Bål recept???
Hej på er!!!
Jag skulle behöva lite ideer på bål recept.....har någon gjort en riktigt god bål som ni vill dela med er ingredienserna till så vore jag MYCKET tacksam ska ha 30-års kalas i helgen!!!!!
Tack på förhand!!!
Hej på er!!!
Jag skulle behöva lite ideer på bål recept.....har någon gjort en riktigt god bål som ni vill dela med er ingredienserna till så vore jag MYCKET tacksam ska ha 30-års kalas i helgen!!!!!
Tack på förhand!!!
Denna bjöd vi på på vårat bröllop.
Supergod!!!
www.tasteline.com/default.ns&llngRID=2925&intChannelID=2
OK tack för tipset!!!
Delar med mig av några av mina bål recept som jag har:
Fruktig bål
1/2 -1 liter jordgubbar
2-4 msk socker
1 dl sherry
1 flaska vitt vin ( 75 cl) halvtorrt
1 liter fruktsoda eller 2 flaskor (63 cl) cider
isbitar
Beräkna 2-4 dl per person.
Skölj och skiva jordgubbarna. Lägg dem i en stor skål och strö över sockret. Häll över sherry och vin ca 1 timme före serveringen. Ställ skålen kallt. Tillsätt fruktsoda eller cider och isbitar strax före serveringen.
Fruktig vårbål
bål
12 glas (cirka 2,1 liter bål)
1 liter tranbärsjuice
5 dl ananasjuice
3 dl apelsinjuice
33 cl sodavatten
(vill man ha alkokhol o bålen kan man ta i vodka eller vitt vin efter smak)
1 apelsin
1 liten melon
2 kiwi
Lägg iskuber eller stort isblock i skål. Blanda i kalla drycker. Skölj apelsin, dela och skiva den. Dela melon i klyftor och skär ut kött samt tärna det. Skala kiwi och tärna dem. Tillsätt frukten och servera.
Sommarguld räcker till ca 8 glas
0,5 l citronjuice
0,5 l limejuice
0,5 l ananas-grapejuice
0,5 l Bacardi rom
4 st limefrukt
0,5 l citronsaft
Blanda citronjuice, limejuice och ananas-grapejuice med rommen.
Toppa med citronsaft-isbitar och garnera med limeklyftor.
Dagen innan festen fryser man citronsaft till isbitar.
Gin och rosmarinbål (räcker till ca 20glas)
0,75 l Gin
12 stlimefrukt
1 krukarosmarin
2,5 lFruktsoda
is
Kan förberedas innan: Skär limefrukterna i klyftor, gärna åtta klyftor per frukt. Lägg en garneringsklyfta per glas åt sidan och mortla resten av limeklyftorna tillsammans med alla bladen från rosmarinkrukan (ta inte med stjälkarna). Häll på gin och ställ åt sidan. Ställ upp glasen i raka led med en limeklyfta på kanten.
Fyll upp med sodavatten och massor av is när de första gästerna har gjort sig hemmastadda.
Kan förberedas innan: Skär limefrukterna i klyftor, gärna åtta klyftor per frukt. Lägg en garneringsklyfta per glas åt sidan och mortla resten av limeklyftorna tillsammans med alla bladen från rosmarinkrukan (ta inte med stjälkarna). Häll på gin och ställ åt sidan. Ställ upp glasen i raka led med en limeklyfta på kanten.
Fyll upp med sodavatten och massor av is när de första gästerna har gjort sig hemmastadda.
Rabarber och vaniljbål /räcker till ca 20glas)
0,75 l vaniljvodka
0,9 l koncentrerad rabarbersaft
0,5 l jordgubbar
7 st citroner
2,25 l sodavatten
is
Kan förberedas innan: Skär citronerna i klyftor och dela jordgubbarna. Grunda bålskålen med vodka, rabarbersaft, citron och jordgubbar. Ställ upp glasen i raka led, gärna med ett jordgubbsgarnityr på kanten.
Fyll upp med sodavatten och massor av is när de första gästerna har gjort sig hemmastadda
Mojitobål (ca 20 glas)
0,7 l ljus rom
4,5 dl sockerlag
12 stlimefrukt
1 krukamyntablad
2,25 l sodavatten
is
Kan förberedas innan: Skär limefrukterna i klyftor, gärna åtta klyftor per frukt. Lägg en garneringsklyfta per glas åt sidan och mortla resten av limeklyftorna tillsammans med alla myntabladen från krukväxten. Häll på sockerlag och rom. Ställ upp glasen i raka led med en limeklyfta på kanten.
En enkel, god och "effektiv" bål är att blanda
Vitt vin
Alkoholfri päroncider
Sprit
Tärnade päronbitar
Is
Det går att göra den väldigt stark om man vill utan att den smakar så.. men självklart väldigt god även som mildare variant