• PaolaCastro

Någon som har fött eller ska föda i Karlstad????

Hej!Undrar om det finns mer par än vi som ska föda i karlstad???Och undrar även om ni som har fött barn där tycker de är en bra förlossnings avd. samt barnmorskor. Får man mycke hjälp. hur e dom..Trevliga/otrevliga..Och vart hamnar man efter förlossningen..Patienthotellet eller??Hur e dom där??Finns de hjälp att få.Tex: amningshjälp.Får pappan sova över?,Vad ska man ha med sig till BB??Vad finns och vad finns inte..Skulle va väldigt lugnande att veta lite om Karlstads förlossnings avd samt efter vården innan man ska bege sig dit om tre veckor. Tack i för hand..Paola

• Svar på tråden Någon som har fött eller ska föda i Karlstad????
  • Pelsa

Jag födde på Karlstad BB för lite drygt 2 år sedan och jag tyckte att det var ett jättebra ställe. När jag kom in var det en barnmorska där som säkert var bra men hon passade verkligen inte mig (alldeles för mesig!). Men hon byttes av efter en stund och då kom världens underbaraste människa, både jag och sambon trivdes jättebra med henne. Så det är nog ganska personligt detta med vilka barnmorskor man tycker är bra.
    Efter förlossningen fick vi bo på patienthotellet där de hade egna rum med dusch och toalett där man fick bo med barn och pappan. Sköterskor och barnmorskor fanns tillgängliga hela tiden.Där hade dom också en genomgång om amning avrje dag men man fick också personlig hjälp om man ville ha det.

Ombyteskläder till dig och pappan och toalettsaker inkl stora bindor! är bra att ha med sig. Mer bra att ha saker hittar du säkert om du surfar runt lite.

Vi var på visning av förlossningen och pationthotellet innan och det kan jag verkligen rekomendera. Var en trygghet att veta precis var man skulle ta vägen när det väl var dags.

Lycka till!!!!!

• Destined star

har bara positivt om att säja om k.stads förlossning...fantastiskt bemötande osv..... p-hptelet finns men idag så har de inte personal på det sättet som det var när jag var där sist för två år sen...

• PaolaCastro
    Svar på #2
    Men hur e det nu för tiden..Hörde att livets träd är stängd..och att det bara är ett hotell som inte finns så mycket hjälp att få på utav barnmorskor osv. Utan måste mer eller mindre klara sig själv.Någon somm fött nu senaste tiden som vet???
  • Elli80

Hej!
    Jag och min sambo väntar vårt första barn, Bf 25/2. Vi bor i Karlstad och ska föda där. Jag tror att det kommer bli bra. Livets träd är stängt och det finns inte längre bm på patienthotellet. De har däremot öppnat en ny eftervårdsavd där man kommer kunna få hjälp med vad man nu behöver. Man får även ringa avd 11 dygnet runt om man är orolig över något övrig tid då eftervårdsavd. har stängt. När har ni bf?

• Trolltrio

Jag har inte fött sedan förändringen, men kommer göra det inom kort. Som jag förstått är livets träd mycket rikitgt stängt, men det finns personal att tillgå från avd 11 dygnet runt, samt personal som finns på vad de kallar eftervårdsmottagningen.
    Kika in på hemsidan: www.liv.se/liv_templates/Page____6601.aspx
    Där står om både avd 11, patienthotellet och eftervårdsmottagningen.

Man behöver ha med sig allt som man behöver efter en förlossning, på hotellet finns ingenting. På 11an däremot får man blöjor o bindor.

Jag födde där för 18mån sedan, och tyckte vi fick ett jättebra bemötande, och de är väldigt tjänstvilliga och hjälper till med allt man behöver.

Lycka till!

