• Anonym (krångligt)

Arbetsgivarintyg o a-kassa

Har precis blivit arbetslös och håller på och krånglar med a-kassan... första gången så jag har verkligen ingen koll alls....

Vad är ett arbetsgivarintyg? Vad är ett anställningsintyg? Är det samma sak, kan det ena ersätta det andra? Hur får man det?

Har inte fått nåt sånt på nåt av mina typ sommarjobb, det är därför jag frågar, jag förstår inte hur detta funkar.

• Svar på tråden Arbetsgivarintyg o a-kassa
  • lia76

Det är samma sak.
    Be din arbetsgivare fixa ett intyg till dej.
    Ett arbetsgivarintyg som visar var du jobbat och under vilken period.
    Sen ett intyg som redovisar antal timmar du jobbat.

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Anonym (krångligt)

Aha, så det räcker alltså med det... om jag ber min arbetsgivare om det i slutet på anställningen så ordnar han det?

Ursäkta mina dumma frågor... blir bara så trött på papper hit och papper dit...

lia76 skrev 2008-02-13 21:03:13 följande:
    Det är samma sak.Be din arbetsgivare fixa ett intyg till dej.Ett arbetsgivarintyg som visar var du jobbat och under vilken period.Sen ett intyg som redovisar antal timmar du jobbat.
  • Mrs Jane Doe

Ett anställningsintyg/-avtal visar att du fått en anställning hos företaget, normalarbetstid, lön, anställningsform (tillsvidare, visstid, vikariat el liknande) och hur länge du är anställd, etc...

Ett arbetsgivarintyg visar hur mycket du jobbat (månad för månad), om du haft ob el ö-tid, lönen, ev frånvaro (får man ibland på en bilaga), anledning till varför du slutat, om de erbjudit mer jobb i anslutning till uppsägningen, mm...

Man brukar skicka in anställningsintyget/-avtalet när man börjar en tjänst och arbetsgivarintyget när man slutar...

Man ska alltid se till att få ett anställningintyg/-avtal när, dvs INNAN, man börjar en tjänst - det är ju liksom beviset/kvittot på att det man kommit överrens om muntligt stämmer - brukar vara personalenheten el liknande som fixar det...
    Arbetsgivarintyget begär man när man slutar - brukar vara lönekontoret som fixar det...

• Laura05

Arbetsgivarintyg, blankett för ansökan om ersättning från a-kassan. Blanketten är fastställd av AMS. Arbetsgivarintyget anger hur den sökande arbetat under de 12 senaste månaderna, och ska vara a-kassan tillhanda i original.

När företag anställer personal skriver företaget ett anställningsavtal eller ett anställningsbevis och i förekommande fall även ett sekretessavtal med den anställde. Ett anställningsavtal eller ett anställningsbevis är ett avtal mellan företaget och den anställde. I ett anställningsavtal eller ett anställningsbevis anges bland annat den anställdes arbetsuppgifter, arbetsplats, lön, semesterersättning och uppsägningstid. Anställningsavtal eller anställningsbevis bör vara skriftliga.

• Anonym (krångligt)

Tack snälla för all hjälp.... jag vet inte, det känns som om det inte bara borde vara jag som blir förvirrad av allt detta.

Anställningsavtal har jag men det räcker tydligen inte.

För att göra saker och ting ännu krångligare så jobbade jag för ett bemanningsföretag men jag borde väl vända mig till min konsultchef då så fixar han allt detta? KRÅNGLIGT detta!

• Anonym (ööh? va?)

fattar noll med det här med a-kassa o skit..så förrvirrande.

• Anonym (Tuva)

Fråga din chef om nummret till lönekontoret och säg till den du får prata med om att akassan vill ha "de här intyget". Då skickar dom ett intyg där det står hur många timmar du har jobbat varje månad.
    Av din chef måste du ha fått ett anställningsbevis när du började, de vill akassan oxå ha eftersom de där står hur mycket du tjänar i timmen eller har i månadslön. Se även till att de står hur mycket du har med OB.

• Freya den fagra

Busenkelt ;)

I början av en anställning: Anställningsavtal. KOPIA ska skickas till din a-kassa. (det du skrev på när du började)
    Vid avslutad anställning ska arbetsgivarintyg i ORIGINAL sändas till din a-kassa. (detta fyller din arb.giv i)

Du skall även fylla i en blankett som heter "Anmälan om arbetslöshet" som finns bl.a på arb.förm.

Fler frågor?

• Anonym (krångligt)

Tack så mycket för all hjälp.... vad snälla ni är..... har faktiskt en fråga till, vet inte om du eller någon annan känner sig manad att svara på detta...

Hahaha... jag känner mig som världens trögaste... men de tär mycket att hålla reda på...

När man nu söker nya jobb så vill de ofta se anställningsintyg från tidigare jobb när man går på intervjuer... vad är det och hur får jag det? Det måste jag väl kunna be om i efterhand från tidigare anställningar om det endast är ett intyg på att jag har jobbat där och när?

Så trött på detta, vill bara få alla papper i ordning automatiskt...

Freya den fagra skrev 2008-02-14 13:25:33 följande:

Busenkelt ;)I början av en anställning: Anställningsavtal. KOPIA ska skickas till din a-kassa. (det du skrev på när du började) Vid avslutad anställning ska arbetsgivarintyg i ORIGINAL sändas till din a-kassa. (detta fyller din arb.giv i) Du skall även fylla i en blankett som heter "Anmälan om arbetslöshet" som finns bl.a på arb.förm. Fler frågor?
Svar på tråden Arbetsgivarintyg o a-kassa