• Vips

Känner mig som världens sämsta förälder just nu..

Min dotter är sjuk i hög feber och har haft från o till nu i några dagar. Att få i henne medicin är omöjligt. Jag har föröskt allt, i saft, juice, ge henne present, godis efter...pratat försökt förklara, blivit arg osv. inget hjälper. Inatt vaknade hon helt het och jag kände att jag måste verkligen få i henne nån alvedon. Det slutade med hjärtskärnade skrik som har etsat sig fast i hjärnan på mig nu. Vi fick ge henne stolpiller, hon vägrade dricka nåt och jag fick hålla fast henne och stoppa i pillan. Men jag mår så dåligt över det.. jag vet att jag hjälper henne på ett sätt, men det känns så kränkande att tvinga liksom...
    jag mår så dåligt över detta nu...
    Till saken hör att jag är väl inte den bästa på att sätta gränser heller pga just min känslighet, vilket säkert är helt fel, men ibland är det inte så lätt att göra allt rätt här i livet.

Hur som helst, fler som känner som jag? eller är det jag som bara är allmänt känslig?

Hur gör ni andra för att suppen ska glida in lättare? nåt tips?

• Svar på tråden Känner mig som världens sämsta förälder just nu..
  • fiskbulle666

Jag mår också dåligt när min bebis mår dåligt, säkert frustrationen över att inte kunna "ta bort det onda" direkt!
    Suppar är nog helt klart att föredra om hon inte vill ta munvägen, iallfall så länge de är ganska små

Man borde inte behöva ha nåt extra glid på suppen, den är ju behandlad? Olja el vaselin kanske annars?

Tror att man inte ska visa att man tycker att det är en märkvärdig grej att ta medicin, alltså självklart visa medkänsla, men inte tycka synd om för mycket. För medicin är ju nåt självklart som de måste ha, inget som går att förhandla

• cicci85

Jag tycker att det är jättejobbigt när man är tvungen att göra något som barnet inte vill. Men ibland måste man ju.
    Tycker att det är viktigt att förbereda barnet och berätta vad som kommer att hända.
    Det värsta jag har gjort är att hålla fast honom när läkaren skulle sy två stygn i pannan. Jag fick hålla fast honom och en sköterska hålla fast huvudet, det var riktigt hemskt! Men så fort det va klart och han fick välja märke så va han glad igen och han va nog lite stolt, han visade såret för alla han träffade och berättade att han varit hos doktorn!

Har su supparna i kylen så att de är hårda när de ska in? Då brukar det va lätt att få in dem!

• Canberra

Ah snalla du, inte ar du en dalig foralder! Jag tycker att ibland ar man en bra foralder just for att man gor det man *vet* ar bast for barnet, inte det de nodvandigtvis vill... om de har feber ar det ju viktigt att forsoka fa ner den, men det vet ju inte de, de kanner sig bara olustiga och kan inte satta ord pa varfor.

Tank inte for mycket pa det, utan var stolt over att du klarade av att gora det du vet ar bast for henne. Hoppas hon snart mar battre.

Kan tyvarr inte hjalpa dig angaende supparna, jag har aldrig lyckats fa in en... vi kor med flytande alvedon som vi ger med pipett, ibland en droppe i taget, i munnen. Som tur ar gillar sonen smaken.

Om det ar nagon trost sa tror jag att det ar vi foraldrar som uppfattar just suppar som krankande, for barnet ar ju stjarten nat helt naturligt och sakert inte mer krankande att an att tex fa medicin via pipett i munnen. Det ar nog vi vuxna som lagger in fler 'betydelser' i stjarten och hela det omradet an vad de gor, sa att saga.

• spacecat

Vet hur du känner dig. Och jag lovar du är en bra förälder!!!

I alla fall så tror jag att det bästa är att vara bestämd och försöka att i alla fall inte visa att man tycker det är hemskt att göra det man gör. Inte lätt, jag vet!

Själv har jag alltid haft suppar till mina barn. Dom har konsekvent vägrat ta flytande medicin så suppar är det bästa. Som någon skrev, olja eller vaselin är bra att ha när man ska stoppa in det i rumpan. Det använde dom en gång när vi var på akuten med äldsta sonen faktiskt. Det var där jag fick lära mig det.
    Lycka till i alla fall och jag hoppas att din dotter mår bättre snart!

• Jennyrockar

Jag ger hellre en supp på en ggn än å hålla på å bråka om å få i barnen oralt. Alvedon funkar oralt men bara för att minstingen gillar smaken, den stora killen måste jag ge supp annars blir det inget alls.

Dom blir ledsna å den stora går runt läääänge efteråt å säger att han har ont i rumpan, (jag ändå huuur försiktig som helst) men å andra sidan så går febern ner å han kan leka å va uppe en stnd ist.

~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
  • Jennyrockar
    8Emilie8 skrev 2008-02-14 08:31:45 följande:
    Jag har hört att man ska föra in suppen bakåfram?
    VA? hur då menar du?

Som jag ser det finns det bara ett sätt att sätta in den, "spetsiga" sidan först. Det gör att det "platta" lite inåtgående delen får ett vakuum å förhindrar att den åker ut.
    ~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
  • Vips

ÅÅhh tack alla söta!
    Det kändes mycket bättre att läsa er inlägg.

cicci85: Jag har inte haft dom i kylen, ska genast lägga dom där!
    Sen blir det vaselin också.

Canberra: Tack! DU satte lite spiken också på hur jag känner. det här med att man tycker liksom att det är kränkande just med stjärten,

så tack för alla ni söta att ni förstår och att ni svarade, det betydde mycket för mig!

/Annika

• cicci85
    8Emilie8 skrev 2008-02-14 08:31:45 följande:
    Jag har hört att man ska föra in suppen bakåfram?
    Du kan föra in den med antingen den trubbiga eller spetsiga änden först. Möjligtvis är det mindre risk för att den halkar ut om du för in den med den trubbiga änden först.
  • Zinka

På sjukhus för dom in den med den trubbiga änden först.! Jag förstår precis hur du känner jag ger min dotter på 11 mån medecin varje dag har gjort sen hon var 5 mån och jag känner mig usel varje gång men det är bara tänka på barnets bästa hela tiden!

Svar på tråden Känner mig som världens sämsta förälder just nu..