• Jayrod

Varför ska man tro på tarotkort?

Att blanda en kortlek och lägga ut ett antal kort handlar till 100% om slumpen (såvida man inte fifflar och fuskar förstås).

Låt säga att man tar 25 tarotkortsspådamer/-herrar, och låter dessa med tarorkort spå mitt kommande år. Dessa 25 kommer då att få 25 helt olika uppsättningar kort att tolka. Resultatet kommer att bli 25 helt olika spådomar om mitt kommande år. Detta under förutsättning att spådamerna/-herrarna inte vet någonting om mej och att man givetvis förhindrar möjligheten till cold reading.

• Svar på tråden Varför ska man tro på tarotkort?
  • KristenTjej84

JAg håller med, samtidigt som jag som kristen är övertygad om att spåtanter med tarotkort också har kontakt med onda andar, vilket kan leda till de mest fruktansvärda spådoms-förutsägelser som kanske aldrig hänt om man inte gått dit och blivit spådd och trott på skitsnacket.
    Det finns inget positivt med att gå till en spåtant!

• R Franklin
    KristenTjej84 skrev 2008-02-13 11:32:56 följande:
    JAg håller med, samtidigt som jag som kristen är övertygad om att spåtanter med tarotkort också har kontakt med onda andar, vilket kan leda till de mest fruktansvärda spådoms-förutsägelser som kanske aldrig hänt om man inte gått dit och blivit spådd och trott på skitsnacket.Det finns inget positivt med att gå till en spåtant!
    De behöver knappast (och det är betydligt troligare de inte gör) komma i kontakt med några andar överhuvudtaget för att packa på folk en massa dumma ideer som påverkar deras liv enbart eftersom de tror på eländet. Så några onda andar är knappast inblandade.
  • Jayrod

Ska man bedöma kvalteten på en spådom, t.ex. hur det kommande året kommer att bli, så ska spådomen förvaras i ett igenklistrat kuvert och öppnas först efter det att året är slut. Annars kan det bli som Franklin säger, att man låter sig påverkas av spådomen.

• Petrah

Tarot kort har ju inte med onda andar att göra utan svaren bär man inom som sig själv och det är ju det som visar sig i korten. det är ju inga andar som styr korten. Det är därför tarotkort heter själens spegel.

Wild, Raw and Beautiful
  • R Franklin
    Petrah skrev 2008-02-14 14:57:56 följande:
    Tarot kort har ju inte med onda andar att göra utan svaren bär man inom som sig själv och det är ju det som visar sig i korten. det är ju inga andar som styr korten. Det är därför tarotkort heter själens spegel.
    Inom sig? Du menar alltså att man undermedvetet känner till hur korten blandar sig?
  • Eisa

Jag spår mig själv i spelkort och det stämmer.

• R Franklin
    Eisa skrev 2008-02-14 18:47:17 följande:
    Jag spår mig själv i spelkort och det stämmer.
    Stämmer? Hur pass bra då? Vad kan du spå fram? Beredd att testa det?
  • Myrtille

Det kan ju fungera lite som Rorschach...
    R Franklin skrev 2008-02-14 18:45:45 följande:

Inom sig? Du menar alltså att man undermedvetet känner till hur korten blandar sig?
Svar på tråden Varför ska man tro på tarotkort?