• monella

raka huvudet på nyfödda?

Hej!
    Jag är gift med min underbara man som är muslim...själv håller jag på att religionsforska eller vad man ska säga. Är uppvuxen "utan ngn religion" om ni förstår vad jag menar jag är döpt men inte konfirmerad. Men jag har på sistone kännt att jag vill tillhöra en tro eftersom min tro på gud alltid har funnits där. Jag har läst bibeln vilken inte tilltalat mig alls å nu läser jag om islam och oxå koranen och jag har fastnat helt. Så mkt av det ja läst passar mig och låter helt logiskt nu till min fråga...Har inte bestämt mig för att konvertera eller så än men tanken har definitivt slagit mig om det är så att jag känner i mitt hjärta att det känns rätt kommer jag att göra det. vår son kommer självklart att omskäras men jag har läst och hört att man även rakar barnens huvud när de föds. Måste man det?
    Jag menar anledningen till att man gjorde det var ju för att förr i tiden så vägde man håret å gav vikten i silver åt fattiga om ja inte misstar mig. Hur funkar det idag? måste säga att ja hellre skulle behålla håret på min lilla som om det alternativet finns... hoppas ni orkar läsa =)

• Svar på tråden raka huvudet på nyfödda?
  • Um muhammed

Jag har aldrig hört att man ska raka huvuden på nyfödda men därimot vet jag att araberna säger att håret blir tjockare.
    kommer ihåg att alla tjatade på mig att raka håret på sonen, men jag vägra hehe väntade tills det endå behövdes en trim.

• BrideOf Rocky

Våra grannar rakade huvudet på sin son när han var typ 6 månader, men dom är från Kina.

tja, varför inte?

• skorpionen80

Håret växer ju ut, så det spelar ju inte så stor roll känner jag, värre är det med andra delar som inte växer ut...

• lillamammsen

Personligen så skulle jag vänta med det eftersom det finns chans att barnet får sår...En nyfödd är ju lite känslig mot infektioner också...chansen är väl liten men den finns iaf..

• warda

Jag tror att det är en tradition att raka bort håret på barnet, väga och ge värdet av vikten i guld till fattiga.
    Men det är inte ett måste!

Vi har inte rakat bort håret på våra barn, men det är bra att ge sadaqa i vilket fall som helst, men man kan ju lägga en summa utan att raka hå

• warda

*oj inlägget postades innan jag skrivit färdigt*

men man kan ju ge bort en summa iallafall, utan att raka bort håret
    Sadaqa är gåva till fattiga

• fenomena83

Jo min man påstår också att det är sunna att göra så men jag har också studerat islam mycket och kan absolut inte finna det skriver nånstans att man ska göra så. Så jag tror att det är mer en tradition inom vissa kulturer än har med islam att göra. Vet att dom gör det på massa olika ställen i världen av olika anledingar. Kina, Brasilien, Indien, Afrika mm.
    Min man är från Indien och nu tyckte jag inte att det är så himla farligt att raka håret på ett barn men dock tyckte jag att vi kunde vänta tills hårbotten inte är lika känslig... bebisar har ju en jättefontanell och dessutom känslig hud så det kan ju bli problem. Vi rakade vår son när han var ett och vi var på besök i Indien. Vi hade en fest också ihop med det så det var riktigt trevligt, och jag tror sonen tyckte det va skönt att bli av med sitt jätterufs Dessutom så växte det ut jättesnabbt igen så vad är problemet kan man ju undra.
    Gör det om du vill men bara så du vet så är det inte något som är påbjudet eller rekommenderat inom islam!

• UmmAbdAlRahmaan

Hejsan. Jo det är så att det är sunnah att raka av håret på den sjunde dagen. Alltså inget då måste göra, men det är det bästa helt klart. Läs mer nedan:

Det finns mycket från Sunnahn gällande den nyfödde bebisen:

- Adhaan [böneutropet] reciteras först till barnet snabbt efter födelsen så att det är det första som barnet hör.

- Tahneek: gnida en liten bit av en dadel eller något sött på det nyfödda barnets gom (munhålans tak).

- Raka av det nyfödda barnets hår på den sjunde dagen och ge dess värde från dess vikt i silver och sedan ge ut det i välgörenhet.

- Meddela offentligt den goda nyheten om barnets födelse till familjen och vänner och du kommer att märka att alla blir glada när dem hör om det nya Muslimska barnets födelse!

- 'Aqeeqah är en stark Sunnah och många bland dem lärda anser det vara en obligation för föräldrarna och 'Aqeeqah är att man slaktar två får eller getter om man fick en pojke och ett får eller en get om det blev en flicka och gärna att man gör detta den sjunde dagen efter förlossningen. Profeten (SallAllahu 'Alayhi wa sallam) sade: "'Aqeeqah är en rättighet (över er). (Slakta) för en pojke två får och för en flicka ett (får)." [Ahmad och andra]

Shaving the child?s head then anointing the child?s head with saffron is very beneficial. Then it is prescribed to give in charity gold or silver equal in weight to the hair. This does not have to be done by actually weighing the hair; if it is too difficult to do that, it is sufficient to estimate the weight and give paper currency equivalent to the price of that amount of gold or silver. We ask Allaah to protect us and our children from all evil and to keep them safe and sound in this world and in the Hereafter. May Allaah bless our Prophet Muhammad. Från www.islam-qa.com

• Lillaskrutten

Jag får en känsla av att folk kommer kalla rakning av ett barns hår ochså är ett övergrepp mot barnet, böhöö barnet får ju inte välja

• sakoline
    monella skrev 2008-02-14 09:25:56 följande:
    Hej!Jag är gift med min underbara man som är muslim...själv håller jag på att religionsforska eller vad man ska säga. Är uppvuxen "utan ngn religion" om ni förstår vad jag menar jag är döpt men inte konfirmerad. Men jag har på sistone kännt att jag vill tillhöra en tro eftersom min tro på gud alltid har funnits där. Jag har läst bibeln vilken inte tilltalat mig alls å nu läser jag om islam och oxå koranen och jag har fastnat helt. Så mkt av det ja läst passar mig och låter helt logiskt nu till min fråga...Har inte bestämt mig för att konvertera eller så än men tanken har definitivt slagit mig om det är så att jag känner i mitt hjärta att det känns rätt kommer jag att göra det. vår son kommer självklart att omskäras men jag har läst och hört att man även rakar barnens huvud när de föds. Måste man det?Jag menar anledningen till att man gjorde det var ju för att förr i tiden så vägde man håret å gav vikten i silver åt fattiga om ja inte misstar mig. Hur funkar det idag? måste säga att ja hellre skulle behålla håret på min lilla som om det alternativet finns... hoppas ni orkar läsa =)
    Jo det alternativet finns - du behöver inte raka.
Svar på tråden raka huvudet på nyfödda?