• Tjejja

    Dubbla budskap

    Dubbla budskap betyder väl att man säger en sak men gör en annan?
    Kan någon komma med några bra exempel på dubbla budskap... det står helt stilla i min hjärna. Håller på med ett skolarbete.

  • Svar på tråden Dubbla budskap
  • ebben

    att man säjer till barnet att inte doppa bullen i drickan o å doppar man själv i kaffet!
    Eller säjer svär inte ,det är fult,o så svär man själv........tex.

  • Kabo

    Ex:
    Du säger till ditt barn att det inte får äta godis på kvällarna utan det är endast lördag kväll som gäller. Sedan kommer barnet upp en vardagkväll och ser dig sitta och smaska pånågon sötsak.

    Ska försöka komma på något bättre - men detta får duga just nu

  • Senorita

    Jag sitter och snackar skit om X med Y och säger att jag inte tycker om X för hon alltid snackar skit.

  • felicia6

    om man säger till en kille att man inte gillar han o bara vill va vänner, o sen håller på att hålla han i handen och kyssa han osv osv osv..
    Då ger man han dubbla budskap..
    Budskap1. Man vill bara vara vän
    budskap2. Man gör mer än så, och ger han intrycket av mer än så

  • felicia6

    ebben o kabo, är inte era exemel lite mer dubbelmoral typ?

  • ebben

    vet ej.........jag tycker det är dubbla budskap.........

  • Gisse the one and only

    Om man säger tex: Du får bara två till sen är det nog för idag, men sen kommer tex barnet och vill ha mer, och får det, med svaret, men det är dom sista nu får du inte mer......

    Man säger nej, men ger ändå.......

  • felicia6

    men vad är skillnaden mellan dubbla budskap och dubbelmoral då egentligen?

  • Gisse the one and only

    De som lider av dubbelmoral ger ofta dubbla budskap

  • felicia6

    Gislöv, sitter det alltid ihop dom två? Finns det inget som skiljer dom åt?

  • Skumpis

    Dubbelt budskap:
    Man säger "vad kul att se dig" men man uttrycker motsatsen genom kropps- och ansiktsuttryck.

  • Tjejja

    Tack för era svar!!

    Jag undrar nu samma sak som felicia6 eftersom det blev lite rörigt för mig!

    Kan tipsa er om att mitt "dubbla budskap" har ett samband med psykiskt sjuka människor... kanske ni kan komma med nått bra förslag?

  • Tjejja

    Inte för att ni ska göra min uppgift, allt jag ber om är exempel som jag kan bygga på så jag exakt fattar vad dubbla budskap är!

  • JadziaDax

    Pyskiskt sjuka? hmm...blev stillastående för mig också. Annars är ju klassiska dubbla budskap då man säger till barnen att det är farligt att röka, men röker själv...eller att man säger att alkohol är farligt, men själv kopplar man bara av med ett glas (eller tre) etc.

    Men psykiskt sjuka...Kanske "vi ska ta tabletten så mår vi bättre" - vilka VI, man ger patienten tabletten, man tar den inte själv...är det sånt du tänker på?

  • Gisse the one and only

    Man får info eller löfte om en sak, men det blir inte så.

  • Jindra

    Dubbla budskap är väl när munnen säger en sak och ögon och kroppspråket något helt annat...

  • Shoegal

    För mig är nog skillnaden mellan dubbelmoral och dubbla budskap att det första har med regler att göra. Att man, som någon sa, inte ger barnet godis pga att det ej är lördag, men att man själv äter godis fast det inte är lördag. Dubbla budskap har mer med att man menar två saker samtidigt, att man gör en sak men säger en annan, som någon skrev hånglar med en kille fast man säger att man inte är intresserad, eller är aäger att man är glad att se någon men kroppspråket säger annat.

    I psykvården precis som med barn är det ju viktigt att man inte ger dubbla budskap. Dvs att man inte säger en sak med kroppen men en annan med munnen. De har svårt att tolka vad man egentligen menar.

Svar på tråden Dubbla budskap