• Anonym (gapar)

Skriker ni åt era barn?

När jag har sagt till mitt barn ca 5-6 ggr att det inte får göra si eller så och barnet fullständigt ignorerar en så blir jag ofta arg och eftersom att "bara" höja rösten något inte fungerar så tappar jag behärskningen och skriker tex att så får man inte göra eller vad det nu handlar om.

Problemet är att varje gång det händer så är min sambo på mig direkt och gapar att jag ska hålla käften för barnet förstår ju ändå inte. Visst vårt barn är litet men jag känner att jag måste få visa mina känslor och när jag blir arg så gapar jag! Men eftersom han är på mig varje gång och innför vårt barn talar om för mig hur "fel" jag gör så blir det ju ännu mer att barnet inte lyssnar på mig vilket gör mig riktigt förbannad då på min sambo för jag tycker att han förstör för mig och underminerar mig som förälder!

Visst det är inte rätt sätt att få barnet att lyssna men när inget hjälper så måste jag få ut min aggresion och det är på detta sätt. Är det fel? Är det bättre att jag håller all ilska innom mig som min sambo vill?? Vad händer då den dan när jag inte alls orkar mer och all frustration släpps ut på samma gång?!

Är det nån som känner igen sig eller är jag ensam om att skrika på mitt barn som min sambo tycks tro

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-27 21:21
    Vad skönt ni måste ha det som aldrig skriker och höjer rösten åt era barn...ni måste ju ha barn som lyssnar och gör precis allt som ni säger.
    Hade gärna bytt en dag eller två med er så hade ni kanske förstått mig mer.

Känns bättre för mig att veta att det finns andra som också skriker för då vet jag iallafall att jag inte är helt ensam om detta. Visst det är inget som är bra men det känns inte som om jag är den enda på jorden som beter mig så.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-27 21:25
    Mitt barn är snart 3 år och inne i en riktigt jobbig period samt att jag har en 7 månaders som faktiskt behöver lite mer uppmärksamhet än vad det äldsta barnet gör. Och jag försöker helatiden tänka på att ge båda barnen den uppmärksamhet de behöver men ibland så är det bara så att den minsta behöver det just NU och då blir det nadra barnet helt galet jobbig och ja jag orkar inte upprepa mig hela tiden utan ryter ifrån. Dumt gjort? Ja förmodligen men det hjälper inte att bara ta tag i och prata med barnet för det går inte fram!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-27 21:30
    När jag startade den här tråden så var det mest för att höra ifall min SAMBO gör fel i sitt betende under tiden jag har mitt utbrott. Tycker att han kan ta det separat med mig och inte själv stå o gapa på mig!

Jag VET att det inte är bra att skrika och gapa men när jag är mer eller mindre ensam med tanke på att min sambo jobbar kvällar/nätter så är jag alltid hemma själv när det är som jobbigast och det är alltid jag som säger gör inte si eller så...han reagerar aldrig bara sitter och låter barnet klättra kasta saker mm utan att säga nåt så då blir det jag som helatiden är den som tjatar och jag orkar inte hur mycket som helst, ibland har jag lust att bara åka iväg och lämna allt.

• Svar på tråden Skriker ni åt era barn?
  • MissXXX

Det har hänt att jag skrikit också.. typ MEN TYYYYYYST...! Men det här ju så onödigt så, då dottern är 11 mån xD Försöker inte göra det till nån vana och händer sån tur är inte allt för ofta, men visst händer det... Man ångrar ju sig direkt efteråt och iaf så tar jag upp henne direkt efter det och pussar och kramar och pratar lugnt.. Skulle jag vara helt hysterisk får min sambo ta henne så säger jag förlåt till henne sen

• MissXXX

oj, svarade inte på alla frågor..

Nej det är inte rätt att skrika.. Det är nog bättre att hålla det inom sig ja (lättare sagt än gjort, jag veeet ) och gå till ett anat rum och slå en kudde elr nåt avreagera sig på annat vis helt enkelt

• Anonym (jiji)

Nej det har jag inte o hon e 14 mån o e väldigt pillig och nyfiken av sig.
    Men jag skulle inte få för mig att skrika till mitt barn.
    Bättre att lyfta bort det o sätta det någon annanstans eller leka med det..
    (Vi leker mycket här hemma)

Har tom sagt till mammor i affärer att man inte skiker till sitt barn..då jag hört det ett antal gånger.

