• Stugmamman

Varför placera diskbänken vid ett fönster?

Vi håller på att planera helrenoveringen av vårt kök och jag läser rätt mycket inredningstidningar och böcker just nu. I nästan alla rekommenderar man att placera diskbänken under fönstret i köket. Varför?

I nästan alla reportage finns diskmaskin i köken så det är ju sällan man står där och diskar och ser på utsikten. Man står ju oftare vid arbetsbänken i så fall och skär bröd eller grönsaker och vill kunna se ut.

Hur ser fönstret ut efter att man tex har skrubbat färskpotatis? Jag torkar över vår diskbänk många gånger om dagen och det är alltid stänk och kalkfläckar från vattnet.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Varför placera diskbänken vid ett fönster?
  • jennie ellie

Det är ju i regel det stället där man inte har överskåp och just därför lämpar sig för att ha ett ljusinsläpp

• jennie ellie

I degens moderna kök behöver det ju inte vara ett klassiskt fönster utan kan ju vara ett som sitter en bit över och istället är dubbelt så långt

• Luddvar

Vi ska ha det i vårt nya kök och jag tycker det ska bli fint men det är nog så att det är där det inte finns skåp i dagens kök.fniss

• jennie ellie

Nix, inte de jag umgås med i alla fall

• fiffi84

Vi är fönster över diskbänken för att vi eller jag tycker att det är mysigt att se ut i trädgården när man diskar.

• oxytocin

Vi har diskbänk under fönstret och visst... prickigt jämt efter potatis och annat. Diskmaskin så inte står man där och diskar så ofta heller. Skulle hellre haft en arbetsyta där.

• Anna2barn

Tycker inte att det ser så fint ut utifrån om man ser en vattenkran i fönstret

• musli

Kommer att placera vår diskho under fönstret för att

1. Kunna stå och fixa med grönsakerna och titta ut på vår vackra tomt.

2. Kunna stå och skölja disken innan den försvinner in i diskmaskinen som kommer vara till höger om diskhon och titta ut på vår vackra tomt. (eller ni kanske inte sköljer disken innan den åker i diskmaskinen???????)

3. Spisen kommer finnas strax till vänster om diskhon så jag kommer även från det hållet ha utsikt, både ut ovanför diskhon och ut till vänster om spisen där ännu ett fönster finns!

Kommer bli en njuuutning att vara i köket!!!!

• Joonas

Vi har valt att inte ha fönster över diskhon, men över bänkskivan på andra sidan spisen har vi ett liggande 2100*500. Bilder finns i galleriet om du vill titta... Mamma hade fönster över diskhon när jag var liten, det fick tvättas minst en gång i veckan, även om man inte diskar där så använder man vasken mycket vid matlagning och kastrulldiskning...

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Fam Edbom

Tycker det är snyggt.
    Men som du skriver, man står ju oftare vid arbetsbänken, o det är ju lika snyggt det! Bra ide!

• Yrslan

Åh det är det bästa som finns, om man har en fin utsikt, att stå och diska och kunna se ut Saknar min lägenhet i Skotland, där hade jag havsutsikt:-d

• Flyssel

Vi har fönster ovanför diskhon och det tycker jag är underbart! Jag brukar stå och titta på fåglarna i fågelbordet och bara drömma mig bort medan jag diskar kastruller, skalar morötter eller vad det nu kan vara.
    Våran fönster sitter på kortsidan och är av lite mindre modell, därför är det placerat ca 20 cm ovanför diskbänken och blir aldrig prickigt av stänk.
    Jag har även lite kryddväxter i fönstret vilket gör att det är bra mycket lättare att komma ihåg att vattna dem

• jockesfru

Vi har ett litet fönster som vi flyttade upp (bytte) när vi renoverade. Jag ville ha det där för det ger den rätta lantliga/romantiska käns

Ludvigs mamma
Svar på tråden Varför placera diskbänken vid ett fönster?