• Sunniva A

Vad lär de sig på 6-års verksamheten?

Min dotter fyller 6 år i sommar och ska därmed börja i 6-årsversamheten. Min undran är vad de egentligen lär sig där, är det ungefär som på förskolan eller är det mer som i ettan fast med mera lek och pyssel? Hon kan redan läsa enkla ord och räkna alla fyra räknesätten om talen inte är för stora. Hon vill lära sig "mer bokstäver och siffror" och förväntar sig detta från "6-års", medan vi föräldrar och förskolepersonal tror att det inte blir så mycket sådant.. Hon kan sitta still länge och pyssla och är duktig på att följa instruktioner. När hon sett ett komplicerat pyssel på TV kan hon berätta i detalj hur man ska utföra det. Om 6-års är som lekis var på 70-talet kommer hon att ha dötråkigt...

• Svar på tråden Vad lär de sig på 6-års verksamheten?
  • Chanteuse

Dom får bekanta sig med bokstäver o siffror samt skolmiljön o dess regler, så kort o gott det är en inskolning till den "riktiga" skolan.

• Sunniva A

Men vad får de konkreta göra? Kan de få skriva, läsa och räkna i olika böcker om de vill det??

• Chanteuse

Ja dom tränar på att skriva bokstäver o siffror i böcker, lär sig ljuda bokstäver för att lära sig läsa lättare ord.

• Chanteuse

Kanske ska tillägga att om hon nu är duktig så tror jag att dom på 6 års, personalen alltså säger till om dom tycker att hon kanske borde hoppa upp en klass.

• Sunniva A

Ska försöka göra ett studiebesök på skolan hon ska gå på och kolla vad de gör där.. Hade inte möjlighet till det när det var öppethus i höstas.

• Lillkorvens mamma

När jag arbetade i 6-årsverksamhet, eller förskoleklass som det heter, tyckte jag som lärare att det var synd att förskollärarna där använde sig så lite av sin förskolepedagogik. Man "lekte" skola. Förskoleklasserna på många ställen i landet är mer traditionell skola, än själva skolan. Många av de matte- och svenskaböcker som finns för sexåringar är ganska dåliga, tycker jag. Man skriver siffror och bokstäver utan att arbeta med taluppfattning och språklig medvetenhet. Det är just de två bitarna en förksoleklass ska fokuser på. Om ett barn däremot har de bitarna - språklig medvetenhet och bra taluppfattning - kan man ge dem böcker att arbeta självständigt i. Skolans uppdrag är att möta varje individ på dess nivå!

• FiaG

prata med lärarna i förskoleklassen där din dotter ska börja. Berätta vad din dotter kan, och hör om det finns möjlighet för henne och hoppa upp en klass om du tror de är bäst för din dotter. Vad anser förskollärarna din dotter har nu?

• anne h

Det är olika beroende på vilken förskoleklass det är..
    HÄR lär de sig läsa och skriva, på andra är det mest barnpassning...

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Sunniva A

Jag ska göra studiebesök på torsdag i den skolan där hon ska gå. Personalen sa att de inte har läsning och räkning med alla barn utan mer bokstavsträning och rim mm, men om någon var speciellt intresserad skulle det gå att få extra uppgifter. Ska be att få se vad de gör i sina övningsböcker och pärmar.

• cfn79

Vill bara påminna om att låta era barn få vara barn ett litet tag till! Det sätts ofta lite för höga krav på 6 åringarna nu bara för de ska lära sig att läsa och skriva. Alla barn mognar i olika takt och även om ditt barn är nyfiken och frammåt så skulle jag avråda extrauppgifter. Låt henne göra det de andra barnen gör men efter hennes kunskapsnivå. De ska inte vara färdiga läsare och skriva när de börjar ettan. I 6 års ska de bara bli nyfikna och känna glädje och lust med sina nya färdigheter. Ofta kan den nyfikenheten försvinna om kraven och förväntningarna är för höga.

Leken är fortfarande av största vikt. De lär sig via leken också!

• Sunniva A

Nu har vi varit på besök och det verkar ju OK. Arbetsböckerna var väldigt enkla, hon kan det mesta redan nu. Ev. skulle de ändras till i höst. Jag fick titta i "lärarboken" som var väldigt strukturerad, de jobbar enl Bornholmsmodellen, med detaljplanerade undervisningspass. Läraren sa att den grundliga genomgången var väldigt viktig för de barn som hade lite svårt för sig, de var mycket hjälpta av metoden inför 1:an. Men de som har lätt för sig kan ju ha nytta av en ordentlïg genomgång de oxå, annars kan det ju lätt bli luckor så att sammanhangen inte blir tydliga längre fram. Det var väldigt mycket pyssel och skapande verksamhet så det kommer att passa min dotter bra.

