• Enya73

Hur får man bort dessa irriterande små blomflugor!

Fick för en tid sedan en krukväx och det verkar som att jag även fick flugorna på köpet. Detta är alltså inomhus. Kan någon tipsa mig om hur jag blir av med dessa?

• Svar på tråden Hur får man bort dessa irriterande små blomflugor!
  • jenni84

cigarett fimpar i blomjorden ska tydligen göra susen......funkade hos oss när vi fick in dom.....eller raid spray om det är riktigt illa.

• Isaksmor

Man kan köpa tape och sätta på krukan eller i närheten. -Alltså flugpapper! Har sett det på netto och rusta

• Enya73

Tack!
    Vi röker inte, men har en granne som röker som bara den. Får väl be henne om några fimpar

• Enya73
    nomana skrev 2008-02-13 23:09:32 följande:
    Blanda äppelcidervinäger (någon matsked eller så), pyttelite diskmedel (en droppe), honung och varmt vatten -- världens bästa blomflugefälla!Finns en annan tråd: www.familjeliv.se/Hus-hem/Forum-5-150/m289188...
    Just detta försökte jag med men de små rackarna visste bättre än så.... Detta funkar dock perfekt på bananflugor.
  • Nicka74

Nej, testa nomanas tips! Det funkar!!

Jag hällde blandningen i en liten glasburk på kvällen och morgonen efter låg det ett tjugotal små stackare och flöt där i! :)

• Nicka74

Aha... du har redan testat... Då måste det ha varit bananflugor jag hade då! ;)

• nomana
    Svar på #5
    Läs vidare i tråden jag länkade till - där står det mer om blomflugor om jag inte minns fel. Lycka till!
  • Enya73

Tack nomana! och alla andra som svarat!

• veera

Jag har prövat nåt som heter Nemablom. Det är nematoder som man blandar med vatten och vattnar krukväxterna med. Nematoderna äter då upp blomflugans larver-inga fler blomflugor. Det funkar på blomflugor som lägger ägg i blomkrukor, inte på bananflugor.
    http://www.bionema.se/?lang=se&menuID=1&subID=1

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Ankianka79

Strö på myrmedel (typ Myrr) på jorden och vattna. Upprepa efter någon vecka.
    Detta brukar ta död på dem.

• 79Ninni

Såpvatten. Blanda såpa i vanligt vatten och vattna med det. Spraya även bladen. Om det inte hjälpt efter en vecka så kan du byta jorden, flugorna lägger nämligen ägg i den och man kan bara ta död på redan kläckta flugor så man får vara lite ihärdig.

• zigge4ever

Man kan stoppa tändstickor med svavlet ner i blomkrukan, annars kan man prova att strö ut "lössnus" (kanske inte världens trevligaste, men det funkar om de inte är för många)

• 080808

Jag brukar köra med Pyrex. Det finns att köpa småflaskor i nästan varje affär som har blommor. Mina flugor dyker upp när jag precis har inhandlat någon ny planta, eller när någon planta har stått fuktigt för länge... Man kan både vattna med det, eller spraya på bladlöss. Mina luftrör är inte så glada när jag tar fram flaskan, men det är ett medel som löses upp ganska direkt så det irriterar bara medans particklarna är i luften (5min kanske)...

Svar på tråden Hur får man bort dessa irriterande små blomflugor!