Men visst vill man skrika på sitt barn är det upp till var o en..

• Anonym

jag skrek på min 11 månaders son idag.
    han tog 3 timmar på sig att somna igår kväll. vaknade 1 gång i timmen.
    jag var helt slut idag.
    och sen när han skulle sova middag och jag äntligen få sova, så sov han bara 5 minuter, och vägrade somna om, fast jag försökte länge. då blev jag arg och skrek åt honom att vara tyst.  Hm som om det skulle hjälp, det blir ju bara värre.
    Han inte gjort det många gånger. Och får skitdåligt samvete efteråt.

• Anonym (skrik inte)

Både jag och min man skriker ibland på våra barn men vi vill verkligen inte. Jag önskar att vi aldrig hade börjat.
    Det hjälper inte att skrika. Tvärtom. Barnet blir till slut immun, tro mig. Du kan skrika dig blå utan att barnet reagerar.
    TS ocn ni andra som skriker - försök med andra metoder för att få barnet att lyssna och göra det de ska. Se dem i ögonen, beröm när de lyssnar och lyder, mm. Och ha tålamod!
    Jag vet att det ofta känns hopplöst. Men jag vet som sagt (efter flera år nu med barn) att det _inte_ hjälper att skrika.
    Lycka till :)

• jennie ellie

Nej det gör jag inte och har aldrig gjort, det räcker att säga till en extra gång bestämmt för att hon ska veta att jag menar allvar

• Anonym

Skrek mkt åt min äldsta dotter när hon var omkring 0-2 år. Nu är hon 4 och det räcker med att bara höja rösten ett litet litet hack så lyssnar hon. Däremot händer det att jag skriker åt min 4 månaders son... (anar mönster här). När han skriker allt han orkar och jag blir stressad, svettig och helt enkelt tappar fattningen... Å andra sidan kan jag tycka att det är "bättre" att skrika än att skaka (som faktiskt en del föräldrar som tappar fattningen gör).
    Även om skrikandet i sig inte hjälper ett enda dugg mer än att jag blir mindre stressad efter att ha släppt ut lite aggression....

• Anonym (***)

Det är viktigt att barn får se alla känslor en förälder har.
    Det har dom sagt på familjebehandlings teamet.
    Så att du skriker när du sagt åt ditt barn 5-6 ggr så ska du inte må dåligt av att du blir på dåligt humör och skriker.

• Anonym (skrik inte)

Jag skrev att man inte ska skrika eftersom jag ser hur dåligt det fungerar för oss i vår familj. En gång frågade jag min son varför han inte gjorde som pappa sa. "-Pappa har ju inte börjat skrika än", svarade han då och då förstår man ju att man gjort fel någonstans.
    Självklart måste man ju få visa sina känslor inför sina barn men inte till den grad att barnet blir lidande.
    Om man skriker i tid och otid, då finns det ju inget att ta till när man verkligen vill ha barnets uppmärksamhet. Det är min personliga erfarenhet.

• AnnaGBG
    Anonym (jiji) skrev 2008-02-13 21:21:15 följande:
    Nej det har jag inte o hon e 14 mån o e väldigt pillig och nyfiken av sig.Men jag skulle inte få för mig att skrika till mitt barn.Bättre att lyfta bort det o sätta det någon annanstans eller leka med det..(Vi leker mycket här hemma)Har tom sagt till mammor i affärer att man inte skiker till sitt barn..då jag hört det ett antal gånger.Men visst vill man skrika på sitt barn är det upp till var o en..
    Hade en okänd kärring stövlat fram och talat om för mig hur jag skall vara mot mina barn så hade den personen åkt på en smäll, så jag hoppas att du inte träffar på mig i affären...

Visst ryter jag åt ungarna när jag sagt till dem en sak 4000 ggr och de inte lyssnar men för det mesta behövs det inte. Ett ilsket rytande har alltid önskad effekt på barnen så det hade varit enkelt att alltid göra så Troligtvis är det väl för att det INTE händer så ofta som det faktiskt hareffekt på dem...?
Svar på tråden Skriker ni åt era barn?