Skriker ni åt era barn?
När jag har sagt till mitt barn ca 5-6 ggr att det inte får göra si eller så och barnet fullständigt ignorerar en så blir jag ofta arg och eftersom att "bara" höja rösten något inte fungerar så tappar jag behärskningen och skriker tex att så får man inte göra eller vad det nu handlar om.
Problemet är att varje gång det händer så är min sambo på mig direkt och gapar att jag ska hålla käften för barnet förstår ju ändå inte. Visst vårt barn är litet men jag känner att jag måste få visa mina känslor och när jag blir arg så gapar jag! Men eftersom han är på mig varje gång och innför vårt barn talar om för mig hur "fel" jag gör så blir det ju ännu mer att barnet inte lyssnar på mig vilket gör mig riktigt förbannad då på min sambo för jag tycker att han förstör för mig och underminerar mig som förälder!
Visst det är inte rätt sätt att få barnet att lyssna men när inget hjälper så måste jag få ut min aggresion och det är på detta sätt. Är det fel? Är det bättre att jag håller all ilska innom mig som min sambo vill?? Vad händer då den dan när jag inte alls orkar mer och all frustration släpps ut på samma gång?!
Är det nån som känner igen sig eller är jag ensam om att skrika på mitt barn som min sambo tycks tro
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-27 21:21
Vad skönt ni måste ha det som aldrig skriker och höjer rösten åt era barn...ni måste ju ha barn som lyssnar och gör precis allt som ni säger.
Hade gärna bytt en dag eller två med er så hade ni kanske förstått mig mer.
Känns bättre för mig att veta att det finns andra som också skriker för då vet jag iallafall att jag inte är helt ensam om detta. Visst det är inget som är bra men det känns inte som om jag är den enda på jorden som beter mig så.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-27 21:25
Mitt barn är snart 3 år och inne i en riktigt jobbig period samt att jag har en 7 månaders som faktiskt behöver lite mer uppmärksamhet än vad det äldsta barnet gör. Och jag försöker helatiden tänka på att ge båda barnen den uppmärksamhet de behöver men ibland så är det bara så att den minsta behöver det just NU och då blir det nadra barnet helt galet jobbig och ja jag orkar inte upprepa mig hela tiden utan ryter ifrån. Dumt gjort? Ja förmodligen men det hjälper inte att bara ta tag i och prata med barnet för det går inte fram!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-27 21:30
När jag startade den här tråden så var det mest för att höra ifall min SAMBO gör fel i sitt betende under tiden jag har mitt utbrott. Tycker att han kan ta det separat med mig och inte själv stå o gapa på mig!
Jag VET att det inte är bra att skrika och gapa men när jag är mer eller mindre ensam med tanke på att min sambo jobbar kvällar/nätter så är jag alltid hemma själv när det är som jobbigast och det är alltid jag som säger gör inte si eller så...han reagerar aldrig bara sitter och låter barnet klättra kasta saker mm utan att säga nåt så då blir det jag som helatiden är den som tjatar och jag orkar inte hur mycket som helst, ibland har jag lust att bara åka iväg och lämna allt.