• Mamasnest

Svensk-Amerikanska familjer

Finns det fler svensk-amerikanska familjer som vill babbla på lite om saker som kan uppkomma i våra situationer?
    Min sambon kommer från Kanada men bodde de sista 14 åren i USA innan han flyttade hit till Sverige till mig.

Vi har nu börjat prata på att kanske ta ett år i USA för lite omväxling, han blir ständigt erbjuden sådana tjänster så familjer i USA är välkomna med tips och råd.

Trebarnsmamma på heltid
  • Svar på tråden Svensk-Amerikanska familjer
  • AnnaCJ

Vi är också en Svensk- Amerikansk familj :)
    Nu måste jag springa till dagis men ville svara på tråden inte "försvann" för mig.
    Är tillbaka lite senare.
    Anna

• AnnaCJ

Oj vilken dag! Nu vill jag bara gå och lägga mig men kan inte göra så utan att kolla emails och FL, LOL!
    Min man kommer från en liten stad när Buffalo NY. Men vi träffades i Florida och det var där vi gifte oss och födde vår första pojk. Jag pluggade i Tampa och blev kvar efter examen 2003 :)
    Vart träffades ni? Hur länge har din man varit här? Hade han svårt att komma till rätta här? Rich tycker det är lite jobbigt med allt. Bara undrar hur andra har det. Ibland känns vår situation så ensam.
    Nää nu är det dags att sova... tillbaka imorgon.
    Anna

• Mamasnest

Hoppas att det var mycket roligt igår och inte tråkigt.

Jag träffade min sambo här i Sverige när han var här på jobb. Det som har underlättat för oss tror jag är att han är från Kanada för Sverige och Kanada är ganska lika. Visst, språket går ju inte så bra, men det beror ju lite på att han jobbar utomlands och pratar engelska på jobbet med. När han är hemma är det ju viktigt att han pratar engelska med barnen. Svår situation... Hur har din man det med svenskan?
    Sambon klagar ofta på att svenskarna är så lata och inte gör sitt bästa, en annan sak han retar sig lite på är att allt är mer "convenient" i USA, det saknar han jättemycket.
    Vi har bott ihop här i Sverige i 4 år nu, hur länge har ni bott här?

Trebarnsmamma på heltid
  • Gates

Hej! Jag kande igen ditt nick fran somnsidorna! Vi ar en Svensk-Kanadensisk familj. Jag bott i Kanada i elva ar och vi har tva barn, maken ar kanadensare och jobbar ocksa med olja! Vad gor din man, later som han jobbar pa oljerigg kanske??? Om ni funderar pa att flytta over polen, sa kanske ni skulle fundera pa Kanada istallet? Vi bor i Calgary, har finns det t.o.m svensk skola pa deltid...

• Mamasnest

Gates: Vad roligt med fler som satsar på Kanadensare. Vi flyttar nog inte över utan stannar kvar här, vi har bäst förutsättningar för allt här just nu. Ev. tar vi något år och gästspelar  i USA, men vi får se hur det blir.
    Japp, sambon jobbar på oljerigg ute på Nordsjön. På vilket sätt jobbar din man med olja?
    I juli bär det av till Kanada på semester och vi ska passa på att gifta oss då också, jättespännande. Sambon kommer från en stad nordöst om VAncouver så efter bröllopet blir det en 5-dagars tur i "the Rockies" med hela vår släkt.

Trebarnsmamma på heltid
  • Snustroll

Hej,
    Jag är också gift med en kanadensare men vi har inga barn ännu - får jag vara med här ändå? Vi bor för tillfället i Montreal men kommer flytta tillbaka till Sverige nästa år med allt vad det innebär. Vi har redan en lägenhet i Sthlm men jag är orolig för min mans chanser att få jobb då han endast är nybörjare i svenska. Ni som bor i Sverige, pratar era respektive svenska?

• Mamasnest

Oj vad många kanadensare, vad kul!

Snustroll: Välkommen! Min sambo pratar nästan ingen svenska och det är ett stort problem när man söker jobb i Sverige. Dessutom måste man kunna skriva och läsa bra på svenska och det tar lång tid att lära sig. Min sambo jobbar nu på Nordsjön på oljeriggar, där pratar man engelska. Visst han lär sig svenska genom barnen, men det går trögt.

Nu när vi har massa folk som känner till Kanada måste jag få gnälla lite. Vi ska ju gifta oss i Kanada i sommar och tänkte låta göra våra ringar där. Nu hävdar svärföräldrarna att guldsmeden säger att en hjärtformad diamant i 0,50 ct kostar ca 6000 CAD där. Det vet jag att det inte stämmer men jag hittar ingen bra kanadensisk sida där jag kan motbevisa dem att det inte är så dyrt. Jag tror nämligen att svärföräldrarna inte gillar mitt val av ring och ljuger för att få mig att köpa något annat.
    Har ni några bra tips på kanadensiska sidor där de säljer diamanter eller diamantringar?

Nej, nu är det bäst att försöka få lite sömn, de två yngsta barnen har vaknat mycket på sista tiden och sambon kommer inte hem förrän på tisdag.

Trebarnsmamma på heltid
  • Snustroll

Den enda sidan jag tittat på är www.bluenile.ca. Den är bara online, vet inte om det är det du letar efter men värt att titta runt lite iaf. Vi gifte oss iofs i Sverige men köpte ringarna i Montreal. Dock bodde vi här då så vi åkte mest runt och tittade, inte så mycket på internet. Men sök på allt relaterat till weddings på google så hittar du säkert länkar :)

Angående svenskan så är det väl precis det jag är rädd för, att man måste prata språket mycket bra för att lättare få jobb. Han får väl gå på SFI när han kommer antar jag, och söka jobb under tiden. Så småningom lär han sig väl (kommer från en som försökt lära sig franska forever...:)

• rasajj

Jag ar gift med amerikan. Bor i USA. Vi har fyra barn. Har inga planer pa att atervanda till Sverige..

Herbivore by proxy
Svar på tråden Svensk-Amerikanska familjer