och kände mej som på ett helt annat ställe. Läkaren pratade om att dom möjligtvis måste operera bort cystan före bebisens födsel, men då är ju förståss risken att bebis dör... Cystan är så stor att den kan ta upp utrymme som bebis skulle behöva längre fram, eller att cystan då spricker istället..
    En möjlighet skulle också ha varit att jag inte får förlösa mitt barn själv utan måste göra kejsarsnitt och att dom tar bort cystan då på samma gång...
    Hur jag än vänder på dethär känns det endå lika omöjligt!
    Om jag hamnar på kejsarsnitt och operation på samma gång får jag ju inte göra nåt på flera veckor efter det, hur skall man klara det?

Är det nån som har varit i samma situation som kan ge mej lite ljus idag?
    Berätta gärna ifall det gått dåligt med, vill veta hur detta kan sluta, vad det finns för möjligheter och risker!

tack till er alla som orkar och kan svara, allt känns så hopplöst nujust!

och grattis till mej själv och min superba födelsedagspresent, eller hur?

• Svar på tråden STOR cysta på äggstocken och gravid!
  • Cia o krabaten

En kompis kompis råkade ut för samma sak.
    De övervakade henne och skulle operera en viss vecka när det var säkrast för fostret. v16 eller nåt.
    Men i v11-12 fick hon så ont så de opererade akut och allt verkar ha gått bra nu 3v senare vad jag har hört.

Hoppas det går bra för dig med.

Ang snitt så snittades jag akut med dottern och det var inga större problem efteråt.
    Man fick vara försiktig med att bära efter pappadagarna när man blev själv, men annars levde jag som vanligt.

• appius81

Jag fick också en cysta i samband med min graviditet och blev väldigt orolig. Den var 10 cm och kunde orsaka problem. De sa att det var ganska vanligt att man får vätskefyllda cystor vid graviditet. Var på  extra ultraljud i vecka 16 och då hade den försvunnit! Gynekologen sa att den hade spruckit. Tycker inte du ska oroa dig i onödan och be om extra undersökning om du känner att du behöver det. Har du känt av den, typ lite krampaktigt?

♥ (¯`°?.¸ ♥Olivia mars 2007 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Skruuttiis

Hej..
    Jag fick veta på ett ultraljud att jag hade en 11cm stor cysta på ena äggstocken och den var tvungen att opereras bort innan förlossning pga att dom inte visste om den var farlig el inte.. Dom trodde inte att den var det men kunde inget lova.. Jag opererades 3 dagar senare och var då i v23, dom fick ta bort hela äggstocken och lite ut av äggledaren.. Allt gick bra och nu är jag i v37..
    Du ska se att allt kommer bli bra hur det än blir nu..
    Lycka till..

• dorada

ja e nu i v. 16.. skall nog på återbesök om 2 veckor då det skulle beslutas mera. Vet iallafall så mycket om cystan att den inte endast var vätskefylld, där var no en "kompakt" klimp med... så försvinna av sej själv lär den inte göra mera tror dom... Cystan kan ju även vara förklaringen till varför jag haft ungefär varannan ägglossning sjukt ont... eller?

• appius81

dorada: Kan ju vara orsaken till att du haft ont. Jag hade ont i början av graviditeten, ibland knappt så jag kunde stå upp och det berodde på cystan fick jag veta sen. Det kommer nog att lösa sig ska du se!

♥ (¯`°?.¸ ♥Olivia mars 2007 ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden STOR cysta på äggstocken och gravid!