RS virus - hur farligt?
Kan ett spädbarn dö av RS virus, även om barnet kommer under vård i ett tidigt skede?
Kan ett spädbarn dö av RS virus, även om barnet kommer under vård i ett tidigt skede?
Det finns ju ingen riktig bot för rs, så tyvärr händer det att barn dör. Det beror på hur utsatt immunförsvaret är och hur aggressivt viruset är.
Rs-viruset är ej förknippad med någon dödlighet. Detta har jag pratat med barnmorskor, BB-personal och läkare om. Oavsett om du nu skulle få en massa härliga svar om hur farligt det är, så ahr ag inen anldening att tro att dessa yrkesmänniskor skulle ljuga för mig om det. Rs-viruset har funnits i alla tider och återkommer årligen med olika intensitet. det gäller framförallt för tidigt födda barn eller barn med nedsatt immunförsvar som kan bli riktigt dåliga, för många märks det bara som en övre luftvägsinfektion. Blir barnen dåliga KAN det bli aktuellt med tex syrgas samt "fukttält" för att hjälpa dem att andas. Även sondmatning. Alltså: ej förknippad med nån dödlighet, men är OTUREN framme kan sjukhusvård bli aktuellt. Detta kan naturligtvis vara skrämmande för föräldrarna.
Jag har försökt leta efter info på nätet men där står det mest om hur man undviker smittan, vilket är bra.
Men det går tydligen RS på mitt stora barns dagis just nu och en av småsyskonen (till ett annat barn) ligger för tillfället på sjukhus
Jag blir orolig såklart speciellt när både mitt stora barn och jag har de symptom som beskrivs i tex. vårdguiden och vår lille bebis är bara tre månader och är nu förkyld med hosta och snuva.
tack för era svar!
Så här står det ju på Sjukvårdsrådgivningen:
Infektioner med RS-virus kan vara allvarliga. De barn som riskerar att få svårare infektioner är framför allt
Så stämmer inte nån av punkterna är det säkert ingen större fara, men du kan ju ringa sjukvårdsupplysningen och prata om du känner dig orolig.
Ditt barn är ju 3 månader, min kompis barn var under 1 vecka gammal när hon blev smittad.
RS virus är ett väldigt vanligt förkylningsvirus. Ju större man är dess mer motståndskraftig är man.
För små barn är det farligare. Dom allra flesta klarar det bra. Men sen händer det att det blir andningsbekymmer.
Molly08: du verkar vara en klok och sansad människa! Tack
jag förstår att man inte kan de antibiotika eftersom det är ett virus och jag vet att det inte finns något vaccin men det de kan göra på sjukhuset är ju mycket!
Jag vet att det KAN bli allvarligt men om man läser på olika vårdsidor på nätet krävs det ganska sällan sjukhusvård.
... men så blir jag sådär otäckt orolig ändå. (är mamma till en liten ängel så min oro kan inbland bli lite väl hysterisk i förhållande till orsaken)
Kan tillägga att min bebis är i övrigt fullt frisk!
Tack igen för alla svar! Måste nog gå och titta till min lille skatt nu - bara för att han är så fin
Jag träffade en underbarn barnläkare när min skrutt var ordentligt förkyld vid 3 månaders ålder, han sa såhär: Rs är egentligen bara farligt för helt nyfödda, framförallt om de kommit för tidigt, samt barn med hjärtfel. Fast man skulle kunna tro att det är livsfarligt för alla, framför allt om man läser "Vi föräldrar".
Han menade på att det finns en hysteri kring just rs som var otroligt uppförstorad, både på sjukhus och hos föräldrar och han påpekade även att ett barn kommer att ha träffat på flera hundra olika förkylningsvirus när de är ett par år gamla. Så bara för att ett barn är förkylt behöver det inte vara rs, och bara för att det är rs behöver det inte betyda att det är värre än en annan förkylning. Jag kände mig i alla fall mycket lugnare efter att ha pratat med honom.
nej det är svåååårt när man har ett dagisbarn hemma som gärna pussar sin lillebror så fort han kan
är det ngn som vet vad inkubationstiden är för rs-virus?
livrädd att min lilla skrutta på 3veckor ska åka på det
vet inget om inkubationstid, kan det vara ett par dagar?
så här står det på vårdguiden:
Hos små barn börjar sjukdomen som en vanlig förkylning med nysningar och rinnande näsa. Febern stiger vanligtvis upp till 39 grader. Fall utan feber förekommer men är ovanliga. Sedan kommer den typiska hostan som kan påverka andningen.
Sjukdomsförloppet är snabbt och kan utvecklas inom ett par timmar. Den svåraste perioden kommer efter två till tre dagar, när det lilla barnet kan bli mycket påverkat av hostan. Andningen kan bli ansträngd, väsande, pipande och smärtsam.
Rosslande snabb andning, blekhet och att barnet blir blått kring munnen och under naglarna kan vara tecken på att sjukdomen har blivit allvarlig. Spädbarn kan ha svårt att amma, eftersom de har svårt att andas och är täppta i näsan.
Hög feber under flera dagar i kombination med övriga sjukdomssymtom kan göra att barnet blir uttorkat. Symtom på uttorkning är slöhet, insjunkna ögon och att huden blir mindre spänstig.
Sjukdomen brukar gå över på en vecka, men många barn kan hosta under en lång tid därefter.
Vissa barn som varit så sjuka att de behövt vårdas på sjukhus för RS-virus kan få nya andningsbesvär i samband med förkylningar under två till tre år efter infektionen.