Jag jobbar i förskoleklass som förskolelärare och vi använder inte en enda bok. För oss är det viktigt att barnen får lust och vilja att lära. Vi diskuterar mycket med barnen och på höstterminen handlar arbetet mycket om att få ihop gruppen och att arbeta med det sociala samspelet. Vi har "skolverksamhet" på förmiddagarna, men fritidsverksamhet på em. Barnen leker även under skoltid, men mer läroinriktat. Vi har även matte och svenska, i svenska arbetar vi inte med bokstäver utan med stavelser, sammansatta ord, höra vilket ljud som kommer var när man säger något samt mycket annat. I matten arbetar vi med 10-kamrater, mönster, och geometriska former samt mycket annat. Vårt mål är som sagt att lusten, nyfikenheten och viljan att lära ska finnas i ettan. Barnen tycker att det är väldigt kul och är så stolta när de lär sig något nytt.
Allt handlar egentligen om vilka pedagogerna är, hur förskoleklassen ser ut. Har hört av kollegor att man på deras skolor har det precis som i ettan, skolbänkar med bokstavsböcker osv. Trist sätt att arbeta tycker jag. Vi satsar på att ge barnen upplevelser istället. Vi åker på många utflykter och lyssnar mycket på vad barnen är nyfikna på och arbetar utifrån det. I vår verksamhet finns inget som är för svårt eller som vi inte provar på, det handlar bara om hur man bemöter ämnet och barnen. Barnen ska tycka att förskolan är så roliga att de ser fram emot ettan och att få börja skolan på riktigt! Jag har ett kanonjobb, det är så kul att jobba med 6-åringar!