• Majsan81

Hur funkar akassa på sommaren för studerande?

Hej!

Jag har nu studerat på högskola denna termin och innan dess arbetat som timanställd på ett äldreboende varvat med a-kassa för att fylla upp vissa dagar. Nu har jag kvar många dagar på akassan och i sommar har jag fått 3 veckor på detta äldreboende. Är det någon som vet om jag är berättigad dessa akassedagar då jag ¨går på timlön under sommaren? Vet att via akassan så är man berättigad ersättning om skolan har mer än ett visst antal månaders uppehåll såsom sommaruppehåll.

Någon som varit i min situation?

• Svar på tråden Hur funkar akassa på sommaren för studerande?
  • Phidelie

Se till att anmäla dig som arbetslös första vardagen efter avslutad termin. Har du stämplat före skolstarten så bör du få stämpla även på sommaren.
    Man brukar få kryssa i "arbete" på korten och sedan skicka in arbetsgivarintyg på var du arbetat samt omfattning.
    Det brukar bli enklast när det bara gäller så korta perioder.
    Fast hör med din a-kassa, de vet bäst.

• Bellis555

Man får fortsätta stämpla om man är student, om man är inne i en pågående stämplingsperiod. det räcker med att du använder endast en dag per sommar för att få stämpla vidare varje sommar. Men då dagarna tar slut, så är det bara att börja arbeta upp nya dagar, så var rädd om dagarna du har och va väl planerad...

• Nevy

Ursäkta om jag lånar tråden lite:

Jag har delvis stämplat under sommaruppehållen, och nu börjar min första period ta slut.
    Jag har trott att man får förlängt en period även fast man pluggar.
    Om det nu INTE är så, så sitter jag med skägget i lådan.

Kan någon förklara??

• Idapida

Jag hade för mig att den regeln var borttagen?
    (hoppas jag verkligen att den är, inget ont om er som anväder er av den, men jag tycker den är himla orättvis!)

• Nevy

Vad är det för orättvist?
    Jag har jobbat så mycket jag har fått, och egentligen inte fått mer pengar än a-kassan. (12 kr per dag mer än a-kassa.)

Jag kan hålla med om att det inte är rätt att missbruka a-kassan och strunta i att jobba. Men får man inte heltid hela sommaren, vad ska man göra??
    Hyran måste ju betalas iallafall.

• mitty

Nu är jag inte student själv men har planer på att bli.
    Tycker att det är bra att man har rätt attt stämpla under sommaren.
    Som nån skrev tidigare om tex inte får jobba 100%,eller bara en period av sommarlovet.

Man har trots allt betalat in massa avgifter år ut o år in .!!!

• Idapida

Näe jag tycker faktiskt att det är fel. Studerar man så är man inte arbetslös under sommalovet, då har man sommarlov! Jag sliter som ett djur och jobbar oftast 8-10 veckor av mitt sommarlov, och jag tycker inte det är det minsta roligt att mina skattepengar går till studenter som inte vill jobba!
    Jag har väldigt svårt att tänka mig att det inte går att hitta sommarjobb. Möjligtvis är det svårt att hitta ROLIGA sommarjobb, men ärligt talat...

A-kassa är för den som absolut inte hittar ett jobb, inte för lediga studenter.
    Okej jag vet att det är provocerande, men jag tycker faktiskt att det är ordentligt orättvist. Men det är missbruk som det här som gör att de som verkligen behöver pengarna snart inte kommer att få dem!

• Idapida

Äsch, förlåt, det är ju inte detta som tråden ska handla om... Ingen behöver svara mig...

• makan

Men Idapida... visst är studenter lediga under sommaren från sina studier men vi får ju inga pengar..varken lån eller bidrag..så ska man då kunna betala sina räkningar så måste man ju få pengar nånstans ifrån..eller??
    Om man nu inte får ett heltidsjobb såklart,,,men det är ju inte det lättaste för en sommar heller..

• Alfonsina

Jag började läsa 2002 och sommaren 03 stämplade jag hela sommaren, annars hade jag sjukskrivit mig (hade haft en otrolig tuff period i mitt privata liv och var inte mig själv), iaf fick jag nya dagar i slutet av den sommaren då den första perioden tog slut.

Förra sommaren stämplade jag upp till heltid då jag jobbade på mitt extrajobb så mycket jag fick.