• PaolaCastro
    Elli80 skrev 2008-02-14 09:21:33 följande:
    Hej!Jag och min sambo väntar vårt första barn, Bf 25/2. Vi bor i Karlstad och ska föda där. Jag tror att det kommer bli bra. Livets träd är stängt och det finns inte längre bm på patienthotellet. De har däremot öppnat en ny eftervårdsavd där man kommer kunna få hjälp med vad man nu behöver. Man får även ringa avd 11 dygnet runt om man är orolig över något övrig tid då eftervårdsavd. har stängt. När har ni bf?
    Så du tror att det går bra att ringa till avd 11 om man kar problem att amma sitt barn. Vårat första barn vile inte bli ammad,så jag har totalt glömt bort hur man gör. Vi har bf den 3 mars..kanske ses på patienthoteller.ler..
  • PaolaCastro
    Trolltrio skrev 2008-02-14 09:21:52 följande:
    Jag har inte fött sedan förändringen, men kommer göra det inom kort. Som jag förstått är livets träd mycket rikitgt stängt, men det finns personal att tillgå från avd 11 dygnet runt, samt personal som finns på vad de kallar eftervårdsmottagningen.Kika in på hemsidan: www.liv.se/liv_templates/Page____6601.aspxDär står om både avd 11, patienthotellet och eftervårdsmottagningen.Man behöver ha med sig allt som man behöver efter en förlossning, på hotellet finns ingenting. På 11an däremot får man blöjor o bindor.Jag födde där för 18mån sedan, och tyckte vi fick ett jättebra bemötande, och de är väldigt tjänstvilliga och hjälper till med allt man behöver.Lycka till!
    Tänkte lite mer på om man måste ha med sig badlakan och handduk, eller finns sånt där. bra att veta. antar att sängkläder och sånt finns där..eller ska man ha det oxå med sig? vet att bindor,blöjor,babykläder, kläder till mor och far, tvål,schampoo,balsam,lotion ska man ha med sig. Men när babyn föds, ska man då ta fram de egna babykläderna så att de klär babyn efter mätning och vägning, eller tar de på babyn en liten tröja och blöja på förlossningen..det gjorde dom på Näl i allafall.Därför undrar jag så mycke. När ska ni ha nu då??Lycka til på er med..
  • Trolltrio

PaolaJonasLinus: Patienthotellet är som vilket hotell som helst, det finns sängkläder, handdukar och dyl.

Oss frågade de om vi hade egna kläder att ta på barnet efter förlossningen, eller om de skulle ta på deras kläder. Eftersom sonen kom 6 veckor tidigt had ejag inte köpt nåt än, utan de tog på sina kläder i strl62. Han hade 40 i en månad, så det såg lite kul ut!

Ang amningen så ska det bara vara att kontakta 11an på helger, kvällar o nätter, o på dagarna är eftervårdsmottagningen öppen för såna frågor.

Jag hamnar troligen på 11an först några dagar, sedan hotellet medan barnen hamnar på 10an. Väntar tvillingar med bf 16e mars, men de lär ju komma lite tidigt, borde komma när som helst nu.

• Elli80

Ja som jag förstått det så kan man ringa avd 11 närsomhelst om vadsomhelst. Dessutom så finns ju eftervårdsavdelningen. I övrigt är det som hoppsan06 skrev som vilket hotell som helst vad gäller lakan mm. Tänk bara på att det kostar pengar för pappan att bo och äta... Jag vi kanske ses där. Jag går förhoppningsvis lite över tiden, är nyopererad i handen och vill gärna bli av med mitt enorma bandage innan bebisen kommer... Men man får ju inte välja haha...

• PaolaCastro
    Elli80 skrev 2008-02-15 14:37:47 följande:
    Ja som jag förstått det så kan man ringa avd 11 närsomhelst om vadsomhelst. Dessutom så finns ju eftervårdsavdelningen. I övrigt är det som hoppsan06 skrev som vilket hotell som helst vad gäller lakan mm. Tänk bara på att det kostar pengar för pappan att bo och äta... Jag vi kanske ses där. Jag går förhoppningsvis lite över tiden, är nyopererad i handen och vill gärna bli av med mitt enorma bandage innan bebisen kommer... Men man får ju inte välja haha...
    men kostae det bara för pappan..och hur är det för oss...hur mycke betalar vi.. men gud vad otur att du operera handen nu när du snart ska ha. men tänk att det är bättre att du kanske är bra i handen då lill bebben behöver all tid. slippa tänka på smärtan utav handen.kram
  • Trolltrio

Från hemsidan:

Kostnader
    För nyblivna mammor är boendet på patienthotellet kostnadsfritt.
    Pappa eller annan anhörig betalar 225 kr per dygn (september 2007). Frukost och kvällsmat ingår. Lunch och middag finns i Patienthotellets restaurang. Boendet på Livets Träd betalas vid utcheckningen, kontant eller med kort.
    Syskon: barn 2-8 år 100 kr per dygn. Frukost och kvällsmat ingår. Barn under 2 år gratis.

När vi bodde där för 1,5 år sen klostade det 80kr för mammorna, de tycks ha tagit bort denna avgift nu.

