Du måste logga in för att svara i en tråd.

• lurksmulan

Hög puls!

Jag har nyligen fått veta att jag har giftstruma och när jag var hos läkaren var min puls på över 100 häromdagen.

På lunchen gick jag upp för 3 trappor, och jag är inte direkt vältränad. Ungefär 30 min senare kollade jag pulsen och då hade jag 102.
    Borde inte pulsen ha sjunkit?

Nu är den hög igen för att jag är stressad.

Han ville att jag ska äta betablockerare men jag har lågt blodtryck, har någon haft den kombinationen och ätit betablockerare?

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • Svar på tråden Hög puls!
  • Eisa

Jag fattar inte varför man måste få Betablockerare för hög puls. Hög puls är aldrig något som sägs vara farligt.

• Saki

Jag har överfunktion i sköldkörteln och hade 120 i puls mest hela tiden, särskilt på kvällarna när jag slappnade av (?) tills alldeles nu när jag fått betablockeraren Tiotil. Har bara ätit den ett par dagar så pulsen är fortfarande ganska hög, och går jag i trappor, eller uppförsbackar med barnvagnen rusar den iväg.

Jag har normalt till lågt blodtryck, när jag var gravid var det ganska lågt och nu har jag "råkat" bli gravid igen. Men ska äta Tiotil ändå. Jag riskerar hellre lite lågt blodtryck än skippar medicinen, det är skiiitjobbigt med konstant hög puls.

Förresten fick jag en särskild medicin mot hjärtklappningen, som heter Seloken. Det är inte en betablockerare, utan ska sänka blodtrycket och få ner pulsen. Den kan jag ta utan problem också.

• lurksmulan

Men som jag har förstått är det inte bra att ha det för länge.
    Eftersom min kropp går på högvarv ändå är det kanske påfrestande för hjärtat att hålla på för länge. Gissar jag....

• lurksmulan

Tack Saki!
    Det känns obehagligt när hjärtat rusar iväg sådär.
    Det jobbiga är att det är så mycket psykiskt för min del. Jag hade inte känt av hög puls/hjärtklappning på länge innan min läkare påpekade det i tisdags.
    Och igår fick jag världens hjärtklappning när jag skulle sova, jag var tvungen att gå upp och öppna ett fönster som jag kylde mig vid. Och när jag vaknat under natten har jag känt mig helt skärrad och uppjagad och varit klarvaken direkt när jag slagit upp ögonen.

• Eisa
    lurksmulan skrev 2008-02-14 13:22:36 följande:
    Men som jag har förstått är det inte bra att ha det för länge.Eftersom min kropp går på högvarv ändå är det kanske påfrestande för hjärtat att hålla på för länge. Gissar jag....
    skitsnack
    hjärtat slår ju jämt, det är liksom gjort för det
    tänk alla elitodrottare som tränar 6-7 dagar i veckan
    deras pulsar är ju jämt uppe i varv, och de dör ju inte
  • Eisa

Jag har aldrig sett "hög puls" som riskfaktor för sjukdomar och tidig död.

• lurksmulan
    Eisa skrev 2008-02-14 13:28:13 följande:
    Jag har aldrig sett "hög puls" som riskfaktor för sjukdomar och tidig död.
    Vad skönt att höra. Jag mår ju inte så bra psykiskt så det är alltid skönt att höra det uppenbara.
  • ThisIsMe

Jar har också hög puls och har haft det så länge jag kan minnas, minst tio år. Min vilopuls brukar ligga runt 80 och på dagarna när jag tex sitter och pluggar så ligger den på strax under 100. Rör jag mig går den över 100. Skulle aldrig få för mig att äta betablockare eller något annat. Om din höga puls beror på giftstruma så är det den som ska behandlas, inte symptomet.