• Snurran1

Jag jobbar i förskoleklass som förskolelärare och vi använder inte en enda bok. För oss är det viktigt att barnen får lust och vilja att lära. Vi diskuterar mycket med barnen och på höstterminen handlar arbetet mycket om att få ihop gruppen och att arbeta med det sociala samspelet. Vi har "skolverksamhet" på förmiddagarna, men fritidsverksamhet på em. Barnen leker även under skoltid, men mer läroinriktat. Vi har även matte och svenska, i svenska arbetar vi inte med bokstäver utan med stavelser, sammansatta ord, höra vilket ljud som kommer var när man säger något samt mycket annat. I matten arbetar vi med 10-kamrater, mönster, och geometriska former samt mycket annat. Vårt mål är som sagt att lusten, nyfikenheten och viljan att lära ska finnas i ettan. Barnen tycker att det är väldigt kul och är så stolta när de lär sig något nytt.
    Allt handlar egentligen om vilka pedagogerna är, hur förskoleklassen ser ut. Har hört av kollegor att man på deras skolor har det precis som i ettan, skolbänkar med bokstavsböcker osv. Trist sätt att arbeta tycker jag. Vi satsar på att ge barnen upplevelser istället. Vi åker på många utflykter och lyssnar mycket på vad barnen är nyfikna på och arbetar utifrån det. I vår verksamhet finns inget som är för svårt eller som vi inte provar på, det handlar bara om hur man bemöter ämnet och barnen. Barnen ska tycka att förskolan är så roliga att de ser fram emot ettan och att få börja skolan på riktigt! Jag har ett kanonjobb, det är så kul att jobba med 6-åringar!

• Snurran1

Vill tillägga att vi arbetar utifrån Bornholmsmodellen, men har inga böcker till barnen för det. Vi arbetar också enligt en läroplan och barnen ska få med sig vissa saker när de börjar ettan, men vi väver in detta genom lek och gör mycket annat också. Det viktiga är som sagt att barnen har kul och lär sig omedvetet.

• Sunniva A

Den "övningsbok" som de hade, med ett Troll, hörde egentligen inte till Bornholmsmodellen, men de verkade vilja ha en bok iallafall. Fast det går säkert lika bra utan. Så som du beskriver ditt jobb hoppas jag att det blir för min dotter oxå.

• Ari Gold

Det man lär sig i förskoleklassen är till stor del grundläggande sociala färdigheter som krävs i klassrumsmiljön.

Till exempel att vänta på sin tur, att lyssna på andra, att sammarbeta, att lösa konflikter mm.

Många barn behöver träna mycket på detta även om de är duktiga på "kunskapsbiten" Min son (som redan kunde läsa och skriva då han började 6-års) lärde sig till exempel att ta mer plats och att våga prata inför grupp. Han var väldigt blyg innan men utvecklades mycket under det året.

Hur man arbetar i förskoleklassen varierar oändligt mycket. I vissa skolor är man väldigt fokserad på traditionellt skolarbete och "fylleriövningar". På andra ställen arbetar man mer med leken som redskap. I min sons skola hade de inga skolbänkar i klassrummet utan bara olika lekytor, och en matta där de hade samling och tränade på språklig medvetenhet osv.

Viktigt att komma ihåg är att förskoleklassen ska förbereda för skolan, inte ta över uppgifter som eleverna tidigare tränade på i första klass.

• Ari Gold

Sammanfattningsvis tycker jag inte du ska utgå från att det inte finns något som din dotter behöver lära sig i förskoleklassen. Även om hon kan jättemycket på vissa områden finns det säkert andra områden där hon behöver träna mycket mer - även om det inte handlar om just kunskapsbiten.

• Sunniva A

Min dotters blivande förskoleklass har ett eget hus som är en fd förskola och ser därför ut mer som en förskola än en skola. Där finns inga skolbänkar utan flera stora bord i olika rum. I samma lokaler är det fritidsverksamhet morgon och eftermiddag, med samma personal, så man kan säga att hon kommer att gå på fritids hela dan

• anne h
    Sunniva A skrev 2008-03-24 20:55:30 följande:
    Min dotters blivande förskoleklass har ett eget hus som är en fd förskola och ser därför ut mer som en förskola än en skola. Där finns inga skolbänkar utan flera stora bord i olika rum. I samma lokaler är det fritidsverksamhet morgon och eftermiddag, med samma personal, så man kan säga att hon kommer att gå på fritids hela dan
    tycker det låter som mina barns skola (L/M/H) Helt normalt utseende alltså på lokalerna.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Vad lär de sig på 6-års verksamheten?