Elli80: Hoppas bebisen stannar lite extra då!

Då kanske vi ses alla tre, vem vet...

• wiwwi81

Tycker de varit toppen på förlossningen de två gångerna jag varit där.....sitter nu o väntar in en tredje tur till CSK då jag väntar mitt tredje barn....BF +1 så det kan ju bli närsomhelst....lite nervöst men men.......

• PaolaCastro
    Svar på #12
    Trolltrio skrev 2008-02-15 15:56:08 följande:
    Från hemsidan:KostnaderFör nyblivna mammor är boendet på patienthotellet kostnadsfritt.Pappa eller annan anhörig betalar 225 kr per dygn (september 2007). Frukost och kvällsmat ingår. Lunch och middag finns i Patienthotellets restaurang. Boendet på Livets Träd betalas vid utcheckningen, kontant eller med kort.Syskon: barn 2-8 år 100 kr per dygn. Frukost och kvällsmat ingår. Barn under 2 år gratis. När vi bodde där för 1,5 år sen klostade det 80kr för mammorna, de tycks ha tagit bort denna avgift nu.Elli80: Hoppas bebisen stannar lite extra då!Då kanske vi ses alla tre, vem vet...
    Så du menar att det är kostnads fritt nu för mamman..Jag trode fortfarande det va 80kr för mamman. Men Hur betalar pappan då.Betalar han för varje måltid han äter eller den dagen vi beger oss hem..Hoppas vi ses i karlstads patienthotell..Alltid kul att lära känna lite nytt folk..och hur går de nu då med handen??Har du mycke ont???kram
  • PaolaCastro
    wiwwi81 skrev 2008-02-15 17:00:50 följande:
    Tycker de varit toppen på förlossningen de två gångerna jag varit där.....sitter nu o väntar in en tredje tur till CSK då jag väntar mitt tredje barn....BF +1 så det kan ju bli närsomhelst....lite nervöst men men.......
    Gud!hoppas att det blir snart lill bebisen kommer ut. måste va jobbigt för dig nu när du har gått över..Gick du över med dina andra barn???brukar sägas att går man över första gången, så gör man det dom andra gångerna oxå..
    Lycka till nu då på förlossningen..Jag hoppas det är bra i karlstad.Näl va ju skit kass, Aldrig mer att jag ska föda där.Men åter igen..lycka till
  • Cia 77

Hej på er! Jag kommer istort sett precis därifrån med min lilla guldklimp, hon föddes i lördags morse och allt gick jättebra. Helt underbar barnmorska! När man har fött på förlossningen så måste man vara med på en rond innan man släpps vidare antingen för tidig hemgång eller patienthotellet. En slags besiktning av mamma och bebisen,jättebra. Vi bodde två nätter på patienthotellet, superbra verkligen, fina rum där både pappa och syskon får va med om man vill det. Jättefin matsal i anslutning med bra mat! Om man behöver hjälp på hotellet, vilket inte ligger alls långt från förlossningen, så finns en eftervårdsavdelning med underbar personal!!Har bara positivt att säga om Karlstad, födde där 06 och nu 08 och det fungerade toppen båda gångerna! Lycka till alla ni andra som ska dit!!

• moli32
    Svar på #13
    Pappan betalar för varje gång han äter lunch. Kommer tyvärr inte ihåg hur mycket det kostar men tror det är ca 70 kr och de serverar kanon god mat på patienthotellet. Jag hade en ganska snabb förlossning så vi hade samma barnmorska och sköterska hela tiden och de var jättebra. boendet på patienthotellet var ganska bra. Lite trista rum bara
  • wiwwi81

i lördags kom hon våran lilla Ellen. Hade världens underbaraste barnmorskor!! Låg ett par dagar på avd 11 så det blev inte pat.hotellet som det var tänkt men personalen var helt toppen verkligen!!

• moli32
    wiwwi81 skrev 2008-02-19 10:04:51 följande:
    i lördags kom hon våran lilla Ellen. Hade världens underbaraste barnmorskor!! Låg ett par dagar på avd 11 så det blev inte pat.hotellet som det var tänkt men personalen var helt toppen verkligen!!
    grattis
  • Elli80

Hej!

Vår lille bebis ville ut lite tidigare, så det var bara att föda med handen i paket... Det gick bra! Födde på lördagen den 16:e februari och allt gick ganska snabbt. Hur går det för er andra?

Svar på tråden Någon som har fött eller ska föda i Karlstad????