• lurksmulan
    ThisIsMe skrev 2008-02-14 13:41:05 följande:
    Jar har också hög puls och har haft det så länge jag kan minnas, minst tio år. Min vilopuls brukar ligga runt 80 och på dagarna när jag tex sitter och pluggar så ligger den på strax under 100. Rör jag mig går den över 100. Skulle aldrig få för mig att äta betablockare eller något annat. Om din höga puls beror på giftstruma så är det den som ska behandlas, inte symptomet.
    Jag är helt med dig på det, det min läkare sa var att jag kanske blir mindre skakig och orolig om jag inte har hjärtklappning och hög puls. Och det låter ju bra.
    Men jag vill inte äta en massa mediciner "i onödan".
    När jag först kom till läkaren i höstas ville han ge mig antidepressiva, men jag vägrade, jag vill inte äta massa tabletter utan att veta om det är fysiska eller psykiska problem jag har. Nu visade det sig dessutom att det var fysiska och då hade det ju varit helt onödigt.
  • Dame72

Men det har tydligen upptäckts att idrottare får en hjärtmuskel som iof är vältränad men när dom blir äldre lättare råkar ut för svikt....sterling lag och sånt där.
    Därmed inte sagt att normala människor får det om deras puls är för hög nån period i livet.

Eisa skrev 2008-02-14 13:26:51 följande:
    skitsnackhjärtat slår ju jämt, det är liksom gjort för dettänk alla elitodrottare som tränar 6-7 dagar i veckanderas pulsar är ju jämt uppe i varv, och de dör ju inte
  • Dame72

Lite rättelse, du blandar ihop tabletterna.
    Seloken är betablockerare och Tiotil är en tablett mot giftstruma (läste inte mer än så).
    /Anna

Saki skrev 2008-02-14 13:22:23 följande:
    Jag har överfunktion i sköldkörteln och hade 120 i puls mest hela tiden, särskilt på kvällarna när jag slappnade av (?) tills alldeles nu när jag fått betablockeraren Tiotil. Har bara ätit den ett par dagar så pulsen är fortfarande ganska hög, och går jag i trappor, eller uppförsbackar med barnvagnen rusar den iväg.Jag har normalt till lågt blodtryck, när jag var gravid var det ganska lågt och nu har jag "råkat" bli gravid igen. Men ska äta Tiotil ändå. Jag riskerar hellre lite lågt blodtryck än skippar medicinen, det är skiiitjobbigt med konstant hög puls.Förresten fick jag en särskild medicin mot hjärtklappningen, som heter Seloken. Det är inte en betablockerare, utan ska sänka blodtrycket och få ner pulsen. Den kan jag ta utan problem också.
  • Saki

Eisa skrev 2008-02-14 13:26:51 följande:

skitsnackhjärtat slår ju jämt, det är liksom gjort för dettänk alla elitodrottare som tränar 6-7 dagar i veckanderas pulsar är ju jämt uppe i varv, och de dör ju inte
    Det beror ju på HUR hög puls det är. Att i mitt fall ha en ständig puls på 120 är inte speciellt hälsosamt, eftersom det indikerar att något inte är som det ska. Att idrottsmän ofta har hög puls beror ju på att de tränar, något som är friskt och bra. I gengäld har de ofta en väldigt låg vilopuls, eftersom hjärtat är vältränat.

Min läkare sa att man inte ska vara så orolig för sin höga puls, men i långa loppet (om man inte skulle göra något åt det) så skulle det innebära en påfrestning på kroppen och hjärtat som ständigt måste gå på högvarv, och ökar risken för vissa hjärtsjukdomar.
  • ThisIsMe
    lurksmulan skrev 2008-02-14 13:43:37 följande:
    Jag är helt med dig på det, det min läkare sa var att jag kanske blir mindre skakig och orolig om jag inte har hjärtklappning och hög puls. Och det låter ju bra.Men jag vill inte äta en massa mediciner "i onödan". När jag först kom till läkaren i höstas ville han ge mig antidepressiva, men jag vägrade, jag vill inte äta massa tabletter utan att veta om det är fysiska eller psykiska problem jag har. Nu visade det sig dessutom att det var fysiska och då hade det ju varit helt onödigt.
    Får du ingen bahandling mot giftstruman?
  • lurksmulan
    ThisIsMe skrev 2008-02-15 14:41:33 följande:
    Får du ingen bahandling mot giftstruman?
    Jag har inte fått komma dit än, mina värden har varit dåliga sen i höstas men inte förrän i tisdags var de så pass dåliga att jag får remitteras vidare.
    Så än så länge är jag obehandlad.
Svar på tråden Hög puls!