• deona

Hur förvarar man en tårta egentligen?

Tänkte vara lite husmorlig av mej o baka en tårta till min man idag. Men vet inte alls hur jag ska förvara den... Har ingen kartong o den kommer knappast få plats i en burk hller. Den kan ju inte heller stå som den är i kylen, är rädd för att den ska suga åt sej lukten av all annan mat. T ex kattmaten. Blä! O så kan den inte stå i rumstemperatur antar jag.
    Så är det nån som har nån fiffig ide skulle jag bli jätteglad.

• Svar på tråden Hur förvarar man en tårta egentligen?
  • Upia

Jag brukar ställa min i en kartong på balkongen men utan kartong skulle jag nog inte våga ställa ut den.
    Om du bakar den i en springform kan du kanske använda den som lock ovanpå när den sen står på en tallrik?

• Annamaja

stoppa några tandpetare i tårtan och ha folie på tårtan så klarar den sig bra. Eller så kanske du kan göra bottnarna och ha folie på tårtan och sen dekorera den innan den ska ätas.

• Sexymala

Den skall stå i kylen, precis som den är.
    Du behöver inte ha den i något. Men ta ut mat som kan ge lukt, som lök och ja, kattmat.
    Är det vanlig gräddtårta du tänkt eller?!

• deona

Tack för svaren. Har inga tandpetare, men kanske kan använda nått annat om jag letar tillräckligt noga. Det är en vanlig gräddtårta ja, o sånt har ju en förmåga att suga åt sej annat. Iallafall när min mamma har bakat. Men tandepetare o folie, ska det vara vanligt folie eller plast?

• CarlHerman

Lägg på aluminiumfolie, det går ju forma till så att det inte ligger precis tätt på tårtan. Annars täck bara över bottnarna och lägg på grädde eller marsipan eller vad du ska ha precis innnan servering så riskera du inte att förstöra nåt.

Svar på tråden Hur förvarar man en tårta egentligen?