• Sommarbebis08

Farligt att äta järntabletter?

Hej, min barnmorska sa åt mig att börja äta järntabletter (Niferex) när jag var där sist. Men hon tog inget blodprov...har man inte järnbrist borde man väl inte äta järntabletter? Hon ska kolla mitt blodvärde nästa gång...och det är ju flera veckor dit.

Hittade den här länken: www.niomanader.se/content.asp

Vill ju inte äta järntabletter om det är farligt för barnet... sen så har jag börjat att spy igen sen jag började att äta dom...

• Svar på tråden Farligt att äta järntabletter?
  • systersandra

det är inte farligt att ta järntabletter. Normalt sett blir man ju rekommenderad att äta järntabletter i förebyggandesyft från v.20.
    Finns inget farligt i det om man tar normal dos.

• Pysselgalningen
    Sommarbebis08 skrev 2008-02-13 20:04:29 följande:
    Hej, min barnmorska sa åt mig att börja äta järntabletter (Niferex) när jag var där sist. Men hon tog inget blodprov...har man inte järnbrist borde man väl inte äta järntabletter? Hon ska kolla mitt blodvärde nästa gång...och det är ju flera veckor dit. Hittade den här länken: www.niomanader.se/content.asp ju inte äta järntabletter om det är farligt för barnet... sen så har jag börjat att spy igen sen jag började att äta dom...
    ring din bm och referera till detta "Du ska aldrig ta järntillskott om din BM inte genom blodprov visat att ditt Hb är lågt. " det stog på den länkade sidan

har man högt värde så ska man inte äta dom. Min mamma blev strängt förbjuden att ens äta järnrik mat pga hennes ruskigt höga värde.
  • Bispan

Man ska ALDRIG börja äta järntabletter utan att känna till sitt blodvärde och DEFINITIVT inte som gravid. Ett för högt blodvärde kan i allra värsta fall orsaka infarkter, blodproppar i moderkakan. Det är väldigt ovanligt men risken finns.

• Sommarbebis08

Tack alla som har svarat!

Jag har bara ätit järntabletterna i 2 dagar...men nu när jag såg den där länken så tänker jag sluta äta tabletterna tills jag vet mitt blodvärde. Man gör ju som barnmorskan säger...dumt att hon säger åt mig att äta järntabltter än fast hon inte vet mitt blodvärde...

• Bispan

Jag visade den där artikeln om högt blodvärde för min barnmorska. Hon visade den för läkaren på mottagningen. Hon återkom med svaret att fenomenet var så ovanligt så de tänkte inte sprida info till de övriga barnmorskorna på mottagningen om de eventuella riskerna. Och därmed definitivt inte informera blivande mödrar.

Well, jag ville inte bli den 10 000:e kvinnan som förlorade mitt barn pga detta. I förväg vet man ju aldrig VEM som är den 10 000:e personen.

• Moa Plutten

Jag tycker järntabletter är guld värda:) mår mkt bättre, är piggare och inte ont i huvudet. Men hade lågt tryck

Svar på tråden Farligt att äta järntabletter?