Denna sommaren har jag fått jobb från mitten av juni till mitten av augusti, resten planerar jag att stämpla bara för att inte åka ur systemet.

Detta har jag kunnat göra pga att jag stämplade innan jag började plugga. Jätteskönt att ha i ryggen om somrarna och har inte det minsta dåliga samvete för det!

• Tin o Trolls mamma

Mitty och ni andra som ska börja plugga:

Jag vill varna er för att göra som jag! Jag begärde tjänstledigt, flyttade hit till Gotland och började sommarjobba här direkt när jag kom i juni. I augusti kom jag in på högskolan.

I och med att jag inte stämplat tidigare fick jag inte heller stämpla mitt första sommarlov utan var tvungen att jobba så mycket jag orkade hela sommaren. Så mycket för sommarlov. Jag var ganska slut när skolan började igen.

I år har jag inget jobb förrän v. 28. Därför hörde jag med facket och AF om jag kan få stämpla i sommar, men där var det blankt nej!

Om jag första sommaren sagt upp mig och gått på a-kassa istället för att jobba hade jag fått stämpla nu, men så är det alltså inte. Det lönar sig med andra ord inte att ha en fast tjänst och ta tjänstledigt eller jobba. Man ska säga upp sig och gå på a-kassa innan man börjar plugga!!

Imorgon ska jag ringa till socialförvaltningen och ansöka om ekonomiskt bistånd för juli månad!!

Ekorren.

• Quinny

Tin & Trolls mamma!
    Shit, vad skruvat det är med reglerna för A-kassa... Det är samma för mig, jag sa upp mig för att börja plugga...

• majsan26

hej! samma här, både för mig och min kille, vi har sagt upp oss för att börja plugga, såååå korkad!!! Nu jobbar vi heltid på somrarna, hur roligt är det liksom???

Alltså varför visste vi inget om detta från början? skäms:(

• Tin o Trolls mamma

Problemet för mig var att jag INTE sa upp mig och stämplade först. Hade jag gjort det hade jag fått stämpla nu med. Istället tog jag tjänstledigt, och dum som jag var gick jag med på att säga upp mig själv när jag pluggat en tid. Gaahh!

Har början till magsår nu av oro för hur ekonomin ska lösa sig de månader jag inte får pengar nu i sommar. Jag som ska ha båda barnen här och de vill ju till Kneippbyn och allt..

Ekorren.

• Troll20

Jag gjorde precis som Tin o trolls mamma. Tog tjänstledigt först o sen under studiernas gång sa jag upp mig. Nu i sommar så läser jag sommarkurs med studielån plus att jag jobbar lite extra.

Hittills har allt löst sig på ett eller annat sätt. Första sommaren sökte jag socialbidrag.

• Tin o Trolls mamma

Jag har sökt en massa jobb nu, men eftersom jag har satt upp mig på ett jobb från v. 28 vill de andra arbetsgivarna inte ha mig fram till dess. Orkar inte plugga mer just nu + att jag inte vill ta mer lån. Dessutom finns inga kurser som är värda de pengarna för tillfället.

Ska söka ek.bistånd som sagt. Håll tummarna för mig imorgon!

Sorry att jag lägger beslag på tråden! Ekorren.

• Majsan81

Hej allihopa! Nej nej det är ingen fara att ni för diskussionen vidare! Jag hänger fortfarande med i tråden och anser att viktiga saker tas upp! Håll er gärna till denna tråd då även era frågor och undringar handlar om akassan i sommar. jag stämplade och gick på timlön innan jag började plugga. sökte sedan akassa i julas ( efter att ha pratat med dom i telefon och dom sa att det var jag beviljad) men jag fick avslag för enligt en paragraf så får man inte akassa om man inte ens studieuppehåll är längre än ett visst antal veckor, suck. Minns ej antalet veckor men jag vet att det täcker sommaren.

I sommar har jag fått 3 veckor på mitt gamla jobb men sen verkar det inte finnas något mer, jag har sökt en massa. Så antagligen blir det att stämpla upp restrerande dagarna tillsammans med lite inhopp på timlön i verksamheten. Jag är bara rädd att akassan skall krångla igen, är så trött på dom.

Svar på tråden Hur funkar akassa på sommaren för studerande?